1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

שניכם ביחד וכל אחד לחוד

כל מה שרצית לדעת על שותפות והעסקה של בני זוג

גם אם נניח שאיפשהו בעולם מקביל קיימת זוגיות שלווה, שלמה וחפה ממשברים, הצצה קטנה בקליניקה ממוצעת לייעוץ זוגי, מלמדת שזוגיות היא… איך לומר, עניין מורכב. עכשיו ניקח את העובדה הזו ונוסיף לה גם עסק משותף, או עבודה משותפת של בני זוג, וקיבלנו אתגר רציני.

אנחנו לא אומרים שזו הסיבה שהזוגיות של בראד ואנג'ולינה, טום וניקול ורמי וריטה נגמרה כמו שהיא נגמרה, אבל אנחנו כאן כדי להצביע על המורכבות.

נניח שהחלטתם שאתם הכלל שביוצא מן הכלל, ושעבודה משותפת דווקא תתרום ותעצים את הזוגיות שלכם, שלא לדבר על חשבון הבנק שלכם, יש כמה פרטים טכניים שממש כדאי שתדעו. לרגל יום האהבה השנתי.

הפרטים היבשים

רשויות המס יתייחסו אליכם ברוב המקרים כאל יישות אחת. זה אומר, שנקודת המוצא היא שכל ההכנסות שלכם מהעסק, בין אם מישהו מכם מעסיק את השני, ובין אם אתם פשוט שותפים, יחושבו כהכנסה אחת. ברוב המכריע של המקרים יש לזה משמעות קריטית הואיל ומדרגות המס תהיינה גבוהות מהרגיל לעומת עובדים בעסק שאינם בני זוג.

ביטוח לאומי ומס הכנסה מתייחסים באופן מאד חשדני לעבודת בני זוג בעסק משותף, או להעסקת בן/ת זוג על ידי בן/ת הזוג השני כאשר בן הזוג האחד נותן משכורת לבן הזוג השני או כאשר הם מנהלים עסק בשותפות אשר מחלקת ביניהם את ההכנסות (פועל יוצא – שיעורי מס יותר נמוכים על ההכנסה המפוצלת).

ולמה?

כי הפיתוי לתת משכורת או להעביר חלק מההכנסה לבן הזוג השני, במקרה שהוא לא עובד, מאד גדול, הואיל וכרוך בכך חסכון מס שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה.

אם העסקה אמיתית או יש שותפות אמיתית עם בן/בת זוג בעסק, היא כמובן חוקית לחלוטין.

כמו כל טיפול זוגי רציני, תצטרכו לפשפש בציציות ולהוכיח לעצמכם ולעולם המס שמדובר בקשר אמיתי. ברוב המקרים החוק מאפשר חישוב מס נפרד על הכנסה של בני זוג, רק אם ההכנסה שלהם אינה תלויה זו בזו. אם בעלת עסק מעסיקה אישה או גבר בעסק שלה, אף אחד לא יבדוק או ישאל שאלות לגבי עצם ההעסקה. אולם אם היא מעסיקה את בן זוגה בעסק, היא מייד הופכת לחשודה.

בעבר נהגו לעשות "החלפת זוגות". גבר היה מעסיק לכאורה את אשתו של החבר שלו, והחבר היה מעסיק לכאורה את אשתו של המעסיק של אשתו, וככה כולם יצאו מרוצים. אבל כמו עוד הרבה תרגילי מס אחרים שנועדו לחמוק מתשלום מס, גם התרגיל הזה נחשף על ידי רשויות המס, ורבים שילמו עליו ביוקר.

הביצה והתרנגולת

כמו תמיד במצבים האלה, נוצרה מציאות שגם כשבעלי עסקים באמת העסיקו את בני או בנות זוגם, או ניהלו עסק משותף, הם נאלצו להתמודד עם החשדנות של הרשויות בנסיון לקבל היתר לחישוב מס נפרד. זה יצר עיוות גם אצל בני זוג שלא עבדו בעסק משותף.

בשנים האחרונות, בעקבות מספר פסקי דין מאד משמעותיים בנושא, יש מגמה של ליברליזציה ואמון גובר בבני זוג המנהלים עסק משותף או מועסקים זה על ידי זה. אחד מפסקי הדין הוא של בעל עסק אשר מזכירתו פרשה, ואשתו החליפה אותה בתפקידה. בית המשפט נוכח כי הבעל אכן העסיק את אשתו, וכי היא קיבלה שכר שווה לזה שקיבלה מזכירתו שפרשה.

תיקון 199 לפקודת מס הכנסה, מיום 1.1.2014, קובע כי עבודת בן הזוג נדרשת כדי ליצור את ההכנסה. כל אחד מבני הזוג יקבל הכנסה התואמת את תרומתו ליצירת ההכנסה, כדי למנוע מצב של שכר מופקע לצורך הפחתת מיסים.

אם ההכנסה מופקת מבית המגורים – אין מקום עיסוק אחר, למניעת מצבים בהם בן זוג אחד יוצא לעבודה, ואילו בן הזוג השני נשאר בבית ומצהיר כי העבודה נעשית מהבית.

אם בעבר הייתה הגבלה על גובה השכר שיכול היה בן זוג להרוויח בעסק משותף או בהעסקה על ידי בן זוג אחר, בתיקון ההגבלה הזו בוטלה והוחלפה למעשה במבחן נחיצות בן/ת הזוג בעסק, ונאותות השכר המוקצה לתפקיד.

סעיף 65 לפקודת מס הכנסה קובע את עקרון החישוב המאוחד של הכנסות בני זוג הכנסת בן הזוג הרשום. יחד עם זאת, קובע סעיף 66 לפקודת מס הכנסה חריג לעקרון של החישוב המאוחד, ומאפשר חישוב נפרד של המס על הכנסה מיגיעה אישית מעסק, ממשלח יד או מעבודה של בן הזוג שאינו רשום וכן על הכנסה מרכוש בנסיבות מסוימות. כלומר, בנסיבות בהן הכנסת בן הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג האחר, לא יחול החישוב הנפרד על ההכנסות וחישוב המס של בני הזוג ייעשה במאוחד.

אז מה עושים?

קודם כל מתחילים מלקחת החלטה.

אם אתם באמת רוצים לעבוד יחד, כדאי לפנות לרואה חשבון שיתן עצות מועילות על ההתנהלות הנכונה. או לפנות אלינו ונדאג לכם.