1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

הקמת עסק עם שותף – האם כדאי?

יזמים רבים מתלבטים בשאלה האם כדאי להם להקים את העסק החדש עם שותף או לבד. זו החלטה משמעותית וכבדת משקל, מאחר ויש יתרונות וחסרונות להקמת עסק עם שותף, לכן חשוב לפנות לרואה חשבון מנוסה או ליועץ עסקי כדי לבחון את ההחלטה ולקבל החלטה נכונה. מתי כדאי להקים שותפות? האם כדאי לבצע פתיחת חברה בע"מ או לפתוח עוסק פטור או עסק מורשה? האם כדאי להכניס שותף לעסק פטור קטן? המומחים של Invoice4u עושים סדר בנושא.

הקמת עסק עם שותף

כדי להקים עסק חדש במדינת ישראל יש לפתוח תיקים ברשויות המס הבאות – מס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי. בעת פתיחת התיק במע"מ יש להצהיר על גובה ההכנסות השנתי הצפוי, ובהתאם לכך נקבע המעמד של העוסק, כאשר ניתן לפתוח עוסק פטור אם מחזור העסקאות השנתי נמוך ולא צפוי לעבור את התקרה העומדת על כ-100,000 ₪, עוסק מורשה או חברה בע"מ.

חשוב לציין כי גם עוסק פטור יכול לצרף שותף לעסק הקטן שהוא מקים, אך חשוב לבדוק כיצד השותף יכול לתרום להצלחת העסק ולביצועיו, ויש לבצע היתכנות כלכלית ולבדוק מה הפוטנציאל העסקי של השותפות וכיצד כל אחד מהשותפים יוכל להרוויח ולהתפרנס בכבוד.

יש סוגים שונים של שותפות בעסק, לדוגמה שותף פעיל הלוקח חלק בכל חיי העסק וניהולו, לרבות הזרמת הון, ניהול ועבודה בעסק, שותף לא פעיל, שותף בהון המהווה משקיע בעסק, שותף מוגבל ושותף אד הוק לזמן מוגבל או לביצוע פרויקט מסוים.

באילו מקרים יש צורך בשותפות?

  • עסק בסיכון רב הדורש הזרמת הון ותכנון מקצועי.
  • רצון של עוסק פטור או עוסק מורשה לחלוק את העומס בעסק עם אדם נוסף.
  • הרמוניה וסינרגיה מושלמת בין השותפים לרעיון עסקי משותף, בדרך כלל אופייני לשכירים המעוניינים לצאת יחדיו לדרך עצמאית.
  • עצמאי בעל עסק פטור שמודע לחולשות ולמגבלות היכולות שלו שמעוניין בשותף שישלים אותו ויסייע לו להצליח עם העסק.
  • נקודת זמן קריטית בחיי העסק שבה כדאי להכניס שותף, להזרים הון נוסף ולאפשר לעסק לצמוח ולהתמודד עם התחרות בענף.
  • הכנסת שותף בעל ידע הנחוץ לפיתוח העסק ולהצלחתו.

חשוב להדגיש כי כל מקרה לגופו, לכן אין לקבל החלטה מהירה וללא מחשבה וייעוץ של אנשי מקצוע מנוסים. יש יתרונות וחסרונות בשותפות, ולא מעט סכסוכים נגרמים בין שותפים לכן חשוב גם להקים את השותפות בצורה חכמה ויעילה עם מנגנון לפתירת בעיות בין השותפים.

איך מחלקים את האחריות בין השותפים?

עוסק פטור או עסק מורשה המחליט להכניס שותף חייב לקבוע את תחומי האחריות של כל אחד מהשותפים. אם מכניסים שותף פעיל, לרוב מחליטים על חלוקת תפקידים וכל אחד מהשותפים בוחר את תחומי האחריות שיהיו מוטלים עליו בהתאם ליכולות, לידע, לניסיון המקצועי ולמאפייני העסק.

מומלץ לנסח הסכם בין השותפים ולפרט מה תחומי האחריות של כל אחד מהם, לציין את ההון שכל שותף השקיע בחברה, לקבוע מנגנון לחלוקת רווחים, לקבלת החלטות בעסק, להשקעות ומנגנון לפתרון בעיות וסכסוכים.

בהתאם לסוג השותפות ניתן לנהל את העסק יחד, לקבל החלטות משותפות ולבצע את העבודה הנדרשת.

האם באמת צריך שותף בעסק קטן?

יזם המקים עוסק פטור וקטן או שהוא מתכנן פתיחת חברה עם שותף, חייב לשקול היטב את היתרונות והחסרונות להכנסת שותף לעסק. אם מקימים עוסק פטור או עסק מורשה וידוע כי ההכנסות בשנים הראשונות יהיו נמוכות אך יש פוטנציאל עצום להתרחב ולצמוח, כדאי לשקול הכנסת שותף לעסק.

באופן כללי, אם פותחים עוסק פטור ולא בוחרים באפשרות של פתיחת חברה, כדאי להכניס שותף שיהיה מעורב בניהול העסק ובקבלת ההחלטות כדי להפחית עומס, השותף צריך להשלים את העוסק, לסייע לו ברמה המקצועית, הפיננסית והניהולית, אך חשוב לזכור כי הרווחים מתחלקים בין השותפים, לכן יש לבדוק את כדאיות המהלך.