1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

עוסק פטור

כל מה שצריך לדעת על עוסק פטור ואחת ולתמיד, ממה הוא פטור לכל הרוחות?

מאת: יורם שיפר

הופה, מזל טוב! אתם עומדים להגשים את החלום ולהקים עסק חדש בישראל. כבר הרבה זמן שאתם מגלגלים את הרעיון הזה בראש, חושבים על כל פרט וחולמים על ההצלחה כל לילה וכל בוקר כשאתם אומרים שלום בחצי חיוך מריר ספק מיואש לבוסית

במשרד. אז קודם כל, תהיו גאים בעצמכם, נדרש לא מעט אומץ בשביל להפוך רעיון, כישרון או תחביב לעסק אמיתי. ואחרי שטפחנו לכם על השכם, קדימה, בואו ניגש לעבודה, כי מדיבורים לא בונים עסקים!
אחרי שלב ההחלטה על העסק, מגיע השלב הפרקטי, שבו צריך לרשום את העסק ופה מגיעה ההתלבטות וגם הבלבול אצל רבים, יחד עם שאלת השאלות:

האם לפתוח עוסק פטור או מורשה?

הבה נדבר ראשית על מה זה עוסק פטור (שנקרא בעבר גם עוסק זעיר) ובסוף המאמר אתם יוצאים מומחים ויהיה גם מבחן (או שלא, תהיו במתח) אז תקראו טוב.
אם אתם צופים שמחזור ההכנסות שלכם לא יעלה על 99,983 ש"ח בשנה (נכון לשנת 2021) שזוהי התקרה שנקבעה בחוק לעוסקים פטורים וגם משתנה, אגב, מידי שנה על פי המדד, אז תמשיכו לקרוא (ובו בזמן לחשוב גם על איך להגדיל את ההכנסות שלכם).

המילה 'פטור' כבר מצלצלת לכם טוב ואתם מפליגים במחוזות הדמיון ואולי אפילו חושבים שהנה, איזה יופי, אתם פטורים ממיסים לגמרי. אבל אל תתבלבלו, הדבר היחידי שעוסק פטור פטור ממנו הוא מלדווח למע"מ (מס ערך מוסף) מידי חודש או חודשיים על המחזור שלו ולשלם למע"מ את חלקו ולכן גם לא מחייב את הלקוחות שלו במע"מ.
במקרה של עוסק פטור, תדווחו למע"מ פעם בשנה עד ל-31 בינואר בכל שנה על מחזור העסקאות שלכם בשנה שחלפה, כאשר בכל הקשור להתנהלות מול מס הכנסה וביטוח לאומי, מדובר באותה התנהלות לגמרי. כלומר, חלה עליכם חובת תשלומים למס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי.

אז למי כדאי לפתוח עוסק פטור? אתם שואלים ואנחנו עונים

לכל מי שחשקה נפשם בלהיות עצמאים או לפתוח עסק בנוסף על עבודתם כשכירים. בדרך כלל, זה יתאים מאוד לעסקים קטנים ולבעלי מקצועות כמו מורים פרטיים, מאמנים, טכנאים, שליחים, הנדימנים, אופים/בשלנים ביתיים ועוד.
עם זאת, ישנם אנשים בעלי מקצועות חופשיים (כגון, רופאי שינים, אדריכלים, רואי חשבון, מהנדסים) שאינם יכולים לפתוח עוסק פטור על פי חוק וישנה רשימה מסודרת שמונה את אותם מקצועות. אבל לא ניתן לכם לינק לרשימה כדי שלא תינטשו את המאמר 😉
אנחנו ממליצים לאנשים שהולכים לעבוד מול אנשים פרטים לפתוח עוסק פטור כי אנשים פרטיים לא נהנים מקיזוז מע"מ. לכן, אם תגידו להם שהשירות/מוצר שלכם עולה 300 ש"ח הם ידעו שזה הסכום הסופי ואין עליו תוספת מע"מ, מה שיקל עליכם לסגור את העסקה.

אילו הגבלות יש לעוסק פטור?

ההגבלה היחידה שלכם כעוסקים פטורים היא שאסור שמחזור העסקאות שלכם (שימו לב, לא הרווח, אלא ההכנסות כולן) יעבור את התקרה של 99,893, כאמור, נכון לסוף שנת 2021.
ואם העסק הצליח מעל המשוער והתמזל מזלכם עד כדי כך שתעברו את תקרת ההכנסות השנתית, מע"מ יסווג אתכם בשנה שלאחר מכן באופן אוטומטי כעוסק מורשה. היי, תזמינו אותנו לדרינק כשזה יקרה!
עוד דבר שאתם לא תעשו כעוסקים פטורים, הוא להוציא חשבונית מס ללקוחות שלכם, מאחר וחשבונית מס על פי חוק היא מסמך פלוס מע"מ ואתם כזכור לא משלמים מע"מ ולכן גם לא תגבו אותו ולא תקזזו אותו מההוצאות שלכם. נניח התנור היוקרתי שקנית לעסק או הבובה שקנית להפעלת מיקי מאוס ושילמתם עליהם מע"מ, לא תוכלו לקזז אותם אל מול מע"מ שנגבה על מכירת מוצרים/שירותים שלכם, מכיוון שאין ממה לקזז, אין עליכם חובה להוציא חשבוניות מס.

מה שאתם כן יכולים לעשות, זה להוציא קבלות בלבד, באמצעות פנקס קבלות שתזמינו (אבל חבל שתתעסקו עם גרטה וגם על הזמן ו'העתיקות' אנחנו כבר בעתיד) או הכי פשוט ויעיל דרך חברות כמונו (ושום מילה על חודשיים התנסות חינם אצלנו, כי אנחנו לגמרי לא האישיו פה, אוקיי?).

האם תוכלו לקבל החזר על הוצאות?

אז נכון שהחזרי מע"מ לא תוכלו לקבל, אבל לגמרי תוכלו לקבל החזרי מס על מגוון רחב של הוצאות של העסק. נניח שאתם עובדים מהבית, כעוסקים פטורים, אזי הבית שלכם נחשב למשרד באופן חלקי או מלא. ולכן, הוצאות שוטפות של הבית כמו אינטרנט, חשמל, מים, שכר דירה (בקיזוז של החלק היחסי של החדר שממנו מתבצעת העבודה) ואפילו הוצאות ניקיון כמו התשלום לנחמה המנקה אהובת ליבכם הנצחית יהיו מוכרות על ידי מס הכנסה (בין 20%-25% מסך העלות הכוללת).
בכל שנה תהיו מחויבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה בגין ההכנסות וההוצאות השנתיות שלכם ואת תהליך הגשת הדו"ח תוכלו לעשות עצמאית בצורה מקוונת דרך אתר האינטרנט של הרשות או על ידי רואה חשבון.

אז אם נסכם, יתרונות מול חסרונות

יתרונות בלהיות עוסקים פטורים:

עלויות תפעול חשבונאיות נמוכות יותר- שכר טרחה לרואה חשבון יהיה נמוך יותר, מאחר ותדרשו לדווח פחות לרשויות.
פטור ממע"מ שאיתו מגיעים שני יתרונות נוספים:
דיווח למע"מ פעם בשנה
אפשרות למחיר תחרותי יותר אל מול לקוחות, הידד, לא תידרשו להוסיף 17% מע"מ בהצעות מחיר.
ישנה אפשרות להגשת דוח מס מקוצר ביחס לנדרש לעסק שהכנסותיו אינן עולות על 60,000 ש"ח בשנה.

חסרונות בפתיחת עוסק פטור:

התדמית של עוסק פטור היא של עסק קטן ותקרת ההכנסות שלכם ככאלה ידועה לכל, מה שלפעמים יכול לגרום ללקוחות לראות אתכם כחסרי ניסיון או כבעלי כוח קטן בשוק (סטגימות, ארורות תהיו!)
לא תקבלו כעוסק פטור, החזר מע"מ על ציוד שרכשתם ולא תוכלו להוציא חשבוניות ללקוחות.

 

הופ הופ טרללה, גדלתי לעוסק מורשה – מתי ואיך להתכונן לשלב הבא?

אז באיזה שלב עוסק פטור צריך לעשות את הסוייץ? זה יפה שאתם כבר חושבים על השלב הבא, אנחנו אוהבים את הראש.
אנחנו בטוחים שכבעלי עסק תהיו במעקב שוטף וצמוד אחרי ההכנסות שלכם ולכן אם אתם שמים לב שבמהלך השנה אתם כבר מתקרבים לתקרת ההכנסות המותרת לעוסק פטור, זה הזמן לגשת אל משרדי מע"מ, לדווח להם על גובה הכנסותיכם ולפתוח תיק בסטטוס החדש. כדאי לכם לעשות את המהלך הזה לפני שעברתם את התקרה, כי אם לא תעשו זאת בזמן, תחויבו לשלם מע"מ על כל ההכנסות שבוצעו מעל התקרה וזאת למרות שלא גביתם עליהם מע"מ, אללה יוסטור בקיצור. מאחר וההתנהלות מול רשויות המס, הופכת להיות צמודה יותר עם דיווחים שוטפים והריליישינשיפ איתם עולה שלב, מומלץ להיעזר ברואה חשבון מיומן ומקצועי שיטפל בעניינים מול הרשויות ולכם יהיה ראש שקט להמשיך לגדול ולגדול.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.