1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

פרטי עוסק מורשה

כך תשיגו את המידע שאתם מחפשים

מאת: יורם שיפר

במהלך פתיחת העסק הבא שלכם תידרשו ככל הנראה להחליט האם יהיה מדובר בעוסק פטור או עוסק מורשה. מהם השיקולים, אילו פרטים נדרשים על מנת לפתוח את העוסק המורשה מול רשויות המס, איך משיגים את טופס האישור המיוחל ומה אפשר לדעת על פיו על העוסק?

בתחילתה של כל שנה לועזית נדרשים כל בעלי העסקים בישראל לספק את טופס העוסק הפטור או המורשה שלהם ולפעול על פי הנחיות רשות המיסים בעניינם. באותה נקודת זמן ובמקביל לזאת על בעלי העסקים להחליט, במקרים רבים תוך שיתוף פעולה עם רואה החשבון שלהם, מה יהיה סוג העסק שלהם – האם הוא יהיה עוסק פטור או עוסק מורשה, ולפעול עסקית בהתאם להחלטתם.

מהי הגדרת העוסק המורשה?

עוסק מורשה למעשה הוא בעל עסק שמחזור הכנסותיו מהעסק עולה על 99,843 ש"ח בשנה, או שהוא עוסק באחד מהמקצועות שאינם מאפשרים לו להיות עוסק פטור, כמו למשל עורך דין, רופא, פסיכולוג ועוד. העוסק המורשה, בניגוד לעוסק הפטור, מחויב על פי חוק לגבות מלקוחותיו מס ערך מוסף (מע"מ) על כל עסקה שמתבצעת בבית העסק שלו ולהעביר את הסכום שנגבה לרשות המיסים. העוסק המורשה חייב לדווח על הכנסותיו לרשות המיסים ולביטוח הלאומי ועומדות לרשותו זכויות וחובות בתחומים שונים, אותם נפרט בהמשך.

איך ניתן לברר מידע על עוסק מורשה?

באתר רשות המיסים שמאפשר לכל המעוניין בכך להשיג פרטים על כל עוסק מורשה בישראל. כל שאתם נדרשים לעשות הוא למלא טופס באתר שבו תצטרכו למלא את מספר התיק שלו במע"מ\תיק הניכויים שלו. פרטי העוסק המורשה שמוצגים לאחר מילוי הפרטים הם שם העסק, כתובתו, הממונה עליו מבחינה אזורית, ומצב הפעילות שלו – עסק מתפקד או מוקפא. השירות ניתן ללא עלות באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים.

כמו כן, ניתן להשיג פרטים על עסקים בישראל באמצעות חברות המחזיקות באופן חוקי מאגרי מידע אודות כל העסקים בישראל – עוסקים פטורים, עוסקים מורשים, וחברות בע"מ. חברות אלו מחזיקות את מאגרי המידע האלו בכדי לספק עוד מקור מידע למי שמעוניין בכך, וכפופות לרשויות המיסים ולמידע שברשותן.

כדי לברר מידע על פרטי עוסק מורשה כל שעליכם לעשות הוא לגלוש לאתר של רשות המיסים ולהגיש בקשה מקוונת לקבלת המידע. השירות ניתן ללא עלות ומיועד לכל אדם המעוניין לברר אם עוסק מורשה רשום במרשמי ובמסמכי מס ערך מוסף.

מהן זכויותיהם וחובותיהם של עוסקים מורשים מול הרשויות?

כמו כל עסק במדינת ישראל, גם עוסקים מורשים לא חפים מחובות לרשויות המיסים אך בד בבד עומדות לרשותם זכויות רבות. בין החובות ניתן למנות את חובת הדיווחים אודות הכנסות והוצאות העסק מדי חודש, הפרשת כספים מצד בעלי העסק לחיסכון פנסיוני, ניהול ספרי הוצאות והכנסות ועוד. בין הזכויות העומדות לרשותם של העוסקים המורשים בישראל ניתן למנות החזר הוצאות ממס ההכנסה, החזרי מס בנסיבות שונות כמו למשל גביית יתר ומשיכת כספים מחסכונות פנסיוניים אם ונקלעתם למצב כמו אבטלה או מחסור כלכלי.

אם אתם כבר עוסקים מורשים או מעוניינים להפוך לכאלה, המלצתנו היא לא למהר ולתכנן באופן נכון את המהלך. מדובר בהחלטה גורלית שתשפיע על עתידכם המקצועי והכלכלי, ובהתאם לכזו עליכם לתכנן אותה נכון, רצוי לצד רואה חשבון, לאחר מחקר מעמיק בכל הנוגע לעסק העתידי שלכם ואופיו. תיצרו לכם תכנית פעולה ותדבקו בה, ללא סטיות וטעויות.

אם אתם מעוניינים לשמוע עוד, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר לשיחת ייעוץ טלפונית, או דרך אתר האינטרנט שלנו.

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.