1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מי יכול להיות עוסק פטור?

רבים שואלים מי יכול להיות עוסק פטור? כדי לעשות סדר בנושא אחת ולתמיד פנינו למומחים של Invoice4u, החברה המציעה תוכנה מתקדמת להפקת חשבוניות וקבלות דיגיטליות באינטרנט. אני המקצוע של החברה העניקו לנו הסבר מפורט המוצג בכתבה זו.

מה היתרונות והחסרונות בעוסק פטור?

ישראלים רבים מעוניינים להפוך לעצמאים, להגשים חלומות עסקיים שונים, להתפרנס בכבוד ולהקים עסק משגשג. כדי לפתוח עסק חדש בישראל יש לבקר בשלוש תחנות מרכזיות ולפתוח תיק, כלומר פותחים תיק עוסק פטור במס ערך מוסף, במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי.

העוסק הפטור הוא עצמאי בעל מחזור עסקאות קטן יחסית, המעמד שלו נקבע בהתאם למחזור העסקאות השנתי. כל עוד הכנסותיו הן עד לסכום התקרה הקבוע בחוק שעומד נכון לשנת 2022 על 102,292 ₪, המעמד שלו במע"מ יוגדר כעוסק פטור, לכן הוא פטור מגביית מע"מ מהלקוחות, אך הוא גם לא יכול לקזז מע"מ תשומות. עם זאת, ראוי לציין כי יש מקצועות ועיסוקים המחייבים פתיחת של עוסק מורשה, לדוגמה אדריכל, רואה חשבון, יועץ מס, עורך דין, רופא ועוד.

היתרונות בעוסק פטור הם:

  • אין חובת דיווח חודשית או דו חודשית למע"מ.
  • הוצאות נמוכות יותר.
  • לא צריך להתעסק בגביית מע"מ.
  • צורת ההתאגדות העסקית הזולה ביותר.

החסרונות בעוסק פטור הם:

  • אין אפשרות לקזז מע"מ בגין הוצאות של העסק.
  • תדמית של עסק קטן.

מה קורה אם אין הכנסה שוטפת?

לעיתים, אין לעוסק הפטור הכנסה שוטפת במשך תקופה מסוימת, לפעמים גם לכל אורך שנת המס. מאחר והתקנות מחייבות אותו להגיש דיווח שנתי למע"מ, עליו להגיש את הדיווח עם הצהרה על אפס הכנסות. למרות שלא בוצעו עסקאות בעסק לאורך שנת המס, עדיין יש חובת דיווח לרשויות המס, וכמובן שיש לשלם לביטוח לאומי.

האם אפשר להיות עצמאי וגם שכיר?

בהחלט כן. ניתן לפתוח תיק עוסק מורשה ברשויות המס ולהציע באמצעות העסק שירותים שונים ללקוחות, במקביל לעבודה כשכיר. אם עצמאי עוסק פטור הוא גם שכיר, המעמד שלו ברשות המיסים ייקבע רק לפי מחזור העסקאות השנתי שלו בעסק, ללא הכנסותיו כשכיר.

בשנים האחרונות לא מעט שכירים הקימו עסק קטן במקביל לעבודתם הרגילה, בדרך כלל כדי לשפר את הכנסות המשפחה וליהנות מהכנסה נוספת.

מתי צריך לדווח על הכנסות?

לעוסק פטור אין חובת דיווח חודשית או דו חודשית למס ערך מוסך, מאחר והוא פטור מגביית מע"מ מהלקוחות. למרות הפטור מחובת הדיווח השוטפת למע"מ, החוק מחייב את העוסק הפטור להגיש דיווח שנתי. הדיווח השנתי הוא למעשה הצהרה על מחזור העסקאות בשנת המס שחלפה, ומטרת הדיווח היא לבדוק האם ההכנסות עברו את התקרה הקבועה בחוק. את הדיווח השנתי למע"מ יש להגיש על ל-31 בינואר בתחילת שנת המס.

איך תדע שאתה פועל נכון מול רשויות המס?

עוסק פטור חייב להקפיד על ניהול ספרים כנדר בחוק, להפיק קבלות בגין כל עסקה, להגיש דיווחים בזמן ולמרות הפטור ממע"מ, עליו לשלם גם מס הכנסה. כדי לנהל נכון את העסק הקטן מומלץ להיעזר בתוכנה מתקדמת ולקבל שירות מרואה חשבון או מיועץ מס. בעזרת אנשי המקצוע ניתן לנהל נכון את העסק ולפעול בצורה נכונה וחכמה מול רשויות המס השונות.

האם צריך מערכות, תוכנות ודברים מיוחדים לעוסק פטור?

מומלץ לכל עוסק פטור לעבור לתוכנה הידידותית והמתקדמת של Invoice4u להפקת קבלות דיגיטליות. מעבר לתוכנה להפקת קבלות ומסמכים נוספים, כדאי לבחור כלים נוספים המסייעים בניהול העסק ותורמים להצלחתו, למשל מערכת CRM לניהול קשרי לקוחות, מערכת דיוור יעילה וחדשנית, חתימה דיגיטלית, מערכת סליקה לאתר האינטרנט ועוד.