1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

קוד סודי

איך שומרים עליו ולמה זה כל כך חשוב?

רוב הישראלים מחזיקים לפחות כרטיס אשראי אחד, זהו אמצעי תשלום נפוץ ונוח מאוד. לאחר הטמעת תקן האבטחה EMV והמעבר לקופות ממוחשבות ולמסופונים החכמים עלינו להקליד קוד סודי (Pin Code) אם אנחנו רוכשים מוצר או שירות בסכום העולה על 300 ₪, ובנוסף הקוד הייחודי משמש אותנו למשיכת מזומנים בכספומטים, הן בארץ והן בחו"ל. 

למה קיים הקוד הסודי? איך לשמור עליו בצורה נכונה? האם ניתן לשנות סיסמה מהבנק או סיסמה שקיבלנו מכרטיס שהונפק על ידי חברת אשראי? המומחים של Invoice4u הכינו כתבה בנושא.

 

אז למה בעצם קיים הקוד הסודי?

כאשר אנחנו מקבלים כרטיס אשראי חדש מהבנק או מחברת אשראי אנחנו מקבלים גם את הקוד הסופי בן 4 ספרות. כרטיסי האשראי החדשים כוללים צ'יפ (שבב) מובנה, אלה כרטיסים חכמים התומכים בתקן האבטחה המתקדם EMV. עלינו לשמור מכל משמר על הקוד הייחודי שקיבלנו ומומלץ שלא לשמור על המספר הסודי בארנק או בנייד, ולבטח שלא לרשום את הקוד על הכרטיס עצמו.

לקוד הסודי של כרטיס האשראי שלנו יש שני שימושים עיקריים:

  • משיכת מזומנים בכספומטים (ATM) בארץ ובחו"ל.
  • תשלום על עסקאות בבתי עסק מעל סכום של 300 ₪ בארץ, גם בחו"ל יש להקליד את הקוד הסודי לצורך אישור העסקה וזיהוי הלקוח.

חשוב להדגיש כי קוד סודי מהבנק או מחברת האשראי הוא אישי ויש לשמור עליו היטב, ואין לשמור את הקוד בסמוך לכרטיס האשראי או בכל מקום אחר, וכדאי לשנן אותו ולזכור אותו.

 

איך שומרים עליו בצורה נכונה?

לבטח שמתם לב כי בתקופה האחרונה ברוב בתי העסק דורשים מכם להקליד קוד סודי בן 4 ספרות כדי לאשר עסקה מעל 300 ₪ ולבצע את התשלום באמצעות הכרטיס. מאחר שלא פשוט לזכור כל כך הרבה סיסמאות, במיוחד כיום כאשר עלינו לזכור סיסמאות של קודן הרכב, בקרת כניסה/קודן למקום העבודה ולבניין המגורים, קוד סודי מהבנק וכו', רבים שומרים את הקוד הייחודי בסמוך לכרטיס האשראי שלהם, בדרך כלל בארנק. אם נתייחס למקרה של עצמאי, לרוב הוא מחזיק לפחות 2 כרטיסי אשראי, וקשה לזכור את כל הסיסמאות.

זו טעות מאחר ואם מאבדים את הארנק או שהוא נגנב, ניתן למשוך מזומנים מחשבון הבנק שלנו ולעשות שימוש בכרטיס ללא בעיה או מגבלה, עד שנגלה כי הכרטיס נגנב או אבד ונדווח על המקרה לחברת האשראי.

לכן, המומחים ממליצים לשמור את הקוד הסודי ולזכור אותו, אך יש גם אפשרות לצפות בכל עת בקוד הסודי השמור באתר או באפליקציה, לאחר תהליך הזדהות קצר. כיום, אפשר לשנות את הקוד הסודי מהבנק או הקוד שקיבלנו מחברת כרטיסי האשראי, ואנחנו יכולים לבחור קוד שקל לנו לזכור. יחד עם זאת, יש להימנע מקוד פשוט כמו 1234, שנת לידה של בעל הכרטיס, 1111 וכדומה.

 

שכחנו את הקוד, מה חברת האשראי תעשה בשבילנו?

אם שכחתנו את הקוד הסודי של כרטיס האשראי שלנו אנחנו יכולים לשחזר אותו בשתי דרכים פשוטות:

  • אפשר להיכנס לאפליקציה או לאתר של חברת האשראי או הבנק, לבחור באפשרות לשחזור קוד סודי, להזדהות ואז מקבלים קוד אימות לטלפון הנייד ולאחר הקלדתו במערכת מקבלים קוד חדש.
  • אפשרות נוספת היא ליצור קשר עם נציג חברת האשראי, ולאחר הזדהות מהירה מקבלים קישור לצפייה בקוד הסודי.

 

אחסון פיזי או שמירה בנייד – מה עדיף?

לאחר פתיחת חשבון בנק באפשרותנו להוציא כרטיס אשראי בנקאי או דרך אחת מחברות האשראי. יש מגוון כרטיסי אשראי לבחירה, ולכל כרטיס יש יתרונות וחסרונות, הטבות ייחודיות, מועדון לקוחות ועוד. כיום, לא חייבים לאחסן פיזית את הכרטיס בארנק ולקחת אותו לכל מקום מאחר שיש אפשרות להתקין אפליקציית תשלומים בנייד (ארנק דיגיטלי), ובמקרה זה ניתן לשלם בכל עסק באמצעות הסמארטפון בלבד, ללא כרטיס ובלי להסתבך עם הקוד הסודי.

את הקוד הסודי אין לשמור בסמוך לכרטיס, ועדיף שלא לשמור אותו בנייד, אלא אם מתקשים לשנן ולזכור את הקוד.

 

כמה פעמים תוכלו לשנות את הסיסמה מהבנק?

אין מגבלה על מספר הפעמים שאנו רשאים לשנות את הסיסמה שקיבלנו מהבנק. יש בנקים המעודדים את הלקוחות לשנות סיסמאות בתדירות גבוהה מטעמי אבטחת מידע.