1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

פתיחת עסק קטן

מדריך ישר ולעניין לעצמאי המתחיל.

מאת: יורם שיפר

עשרות אלפי עסקים חדשים נפתחים מידי שנה בישראל, מרביתם עסקים קטנים. לעסקים הקטנים יש תרומה רבה למשק הישראלי וליציבות הכלכלה, הם מעסיקים עובדים רבים, יוצרים מקומות עבודה חדשים ומשלמים מיסים כחוק המעשירים את אוצר המדינה. יש לציין כי פתיחת עסק קטן היא משאת נפשם של רבים מהישראלים, וניתן לפתוח עסק יחסית בקלות, לעיתים מטרת העסק הקטן היא לייצר הכנסה נוספת לאדם שכיר.
כדי לפתוח עסק חדש בישראל יש לעבור בשלוש תחנות עיקריות – מס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי. בשלב הראשון מגיעים ללשכת מע"מ הקרובה ביותר לאזור בו מקימים את העסק או למקום המגורים, כיום אפשר להקים את העסק הקטן גם באופן מקוון, עדיף בעזרת רואה חשבון מייצג ומוסמך. בנוסף, מומלץ לבעלי העסקים הקטנים להצטרף כמנויים למערכת להפקת חשבוניות וקבלות דיגיטליות וכך זוכים לכלי ניהול יעיל ומתקדם טכנולוגית, למערכת נוחה וחסכונית להפקת חשבוניות ומסמכים נוספים, וניתן לעקוב אחר גביה מלקוחות, תשלומים, הכנסות ועוד.

 

מה נחשב לעסק קטן?

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה מגדירה עסק זעיר כעסק עם עד 4 עובדים ומחזור מכירות שנתי עד מיליון ₪, ועל פי ההגדרה עסק קטן הוא עסק שבו יש 20-5 עובדים ומחזור המכירות שלו הוא עד 20 מיליון ₪.

ברשות המיסים מכירים בשלוש צורות של התאגדות עסקית – עוסק פטור (נקרא בעבר עוסק זעיר), עוסק מורשה וחברה בע"מ. במדריך זה אנו עוסקים רק בעוסק פטור ובעוסק מורשה מאחר וחברה בע"מ נחשבת לעסק בינוני או גדול.

השלב הראשון לפתיחת עסק קטן חדש מתחילה במע"מ, יש למלא טופס ולהגיש מסמכים שונים עליהם נפרט בהמשך המדריך, ובהתאם לצפי ההכנסות וסוג העיסוק פקיד השומה קובע את צורת ההתאגדות, כלומר עוסק פטור או מורשה. אנו נתעכב לרגע בשני סוגי העוסקים, מאחר וקיים בלבול בנושא בקרב עצמאים בתחילת דרכם. עוסק פטור הוא עסק קטן עם מחזור הכנסות שנתי של עד 99,893 ₪ נכון לשנת 2021, התקרה מתעדכנת אחת לשנה, והעצמאי אינו רשאי גבות מע"מ מלקוחותיו ולכן הוא גם לא יכול לקזז מע"מ תשומות. יחד עם זאת, יש מקצועות וסוגי עיסוק המחייבים על פי התקנות לפתוח עוסק מורשה, ללא תלות במחזור ההכנסות השנתי, לדוגמה מהנדסים, רופאים, רואי חשבון, עורכי דין, יועצים פיננסיים, נותני שירותים למופעים, בעלי בית ספר לנהיגה, בעלי גן פרטי ועוד.

איך פותחים עסק? פתיחת עסק קטן – שלב אחר שלב

מע"מ – התחנה הראשונה לפתיחת עסק קטן מתחילה בלשכת מע"מ, יש להגיע פיזית ללשכה או להיעזר בגורם מוסמך ומייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס. יש למלא טופס 821 (רישום לצרכי מס ערך מוסף) ולצרף העתק של תעודת הזהות והספח, צ'ק מבוטל או אישור על חשבון מהבנק, צילום של חוזה קנייה או שכירות (אם רלוונטי).

מס הכנסה – התחנה השנייה לפתיחת העסק הקטן היא במס הכנסה, אפשר למלא את הטופס באופן מקוון. במס הכנסה יש למלא טופס 5329 (דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה), ואם מתכננים להעסיק עובדים יש לפתוח תיק ניכויים. כמו כן, יש לצרף מסמכים כמו צילום תעודת זהות ומסמכים נוספים לפי דרישת פקיד השומה.,
ביטוח לאומי – התחנה השלישית והאחרונה בדרך לפתיחת העסק הקטן היא במוסד לביטוח לאומי, אין צורך להגיע פיזית ויש למלא טופס t6101, ולשלוח את הטופס לביטוח לאומי. לאחר פתיחת התיק מקבלים בדואר פנקס מקדמות.

איך השירות של Invoicr4u יכול לסייע לכם לנהל את העסק הקטן?

לאחר פתיחת עסק ברשויות המס כדאי להצטרף לשירות המוצע על ידי Invoice4u, ובתמורה למנוי חודשי בתעריף מוזל ניתן להפיק חשבוניות וקבלות דיגיטליות (אונליין), לנהל נכון את ההכנסות וההוצאות בעסק, לבצע גבייה בזמן כדי לשמור על תזרים מזומנים חיובי והמערכת תומכת גם בפתרונות סליקה.
בנוסף, באתר Invoice4u תמצאו כלים מתקדמים ואיכותיים לניהול עסקים קטנים כמו מערכת ניהול לקוחות (CRM), מערכת דיוור, מערכת סליקה, כלים מתקדמים לאתרי סחר וכלי ניהול נוספים. כמו כן, המערכת פותחה ומנוהלת על ידי אחד ממשרדי ראיית החשבון המובילים בישראל וניתן לקבל ייעוץ ושירות מרואי חשבון מנוסים, לרבות שירותי הנהלת חשבונות וראיית חשבון.

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדו לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.