1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מרכז סליקה בנקאי (מס"ב)

כל הפרטים החשובים על מרכז הסליקה הבנקאי

אז לאלו שעוד לא נולדו או לכל מי שלא זוכר, חיי החברות הישראליות מתחלקות לשניים, לפני מס"ב ואחרי מס"ב. נכון זה קפיטליסטי ונכון זה הופך את הבנקים לעשירים יותר ויש שיגידו אפילו הון – שלטון, אבל בסופו של דבר, מרכז הסליקה הבנקאי שיפר את ההתנהלות שלנו בכל הקשור בכלכלה ובכסף וגרם לחיינו להיות נוחים וקלים יותר. 

מה זה מס"ב?

בשנת 1982 החליטו חמשת הבנקים הגדולים והחזקים ביותר במדינת ישראל להקים חברה בע"מ שמטרתה לבנות תשתית להעברת כספים באופן אלקטרוני במשק הישראלי. ברמת העיקרון באמצעות התשתית של מס"ב, חברות יכולות להעביר ביחד את כל התשלומים לכל לקוחותיהם בכל בנק באותו הזמן. משנת 2019 מס"ב החלה בהפעלת תשתית לתשלומים בין אפליקציות ובין חשבנות פרטיים.

לפני מס"ב, מהצד של הלקוחות זה היה נראה בערך אותו דבר, הכסף היה מופיע בחשבון בעשירי לחודש והחיובים ירדו בזמן שנקבע, מהצד של העסקים והבנקים, מס"ב שינו את כללי המשחק ודחפו את מדינת ישראל מדרגה נוספת לעבר הקדמה. הסיבה המרכזית להצלחתם המסחררת היא הניסיון והידע הרב שהיו לבנקים בכל הנוגע לתשלומים והעברות כסף.

מי הם 5 הבנקים שבבעלותם מרכז הסליקה הבנקאי?

בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי. מנכ"לית החברה משנת 2021 היא אודליה משה אוסטרובסקי.

מרכז סליקה בנקאי – תפקיד

אז מה בעצם תפקידו בפועל של מרכז הסליקה הבנקאי?

מס"ב פועל במספר צירים מרכזיים שמהותם היא העברת כספים דיגיטלית.

ראשית כל העברת תשלומים, מס"ב אחראי על העברתם וריכוזם של תשלומים כגון משכורת ופנסיה מחשבון הארגון ישירות לחשבון הבנק של הלקוח או הספק.

בנוסף העברת כספים דיגיטלית בין לקוחות פרטיים הפכה בשנים האחרונות ל"מיינסטרים" וגם כאן מס"ב משחק תפקיד מפתח. העברות התשלומים שנעשות מחשבון לחשבון או מאפליקציה לאפליקציה נעשות בראשותם של מס"ב.

גם גביית הכסף נעשית על ידי מס"ב מכיוון שגם זה למעשה העברת כספים דיגיטלית.

גביית חיובים מלקוחות פרטיים בגין ארנונה, שכר לימוד או חשבון המים שלכם, נעשית ע"י מרכז הסליקה הבנקאי, והחברה דואגת להעביר את הכסף אל הארגונים הגובים מהצד השני.

מס"ב פלשה גם לתחום מאגרי המידע על תשלומים ולמאגרי המידע על החסכונות שלכם. ברשות החברה כל המידע על החסכונות שנעשו מצד ארגונים או אנשים פרטיים כמו לדוגמה "החיסכון לילד" וברשותה גם מידע ממשרד הפנים על רשות האוכלוסין על מנת לקשר בין החשבונות לבין הלקוחות.

איך הלקוחות / העסקים מושפעים ממס"ב?

יש שתי דרכי עבודה מול מס"ב. עסקים רבים אשר עובדים עם מרכז הסליקה, קונים את שירותיה באופן עצמאי ומקבלים מעין דיסק – און – קי מאובטח, אשר משמש אותם בכל העבודה מול החברה וחוסך להם זמן רב וכאבי ראש. הדרך השנייה, אשר נחשבת פחות שכיחה הינה הפעלה באמצעות לשכת שירות המוסמכת על ידי מס"ב ומבצעת את עבודתו של הלקוח מול החברה.

הלקוחות והעסקים שעובדים מול החברה זוכים להטבות רבות בתחום העברת הכספים במיוחד מבחינת הזמן שנחסך להם וההתעסקות הבירוקרטית עליה הם מדלגים. חברת invoice4u אשר אחראית על הנפקת כל סוגי המסמכים עבור חברות רבות, משמשת ככלי עזר מרכזי לעסקים רבים בעבודה מול מס"ב ותומכת בתחום סליקת האשראי שכפופה לחברה.

לסיכום

נשמעות דעות רבות לכאן ולכאן על מרכז הסליקה הבנקאי ועל עבודתו בשטח. בסופו של דבר מס"ב עושים את עבודתם נאמנה לכל אלו שהחליטו לעבוד איתם (כמעט כל חברה או ארגון במדינת ישראל), ואף על פי שמדובר בחברה שהוקמה על ידי רוב הבנקים במדינה, לא קיימת חובה לעבוד מולם.