1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

פתיחת עוסק מורשה

זה הזמן לפרוח. ולהצליח.

איך עושים זאת נכון?

עוסק מורשה הוא כל אדם המחליט להיות עצמאי ופתח תיקים ברשויות המס. עוסק מורשה הוא עצמאי שמחזור ההכנסות השנתי שלו מהעסק עולה על התקרה שנקבעה לעוסק פטור, כלומר מחזור הכנסות למעלה מ-107,692 ₪ בשנה, או שהוא עוסק במקצוע שאינו מאפשר לו לפתוח תיק כעוסק פטור (לדוגמה אדריכלים, עורכי דין, רואי חשבון, יועצים, מורי נהיגה וכו').

כדאי לדעת כי תקרת ההכנסות הקובעת את צורת ההתאגדות העסקית בעת פתיחת התיק במע"מ משתנה ומתעדכנת משנה לשנה. בשנת 2022 תקרת ההכנסות השנתית לעוסק פטור עמדה על 102,292 ש"ח.

פתיחת עוסק מורשה מחייבת את העצמאי לגבות מע"מ מלקוחותיו, בכל עסקה, ועליו להעביר את המע"מ לרשות המסים. עוסק מורשה רשאי לקזז מע"מ שהוא שילם עבור רכישות והוצאות שונות בבית העסק (מס תשומות), הוא חייב לדווח לרשויות המס, לרבות דיווח חודשי או דו חודשי למע"מ,  ויש לו זכויות וחובות גם בתחום הביטוח הפנסיוני.

למי מתאים עוסק מורשה?

פתיחת עוסק מורשה מתאימה לכל אדם המעוניין להיות עצמאי ולהקים עסק בישראל. בשלב הראשון פותחים תיק במע"מ (מס ערך מוסף), ובהתאם למחזור  ההכנסות השנתי הצפוי קובעים את צורת ההתאגדות העסקית עבור העצמאי. כפי שציינו בתחילת המדריך, ישנם מקצועות המחייבים רק פתיחת תיק עוסק מורשה, ללא תלות במחזור ההכנסות השנתי. סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף קובע ומגדיר אילו בעלי מקצוע ועיסוקים מחייבים רישום כעוסק מורשה, ללא תלות בגובה מחזור ההכנסות השנתי של העצמאי.

יש מקצועות שעל פי החוק בישראל מחויבים לפתוח תיק עוסק מורשה בלבד, בדרך כלל אלו בעלי מקצועות חופשיים כמו רואי חשבון, מהנדסים, עורכי דין, רופאים, אדריכלים, יועצים וכו'.

שלב אחר שלב לפתיחת עוסק מורשה

בדרך להקמת עוסק מורשה יש לעצור בשלוש תחנות. פתיחת עוסק מורשה מתחילה בהגשת בקשה ובמילוי טופס בלשכת מע"מ. יש למלא טופס 821 משולב בטופס 821 א', לצורך רישום במס ערך מוסף. את טופס הבקשה לפתיחת תיק במע"מ ניתן להגיש לבד ובאופן מקוון באתר רשות המיסים, אך מומלץ לקבל עזרה מקצועית מרואה חשבון מוסמך ומייצג. חשוב לצרף לטופס הבקשה מסמכים כגון:

  • צילום תעודת זהות + ספח
  • צילום שיק מבוטל מחשבון הבנק
  • חוזה שכירות אם יש
  • תעודה על הכשרה מקצועית (לא חובה)

כאמור, אם מחזור ההכנסות השנתי צפוי להיות מעל 107,692 ₪ יש לפתוח עוסק מורשה. אם פותחים עוסק פטור ומחזור ההכנסות גבוה מהתקרה המותרת בתקנות, במע"מ ישנו את הרישום לעוסק מורשה והעצמאי חייב לשלם הפרש בגין שנת המס הקודמת, ובשנת המס הבאה עליו להוציא חשבוניות מס, לדווח ולהעביר תשלומי מע"מ בזמן.

התחנה הבאה היא פתיחת תיק במס הכנסה. בשלב זה, יש למלא טופס 5329 (דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה) , יש לצרף מסמכים שונים כגון: צילום תעודת זהות וספח, בקשה לפטור מניכוי מס במקור. אפשר לפתוח תיק במס הכנסה באופן מקוון או שיש להגיע פיזית למשרד מס הכנסה הקרוב למקום העסק/המגורים.

התחנה האחרונה היא פתיחת תיק בביטוח לאומי, יש למלא טופס דין וחשבון שנתי, עדיף למלא את הטופס בעזרת רואה חשבון מנוסה.

הטופס לפתיחת תיק בביטוח לאומי מחייב מילוי פרטים רבים, לרבות מחזור עסקאות שנתי צפוי. המחזור השנתי הצפוי מהווה בסיס לחישוב המקדמות לתשלום למוסד לביטוח לאומי,  ולאחר הגשת דו"ח שנתי נשלח עדכון לעצמאי האם עליו לכסות הפרשים או האם מגיע לו זיכוי עקב תשלום יתר.

 

פתיחת תיק עוסק מורשה וניהול עוסק מורשה

לאחר השלמת הצעדים ההכרחיים לצורך פתיחת תיק עוסק מורשה ברשויות המס, יש צעדים נוספים שחשוב לבצע כדי לנהל נכון את העסק ולהזניק אותו קדימה. מומלץ לבחור רואה חשבון כבר בשלב התכנון של העסק ולקבל ייעוץ מקצועי ומידע כיצד להפיק חשבוניות מס וקבלות, אילו דוחות יש להגיש לרשויות המס, מידע על ביטוח פנסיוני לעוסק מורשה ועוד.

ראוי לציין כי עוסק מורשה חייב לנהל את העסק בהתאם להוראות המחייבות, לכן הוא חייב להוציא חשבוניות בכל עסקה, לגבות מע"מ מהלקוחות, לדווח ולהעביר את המע"מ, ובאפשרותו לקזז מס תשומות. לעוסק המורשה יש גם לא מעט הוצאות המותרות בניכוי, כך הוא יכול להפחית את חבות המס, ובעזרת רואה חשבון או יועץ מס ניתן לבצע תכנון מס מיטבי ולשפר את הרווחיות בעסק.

פתיחת תיק עוסק מורשה מאפשרת לעצמאי לבצע עסקאות עם לקוחות שונים, ומומלץ לכל העצמאים להצטרף כמנויים לתוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט כדי לחסוך עלויות, לנהל במקצועיות את העסק, לעקוב אחר תזרים המזומנים, להפיק דוחות חשובים ועוד. כדאי לבחור תוכנה הכוללת מערכת להפקת חשבוניות מס וקבלות מקוונות – כך העצמאי יכול לנהל את העסק שלו, לשפר את השירות, לייעל את העבודה, לקצץ הוצאות וליהנות ממיתוג של עסק ירוק השומר על הסביבה.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדו לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.