1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

הצהרת עוסק פטור

אילו דברים חשובים צריך לדעת על הצהרת הון?

גם אם אתם האנשים המסודרים ביותר עדיין יש חובה להכין הכל לשנת המס, נכון? אין ספק שהתשובה היא כן, ולכן, אתם חייבים לדעת מהי בדיוק הצהרת עוסק פטור, באילו דרכים ניתן להגיש את הבקשה, ומהי בקשה לסגירת תיק במע"מ. נשמע לכם שפה זרה ואתם כבר חושבים על הרואה חשבון? אז קחו קצת מידע, ואולי תוכלו להסתדר בלעדיו.

מהי הצהרת עוסק פטור?

על פי תקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף (רישום) התשל"ו, עוסק פטור צריך להגיש הצהרת עוסק פטור. כל עוסק שפטור מתשלום מע"מ, על פי סעיף 31 (3) לחוק מס ערך מוסף, יצהיר עד סוף חודש ינואר בכל שנה, על כלל עסקאותיו בשנה שחלפה. דיווח עוסק פטור, נעשה בטופס ייעודי לטובת העניין, ומהווה הצהרת עוסק פטור.

חשוב מאוד לדעת, כי אין מדובר על דיווח רווחים, אלא חובה על דיווח הכנסות, כלומר אם הכנסתם 50,000 ₪, גם 40,000 ₪ מתוכם הלכו על כיסוי ההוצאות, עליכם לדווח על 50,000 ₪, ולא על 10,000, הרווח שהיה לכם מהעסקאות.

מיהו בכלל עוסק פטור?

דיווח עוסק פטור והצהרת עוסק פטור מעלים מיד את השאלה מהי הגדרת עוסק פטור? ומה בכלל המטרה של הצהרת עוסק פטור מע"מ? אם כך, המטרה היא למעשה בדיקה של מע"מ שהעוסק לא חצה את תקרת הפטור ממע"מ שקבע המחוקק, ועדיין עומד בתנאי סעיף 31(3) שנזכר לעיל. מהי התקרה אתם שואלים? בשנת 2021 הסכום עמד על 99,893 ₪. ברגע שהעסק עובר סכום זה, יהיה עליו לדווח, ולשלם מע"מ עבור החלק אותו עבר.

לא הבנו, אז כמה צריך לשלם?

על מנת להבין נוכל להשתמש בדוגמה אם מחזור העסקאות של העסק שלכם, עומד על 110 אלף ₪, וכך גם עלה בדיווח הצהרת עוסק פטור שלכם, תצטרכו להוסיף תשלום מע"מ על החלק היחסי שעבר את תקרת העוסק הפטור, כלומר – 17% מתוך 10,107 ₪, שזה ההפרש בין תקרת ההכנסה שהוגדרה לעוסק פטור ממע"מ וההכנסות האמיתיות של העסק, כפי שעלה בהצהרת עוסק פטור שנתן. כלומר- התשלום למע"מ יעמוד על 1,718.19 ₪ .

הדרכים להגשת הבקשה

הגשה ידנית

אם יש לכם זמן, אתם לא האנשים הכי טכנולוגיים בעולם וגם רוצים להיות בטוחים שהמסמכים הגיעו ליעדם, תוכלו לגשת למשרדי מע"מ באזור מגורכם עם מכתבי ההצהרה, אותם תקבלו בדואר. דיווח מע"מ עוסק פטור, יגיע אליכם בדואר, כאשר במכתב יש את פרטי העוסק, יש גם הסבר על ההצהרה, וגם את תקרת ההכנסות, שתחתיה תהיו פטורים מתשלום מע"מ. חלקו התחתון של המכתב יכיל בעצם שני חלקים, גם את המקור וגם את העתק. מה אתם ממלאים? שימו לב שאתם מסמנים את סעיף 1 בהצהרה, וממלאים בכתב ברור את מחזור העסקאות של העסק שלכם. אחר כך אתם מגישים את חלק ה"מקור", שמהווה דיווח מע"מ עוסק פטור, ושומרים אצלכם את ה"העתק", כולל חתימה של הפקיד, עליה רשום, "התקבל". שמרו את כלל החשבוניות של השנה הקודמת יחד עם המסמך הזה, מהווה אסמכתא שדיווח הצהרת עוסק פטור מע"מ שלכם התרחש.

 

דיווח מקוון

נכון, משרדי הממשלה לא עברו לגמרי למאה ה-21, אך בשנים האחרונות חלה מגמת שיפור, וגם רשות המיסים התקדמה קצת, וחוסכת כיום לציבור את ההגעה למשרד על מנת לבצע הצהרת עוסק פטור. מדובר ביישום מקוון, שמאפשר לכם בלחיצות כפתור להגיש את הכל, מהספה בבית. שימו לב שאתם מצוידים במספר תיק עוסק שלכם, שהוא מספר תעודת הזהות שלהם, שם משתמש וסיסמא, אותם אתם מקבלים לאחר הרשמה לשירות באתר רשות המיסים. מיד לאחר ההרשמה או הכניסה לחשבונכם, תועברו אוטומטית ליישום של הצהרת עוסק פטור. באתר תמלאו את כל הפרטים הדרושים להצהרת עוסק פטור מע"מ, ותגישו את הצהרת העוסק הפטור. שימו לב גם כאן, שמרו את ההצהרה אצלכם וגם בענן לצורך גיבוי, שמעיד שערכתם הצהרת עוסק פטור מע"מ בזמן.

 

עריכה בעזרת רואה חשבון / יועץ מס

אפשרות נוספת, או פשוט כאלה שחסים על הזמן ולא הבינו, היא הגשה של הצהרת עוסק פטור, על ידי איש מקצוע מולו עובדים. שימו לב שאתם רושמים לו ייפוי כוח, אבל אל דאגה, הוא אמור לדעת להגיד לכם את זה מבעוד מועד.

בקשה לסגירת תיק במע"מ

קרה לכם שיש לכם עוסק, אבל אין לכם צורך לדעתכם בהצהרת עוסק פטור מע"מ כי פשוט לא הייתה שום פעילות עסקית בשנת המס שחלפה? אם אין לכם חובות, ולא מתנהלות נגדכם חקירות כלשהן מהעבר, תוכלו דרך אתר האינטרנט אותו הזכרנו לעיל, לבחור באפשרות של בקשה לסגירת תיק במע"מ, הוא ייסגר באופן מיידי. כמו כל מסמך חשוב, גם את הבקשה והאישור הזה, שמרו וגבו במקום בטוח, שיהיה לעתיד.

הכירו את INVOICE4U

מה זה בכלל INVOICE4U? מדובר במערכת המשרתת עשרות אלפי עסקים, שנהנים מהפקה של כל סוגי המסמכים כולל הפקה ירוקה וקלה לתפעול. המערכת עוזרת לכם לנהל את העסק הצומח שלכם. המערכת כמובן מאובטחת, יש בה פיצ'רים שונים שמאפשרים תפעול קל וזמין, וגם יש לה אינטגרציה עם תוכנות, כך שהיא מובילת החשבוניות הירוקות בישראל. וכמובן שיחד עם כל השכלול, יש בה קשר אנושי, עם יחס אנושי, ומערכת של קשרי לקוחות שזמינה בשלל הפלטפורמות, פייסבוק, מייל ווטאספ, רק מוזמנים ליצור קשר ולהתעניין בחשבוניות הירוקות.

סיכום

לסיכום, אולי זה נשמע לכם בהתחלה קצת סינית אבל דיווח מע"מ עוסק פטור אינו עסק מסובך כל כך. אחרי הכל, גם אם אתם לא אנשי הבירוקרטיה כלל וטפסים והצהרות אינם התחום שלכם בכלל, מדובר בעניין די פשוט. שימו לב שהצהרת עוסק פטור מע"מ צריכה לקרות בזמן, עד ה-31 בינואר, משום שהקנס על איחור בדיווח הצהרת עוסק פטור עומד על 750 ₪. כמו כן, דיווח כוזב חמור מאוד ומהווה עבירה פלילית ולכן ממש לא כדאי לכם לשחק עם זה. נהלו את הכנסות העוסק פטור שלכם בהתאם לחוק, ואם עברתם את התקרה, פשוט שלמו את ההפרש, כפי שציינו למעלה, ובצעו מעבר לעוסק מורשה, זה אפשרי, זה קיים והרבה אנשים ובעלי עסקים עושים זאת.