1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

חיוב אשראי לא מוכר

מה עושים במידה וקיים חיוב לא מוכר?

הצרכן הישראלי ידוע בחיבתו הרבה לכרטיסי האשראי, ולמעשה זהו אמצעי התשלום המועדף בקרב רוב הישראלים. ללא ספק, נוח וקל מאוד לשלם באמצעות כרטיסי אשראי, הן בעסקים הפיזיים והן בעסקאות מרחוק ובאינטרנט, אך לצערנו יש לא מעט תרמיות וניסיונות לשימוש לרעה בכרטיסי אשראי, והחוק בישראל מאפשר לצרכנים לבטל עסקה מסיבות שונות המוגדרות בחוק, ולדווח על חיוב אשראי שאינו מוכר. 

חשוב לדעת כי הכחשת עסקה גורמת להפסדים ולנזקים רבים ומשמעותיים לבתי העסק השונים. כאשר לקוח מסוים מתכחש לעסקה החוק מפרט את התנאים שבהם הוא יוכל לקבל החזר כספי בגין מוצר או שירות שנרכשו בעסק. יחד עם זאת, בעל העסק אינו מקבל עדכון אונליין על הכחשת העסקה על ידי הלקוח, ואם הוא מקבל עדכונים מסוג זה, ההתראה על הכחשת וביטול העסקה תגיע רק לאחר שהכסף כבר אבוד מבחינת בעל העסק.

כמו כן, במקרים מסוימים חובת ההוכחה לביצוע עסקה שהלקוח מתכחש אליה חלה על בית העסק ולא על הצרכן, לכן חייבים לנטר את הסליקה וביטולי החיובים בכרטיסי אשראי כדי להימנע מהפסדים ועל מנת לעקוב אחר ההכנסות בפועל. איך מזהים חיוב אשראי לא מוכר והאם ניתן לקבל החזר בגין הכחשת עסקה וחיוב ללא ביצוע עסקה? המומחים של Invoice4U הכינו כתבה בנושא.

 

איך ניתן לזהות חיוב אשראי לא מוכר?

חוק ביטול עסקה מעוגן בתקנות הגנת הצרכן, החוק מפרט את התנאים שבהם לקוח (צרכן) רשאי לדרוש את תמורתו הכספית חזרה עבור מוצר או שירות שנרכשו בעסק. החוק מפרט גם את הזמן שבו ניתן לפנות לעסק כדי לבטל עסקה ולקבל החזר כספי. למעשה, החוק מסדיר את הסוגיות הנובעות מהשימוש בכרטיסי אשראי והוא קובע את התנאים שבהם חברת האשראי רשאית לפעול ולברר מול הצרכן ובית העסק את המקרה של חיוב אשראי לא מוכר.

בעלי עסקים עלולים לפספס את ביטולי העסקאות שבוצעו על ידי הצרכנים והדבר עשוי להסב עבורם הפסדים קשים. כדי לזהות חיוב לא מוכר בכרטיס האשראי הלקוח יכול לבדוק את פירוט התשלומים החודשי המתקבל מחברת האשראי, ובעל העסק יכול לבדוק את ביטולי החיובים באמצעות מודול ייעודי לניטור סליקת אשראי במערכת להפקת חשבוניות דיגיטליות.

 

האם מדובר בגניבה?

ישנם צרכנים המנצלים פרצות בחוק כדי לרכוש מוצר או שירות מבתי עסק שונים, בדרך כלל מרחוק, ולאחר קבלת המוצר או השירות הם מתכחשים לעסקה ומורים לחברת האשראי לבטל את החיוב בכרטיס שלהם בטענה כי זהו חיוב אשראי לא מוכר. צרכן המבצע פעולה זו מבצע עבירה ולמעשה הוא גונב מבית העסק.

 

האם ניתן לקבל החזר על חיוב אשראי לא מוכר?

בהחלט כן. בכל מקרה של חיוב שגוי או לא מוכר הלקוח צריך לפנות לחברת האשראי ולברר מולה מי חייב את הכרטיס באמצעות סליקת אשראי מרחוק או פיזית בעסק. אם הצרכן לא ביצע עסקה עליו למסור מיידית הודעה בכתב לחברת האשראי. אם חברת האשראי מגלה כי הלקוח הודיע על הכחשת עסקה וטוען כי החיוב באשראי אינו מוכר על ידו, כלומר הוא פועל בכוונה לרמות את בית העסק, הצרכן יחויב במלוא הסכום.

 

כמה חשוב להיות עם יד על הדופק בכל הקשור להוצאות העסק?

עסקים רבים מפסידים כסף בגלל הכחשות עסקה ללא ידיעתם, לכן יש לנטר את התשלומים באשראי באופן שוטף ולטפל בכל מקרה באופן מיידי. בנוסף, המומחים של Invoice4u ממליצים לעקוב אחר ההכנסות ולבצע התאמות אשראי, כדי לאתר את העסקאות המוכחשות ולטפל נכון ומהר במקרים הבעייתיים.