1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

תשלום במטבע זר

מה חשוב שתדעו על תשלום במטבע זר?

עסקים רבים בישראל מבצעים עסקאות עם לקוחות מעבר לים, אלו עסקאות המבוססות על תשלום במטבע זר, לכן הם חייבים לפעול על פי החוקים והתקנות, וכדי לקבל תשלום ולבצע עסקאות במטבע זר מומלץ לפנות לרואה חשבון מנוסה. חשוב לזכור כי לא מעט עסקים הקימו אתרי מכירות ברשת האינטרנט במטרה לחדור לשווקים בינלאומיים ולמכור מוצרים ללקוחות שונים בחו"ל והם מקבלים תשלום באשראי. הבעיה מתחילה כאשר הלקוחות מעוניינים לשלם במטבע זר, מאחר והעסק בישראל חייב להתנהל נכון ויש היבטי מיסוי ועמלות נפוצות שיש להתייחס אליהם בצורה נכונה וחכמה.

 

לא לוותר על ייעוץ מרואה חשבון

עסק המעוניין לקבל תשלום במטבע זר חייב לפעול על פי כללי מס הכנסה (המרה לשקלים חדשים של סכומים שמקורם מחוץ לישראל). לפי סעיף 2(1) לפקודה כל הכנסת חוץ, על פי ההגדרה בסעיף 199 לפקודה, תתורגם לשקלים חדשים לפי השער היציג של המטבע הזר במועד שבו העסק הפיק חשבונית, קיבל תשלום באמצעות מטבע זר או במועד שבו ההכנסה צמחה.

למרות ההנחיה הברורה יחסית בפקודה, יש להתייחס להיבט החשבונאי של הפרשי השערים, זהו נושא מורכב לכן מומלץ לפנות לייעוץ של רואה חשבון או יועץ מס.

 

איך מתבצע תשלום במטבע זר?

ראוי לציין כי הרפורמה בתחום המיסוי הבינלאומי יצרה יותר חיובי מס של תושבי מדינת ישראל על כלל ההכנסות שלהם, לרבות הכנסות המופקות או צומחות בחו"ל. לכן, נדרשו כללים חדשים ועדכניים להמרת הכנסות חוץ, כלומר קבלת תשלום במטבע זר, ובנוסף ברשות המיסים ניסחו כללים חדשים להמרת הוצאות, הפסדים ומיסי חוץ למונחים המבוססים על שקלים חדשים. סעיף 240 א לפקודת מס הכנסה מסמיך את מנהל רשות המיסים לקבוע את הכללים לתרגום הכנסות חוץ לשקלים חדשים.

העסק שמקבל תשלום במטבע זר חייב לדווח על ההכנסה ועליו להפיק מסמכים בש"ח ולא במטבע זר. כעת העניינים מתחילים להסתבך מאחר ואם עוסק פטור או עוסק מורשה קיבלו העברה בנקאית במטבע זר לחשבון הבנק העסקי, יש להפיק חשבונית לפי השער היציג, אך נשאלת השאלה לפי איזה שער חליפין מחשבים את המרת הכסף ממטבע זר לשקלים חדשים.

אם עוסק מורשה או עוסק פטור מבצעים עסקאות רבות בחו"ל כדאי להם לפתוח חשבון מט"ח בבנק. פתיחת חשבון מט"ח בבנק מאפשרת לעסק לשלם לספקים ולבצע עסקאות בכרטיס אשראי בחו"ל במטבע זר, וכך ניתן לחסוך לא מעט כסף בעמלות ההמרה היקרות. לפני פתיחת חשבון מט"ח חשוב לערוך סקר שוק בין הבנקים מאחר ויש פערים משמעותית בעמלות.

התשלום במטבע זר מחשבון בחו"ל לחשבון עסקי בארץ מתבצע באמצעות מערכת סוויפט (SWIFT), זו מערכת מאובטחת לתקשורת בין בנקאית, ויש לכלול בהעברה את מספר החשבון לפני מבנה ה-IBAN.

 

האם כל עסק מחויב לקבל מטבע זר?

אין חוק המחייב את בעלי העסקים לקבל תשלום במטבע זר, זו מדיניות של בית העסק וניתן להחליט האם לבצע עסקאות במטבע זר או לא. אם העסק מעוניין למכור מוצרים ללקוחות בחו"ל והתשלום יתבצע במטבח חוץ, עליו לפתוח חשבון מט"ח בבנק ולדווח על העסקאות.

 

האם אתם כבעלי עסקים משלמים יותר על אותו מטבע?

הבנקים בארץ גובים עמלות שונות בגין תשלומים במטבח חוץ, ואחת העמלות המשמעותיות ביותר היא עמלת חליפין. בגלל שיטת החישוב, בעלי העסקים משלמים בפועל יותר על אותו מטבע, לכן כדאי לשקול פתרונות אחרים ולהשוות עמלות כדי לחסוך עלויות.

 

איך יודעים מהן העמלות הנפוצות בארץ?

ניתן לבדוק באתר של הבנקים מהן העמלות הנפוצות בעת תשלום באשראי ובמטבע זר. בנוסף, אפשר להתייעץ עם רואה חשבון המתמחה בנושא זה.

הבנקים בישראל מאפשרים לבעלי עסקים לבצע העברות מטבע זר מחו"ל לישראל, ובכל בנק יש מנגנונים המטפלים בתשלומי העברה של כספים במטבע זר.