1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

הונאה בכרטיס אשראי

הונאה בכרטיס אשראי - איך נזהרים ואילו פרטים חשובים?

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיקפי המסחר האלקטרוני, וכיום רוב האנשים רוכשים מוצרים ושירותים שונים באתרי האיקומרס. בד בבד עם הגידול במסחר האלקטרוני יש גם יותר הונאה בכרטיס אשראי והפושעים של היום מוצאים פתרונות חכמים ויצירתיים לבצע הונאות אשראי. 

כדאי לדעת כי עלות ההונאות בכרטיסי אשראי מגיעה למאות מיליוני דולרים בשנה, לכן נגרם נזק רב לקמעונאים, לצרכנים ולחברות האשראי, וזאת למרות המאמצים הכבירים והטכנולוגיות החדשניות שנועדו להגן עלינו. אילו סוגי הונאות בכרטיסי אשראי נפוצים מאוד? כיצד הטכנולוגיה יכולה לשמור עלינו ומה לעשות עם החשש ממקרי הונאת כרטיסי אשראי? המומחים של Invoice4U מסבירים לנו על התופעה הנפוצה למדי.

 

סוגי הונאות בכרטיסי אשראי

כדי לבצע הונאה בכרטיס אשראי, פושעים ועבריינים משיגים את פרטי החשבון והזהות של הצרכנים בדרכים שונות, וכמובן לא חוקיות. הסוגים הנפוצים ביותר של הונאת כרטיסי אשראי כוללים:

 

בעת פתיחת חשבון חדש

אחת מהשיטות הנפוצות ביותר להונאת חברת אשראי היא כאשר פושע משתמש בפרטיו האישיים של אדם כלשהו והוא פותח חשבון ומזמין כרטיס אשראי בשמו של האדם.

 

כרטיס לא נוכח (CNP)

הונאה הפוגעת בעיקר בקמעונאים המוכרים מוצרים ושירותים באופן מקוון. הפושע מצליח להשיג את מספר החשבון, קוד האימות ותאריך התפוגה של כרטיס אשראי השייך לאדם כלשהו ומשתמש בפרטים על מנת להזמין מוצרים ושירותים דרך אתר האינטרנט או בעסקה טלפונית, כאשר אין צורך להציג כרטיס אשראי ולשלם פיזית בבית העסק.

 

גניבת זהות

הפושע משתמש במידע כוזב כדי להשיג כרטיס אשראי חדש. הוא מבצע רכישות והזמנות באמצעות הכרטיס וזאת לפני שחברת כרטיסי האשראי או האדם שנפל קורבן להונאה מבחינים במעשה.

 

שליטה בחשבון (ATO)

השיטה הנפוצה ביותר של הונאה בכרטיסי אשראי מבוססת על התקפות ATO שמטרתן להשיג גישה לחשבון של אדם כלשהו ולהשתלט על החשבון. הפושע מתחזה לקורבן למקרה ההונאה, משנה את כתובת תיבת הדואר ודורש כרטיס חלופי מחברת האשראי.

 

הונאה ידידותית

תופעה נפוצה שפוגעת בקמעונאים המאפשרים סליקת אשראי באינטרנט באתרים המקוונים. הפושע רוכש מוצרים או שירותים באתר המקוון ולאחר מכן דורש החזר מחברת כרטיסי האשראי בטענה שהוא לא רכש והזמין את המוצר או השירות או שהוא טוען כי לא הזמין ולא קיבל את המוצר.

 

למה בכלל מנסים לגנוב בצורה כזאת?

היקפי המסחר האלקטרוני הולכים וגדלים מידי שנה וככל שהסביבה הקמעונאית הופכת למקוונת יותר כך קשה לאתר ולזהות בזמן עסקאות CNP, כלומר עסקה מרחוק ללא הצגת כרטיס אשראי. ללא ספק רמת התחכום של הנוכלים והפושעים ברשת האינטרנט מתפתחת מאוד, והנוכלים המתוחכמים ממציאים כל הזמן דפוסים חדשים של הונאות אשראי, לכן נוצר מצב של חתול ועכבר בין הנוכלים לבין הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.

 

איך הטכנולוגיה של כרטיסי האשראי יכולה לשמור עלינו?

חברות כרטיסי האשראי מנסות להילחם בתופעה של הונאת כרטיס אשראי באמצעות אמצעים אלקטרוניים וטכנולוגיים חדישים ומתקדמים, למשל תקן PCI DSS. כך לדוגמה, החברות המובילות פיתוח את טכנולוגיית EMV המספקת שכבת הגנה נוספת על הצרכנים והקמעונאים, וכיום יש מערכות סליקת אשראי באינטרנט לשמירה בטוחה של פרטי כרטיסי האשראי והצפנת המידע.

 

מה ניתן לעשות עם חשש להונאת כרטיס אשראי?

כאשר קיים חשש למקרה של הונאה בכרטיסי אשראי מומלץ לפנות לחברת כרטיסי האשראי ולדווח על המקרה. בהתאם לצורך ניתן לפנות למשטרת ישראל כדי לחקור את המקרה. חשוב לעקוב אחר פירוט ההוצאות החודשיות בכרטיסי האשראי שאנו מחזיקים ויש לדווח במהירות על כל הוצאה חשודה. כמו כן, ניתן לפנות לחברת כרטיסי האשראי כדי להגביל את השימוש בכרטיס למאפייני השימוש המתאימים לכם, למשל עסקאות רק בארץ או עסקאות באינטרנט בלבד, ובנוסף כדאי להשתמש באפליקציות התשלומים בנייד כדי שלא לאפשר גישה לכרטיס הפיזי.