1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מה זה הוראת קבע

מהי הוראת קבע ולמה חשוב שתדעו הכל על זה?

הוראת קבע היא הרשאה לחיוב של הלקוח באופן מתמשך והיא משמשת לתשלום של חשבונות עבור שירותים שונים. בחתימת על הוראת קבע הצרכן מאשר לבית עסק ספציפי לגבות ממנו תשלום באופן אוטומטי ישירות מחשבון הבנק או מכרטיס האשראי. במאמר זה נסביר מה זה הוראת קבע ומהם ההבדלים בין הסוגים השונים. נפרט גם לגבי היתרונות והחסרונות של שיטת תשלום זו עבור הלקוחות.

הסבר פשוט על הוראות קבע

אז לגבי השאלה, הוראת קבע מה זה בדיוק ננסה להשיב בפשטות. הוראת קבע מאפשרת לבצע העברת תשלומים אוטומטית ישירות מהחשבון של הלקוח לגופים שעימם הוא מצוי בקשר קבוע. לרוב מדובר על חשבונות שוטפים עבור הוצאות מגורים כגון, חשמל, מים, גז, ארנונה, וועד בית, משכנתא וכדומה והוצאות על חינוך כגון, תשלומי הורים, צהרונים, חוגים ועוד.

חיסכון בזמן ומאמץ

התשלום בשיטה זו חוסך את הצורך של הלקוח לגשת אל הדואר עם הספח או לחילופין להיכנס לשלם דרך האתר או המוקד הטלפוני לאחר קבלת החשבונית. הוראת הקבע מאפשרת את התשלום במועד של החשבונות, ללא תלות בדואר ישראל ובאספקה של כל חשבונית. הצרכן יכול להגביל את גובה הסכום או את משך התקופה בה יש אישור לחיוב במידה והוא מעוניין בכך.

סוגי הוראות קבע

לגבי השאלה, הוראת קבע מה זה חשוב להסביר אילו סוגים של הוראות קבע קיימים. ישנם שני סוגים של הוראות קבע, הוראת קבע בנקאית והוראת קבע בכרטיס אשראי. בהוראת קבע בנקאית, הצרכן מורה לבנק לכבד את החיובים של גוף ספציפי המוגדר בטופס ההרשאה ומאשר לאותו הגוף לגבות את החיובים ישירות מחשבון הבנק שלו.

באותו האופן, בהוראת קבע באשראי הצרכן מורה לחברת האשראי לכבד חיובים בכרטיס ולגוף לגבות באמצעותו את החיובים. לגבי, אין הבדל מהותי מבחינת שיטת התשלום האוטומטית בין הבנק לבין חברת האשראי. בהמשך נרחיב לגבי ההבדלים הקיימים בין שני הסוגים מבחינת אופן ההקמה, מועד החיוב ועמלת החזרה.

הוראת קבע דרך הבנק

לאחר שהסברנו מה זה הוראת קבע נעבור לשאלה כיצד יוצרים כזו בפועל. ניתן ליצור הוראת קבע בנקאית באופן פיזי בסניף ולשם כך יש צורך לפנות אל הגוף הרלוונטי ולבקש ממנו טופס ייעודי הכולל את הפרטים של הגוף לרבות מספר קוד המוסד. בטופס יש למלא את פרטי הלקוח כולל מספר תעודת הזהות, מספר חשבון הבנק ולהעביר את הטופס לסניף.

את הטופס החתום על ידי סניף הבנק יש למסור בחזרה לבית העסק או המוסד המחייב. במקרים רבים ניתן לבקש מבית העסק להעביר בעצמו את הטופס והוא ישלח אותו ישירות אל הבנק בפקס. כיום, מי שמקבל שירותי בנקאות אונליין ומחזיק בשם משתמש וסיסמא לניהול החשבון האישי באתר הבנק יכול ליצור את ההרשאה ישירות דרך האזור האישי ללא הגעה פיזית לסניף.

הוראת קבע דרך חברת האשראי

כאשר מדובר על הוראת קבע מה זה בהקשר של כרטיס אשראי, חשוב להבין כי יצירת הוראת קבע באשראי אפשרית טלפונית או באמצעות טופס ייעודי. כדי למלא טופס זה, הלקוח נדרש לפנות אל המוסד או בית העסק ולקבל ממנו את הטופס. עליו למלא את פרטיו האישיים ואת המידע לגבי הכרטיס ממנו ייגבו התשלומים לאחר סליקת אשראי של הספק.

לאחר החזרת הטופס לבית העסק הוא ישלח את החיובים לתשלום במועד הנדרש. חברת האשראי תכבדם והסכום יתווסף לאחר סליקת אשראי שגרתית לשאר השימושים בכרטיס וירד במהלך חיוב אשראי חודשי מוסכם. חברת האשראי צריכה לאשר לספק לשמור את פרטי כרטיס האשראי של הלקוח, על מנת שזה יוכל לבצע את החיובים במערכת סליקת אשראי כל פעם מחדש.

היתרונות מול החסרונות

על מנת להבין מה זה הוראת קבע חשוב להסביר לגבי היתרונות והחסרונות בהשוואה לשיטות תשלום אחרות. היתרון המרכזי הוא שהתשלום אוטומטי. תשלום פרטני דורש מודעות לדרישת התשלום וביצוע התשלום במועד הנקוב. קל לפספס תשלומים בזמן או אפילו חשבונית תקופתית ולהסתבך עם חובות צוברי ריבית שיכולים בהמשך להוביל גם להפעלת אמצעי גבייה משפטיים.

היתרונות בהוראת קבע

העברת החיובים השוטפים להוראת קבע בבנק או באשראי מאפשר חיסכון בזמן על התשלומים.  הדבר מאפשר להימנע מעמידה בתור בדואר לתשלום במזומן או להמתין למוקד הטלפוני לביצוע תשלומים באשראי הרגיל. יתרון נוסף של החיוב בהוראת קבע הוא שניתן לקבוע מועד נוח לחיוב ולעקוב אחר החיובים באתר. הוראת קבע מייתרת את הצורך באמצעי תשלום כמו מזומן וצ'קים.

החסרונות בהוראת קבע

החיסרון בהוראת קבע הוא שהוא מאפשר חיובים מעבר למה שהוסכם עם הספק ולכן יש צורך לעקוב אחר החיובים ולוודא את תקינותם. רבים נוטים שלא לעשות זאת ולעיתים יכולה להיות גבייה לא מוצדקת גם לאורך זמן רב והפסד כלכלי משמעותי כתוצאה מכך.  חיסרון נוסף לשימוש בהוראת קבע בנקאית הוא גובה עמלת ההחזרה שהבנק גובה לתשלום בהוראת קבע שחזרה.

כדאי או שעדיף להימנע מהוראות קבע?

היתרונות של תשלום בהוראת קבע רבים ולחסרונות ניתן לתת מענה בקלות. לכן כאשר מדובר על מוסדות ובתי עסק שבדרך כלל ניתן לסמוך עליהם, עדיף לשלם בשיטה זו ולהימנע מאיחורים ופספוסים. ככל שמדובר בחברות עסקיות ובחבילות ומוצרים שמחירם משתנה, עדיף שלא לשלם בהוראת קבע אוטומטית. בכל מקרה חשוב לעקוב אחר החיובים בכלל החשבונות והאמצעים.

מה ההבדל בין הוראת קבע בנקאית להוראת קבע בכרטיס אשראי?

הוראת קבע בכרטיס אשראי הוראת קבע בבנק
כיצד יוצרים הרשאה חדשה מול המוקד הטלפוני או מילוי טופס מהספק באתר הבנק או מילוי טופס בסניף
עמלת החזרה אין עמלה משמעותית לפי תעריף כל בנק
היכן יופיעו החיובים בפירוט העסקאות החודשי בפירוט העובר ושב בחשבון
ירידת החיוב במועד החיוב החודשי בכרטיס לרוב במועד שהספק מבקש

כפי שציינו, קיימים הבדלים באופן ההפעלה של הוראת קבע מול הבנק ומול חברת האשראי. מעבר לכך, קיים הבדל גם במועד החיוב בפועל של הסכום עבור הלקוח. החיוב בבנק נעשה במועד שנקבע בהרשאה ולרוב בתאריך שמבקש הספק. לעומת זאת החיוב בהוראת קבע בכרטיס האשראי תמיד יתבצע במועד חיוב אשראי חודשי קבוע יחד עם מגוון של תשלומים באשראי זה.

האם בכל שלב ניתן לבטל הוראת קבע?

ניתן לבטל הוראת קבע בבנק או בחברת האשראי בכל זמן. ניתן להודיע על ביטול הוראת קבע באמצעים אלקטרוניים שונים כמו, האתר והאפליקציות של הבנק וחברת האשראי כמו גם, באמצעות המוקד הטלפוני, הגעה פיזית לסניף או שליחת פקס. לאחר שהוראת ביטול הוראת קבע מתקבלת בערוצים המקובלים, ביטול הוראת קבע אמור להיכנס לתוקף בתוך יום עסקים אחד.

אז מה למדנו על הוראות קבע?

לסיכום הנושא, במאמר זה ניסינו להשיב על השאלה, הוראת קבע מה זה בהרחבה. הצגנו את ההבדלים בין הבנק לחברת האשראי מבחינת אופן יצירת ההרשאה, מועד החיוב ועמלת ההחזרה. אם כן, לשאלתנו  מה זה הוראת קבע ניתן לומר שזאת שיטת תשלום אוטומטית שמאפשרת תשלום חיובים קבועים לגופים רבים בראש שקט ותוך הימנעות מחובות ופעולות אכיפה.