1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

דיווח מע"מ

מה? על מה? מאיפה? או בקיצור מע"מ.

לאלו שלא בטוחים עדיין על מה מדובר ומה ההבדל בין מע"מ למס הכנסה – מס ערך מוסף הוא המס אותו מטילה מדינת ישראל על העסקאות שלנו (בתשלום ובתקבולים). 

המע"מ במדינת ישראל עומד על שיעור גבוהה של כ – 17% ותקף כמעט לכולם, למעט  תיירים ואלו שיורדים לאילת (אל תמהרו לשמוח יש מכס). 

בקיצור, אם חשבתם אי פעם ללכת לאח הגדול, הזכייה היא מיליון פחות 17%, למה? מע"מ. ראו הוזהרתם!.

מהו דיווח מע"מ?

אז כמו שהבנתם מע"מ צועד לצדכם בכל פעם שתוציאו את כרטיס האשראי מהכיס ותרצו לבצע עסקה. גם אם לא תראו בחשבונית את המילה מע"מ, מס הערך המוסף כבר התווסף לסכום המוצר או השירות שנקנה. שכירים באופן כזה או אחר, לא מתעסקים עם מע"מ כמעט בכלל.

מי חברו הטוב ביותר של המע"מ?

העצמאיים – עוסקים מורשים, עוסקים פטורים וכל העוסקים בעסקים כאלו ואחרים.

מדינת ישראל, כמו מרבית מדינות העולם, הבינה שאין באפשרותה לבצע מעקב צמוד על כל עסק או אדם פרטי ולכן העבירה את האחריות לידיהם. עוסק מורשה נדרש להגיש דו"ח תקופתי בצמוד למחזור העסקאות שלו פעם בחודש או חודשיים, גם אם לא הייתה לו פעילות עסקית בתקופה זאת. הדו"ח מוגש לרשות המיסים ומחובתו של בעל העסק לדווח על כל מוצר או שירות אותו סיפק.

אגב ההבדל המרכזי בין עוסק פטור למורשה בעניין זה, הוא שעל עוסק מורשה חלה חובת דיווח חודשית בעוד שעל עוסק פטור חלה חובת דיווח שנתית בעיקר בגלל שעוסק פטור אינו גובה מס מלקוחותיו.

לא רוצים לדווח?

נעשות ביקורות ע"י רשות המיסים "בהפתעה", הבדיקות נעשות בקפדנות ודקדקנות ולא תרצו להיתפס עם המכנסיים למטה. בנוסף לכך, רשות המיסים עוקבת אחרי המדווחים על מע"מ ובודקת באופן מסודר וברור את טבלת ההוצאות אל מול ההכנסות שלהם. כלומר, אדם שקנה בתקופה האחרונה פרארי ספורטיבית דגם 488 בצבע שחור מאט ומדווח על הכנסה של 5000 שקלים בחודש, כנראה יזכה לביקור לא נעים במיוחד מרשות המיסים.

על מס תשומות שמעתם?

הנה חלק קטן בקטע שיעלה לכם חיוך על הפנים. עוסקים מורשים מחויבים לכלול בגביית התשלום מס ערך מוסף ולהעבירו בסוף החודש לרשות המיסים. באפשרותם של עוסקים פטורים לקבל החזרי מס במסגרת הדו"ח החודשי במידה ורכשו ציוד או שירותים עבור העסק שלהם. דו"ח החזר יוגש על מנת לקבל את הסכום העודף במידה ומס התשומות גבוה מסכום המע"מ שעל העסק לשלם.

רק אל תשכחו לשמור קבלות!

האם אפשרי דיווח מעמ מקוון?

חברים אנחנו חיים ב – 2023, ברור שאפשרי דיווח מע"מ מקוון!.

אז משנת 2016 קיימת האפשרות של דיווח מע"מ מקוון, כלומר תשלום מעמ מקוון דו חודשי או כל חודש ואין יותר טעם בלשרוף ניירת ולהגיע ללשכת המיסים כשניתן לשלוח את הטופס באופן מקוון.

לאלו המחויבים בדיווח מע"מ מפורט, לא קיימת האפשרות שלא להגיש את הדו"ח אלא אם כן באופן מקוון.

אז נעים מאוד, קובץ PCN874 הוא הקובץ האינטרנטי דרכו ניתן למלא את חובתכם ולדווח על מע"מ לרשות המיסים אונליין.

אם שאלתם את עצמכם איך עושים זאת אז אין מה לדאוג, התהליך הוא פשוט ונוח.

ראשית יש עליכם ליצור משתמש דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים. אתם תקבלו שם משתמש וסיסמה, אותה תצטרכו לשנות בפעם הראשונה בהתחברותכם לאתר. כל עוסק, על פי הזמן שנקבע עבורו (פעם בחודש או חודשיים), יצטרך להגיש את הדו"ח המקוון באתר על פי תוכנה להנהלת חשבונות. חשוב לציין כי לא כל תוכנה להנהלת חשבונות תענה על הפרמטרים של משרד המיסים ועל כן יש לבחורה בקפידה.

מי חייב לדווח על מע"מ?

אז נחזור ונגיד שכולנו משלמים מע"מ בעת כל רכישה שנעשית בגבולות מדינת ישראל (חוץ מאילת). גם אם לא תראו בחשבונית את המע"מ, אל דאגה, הוא כבר כלול במחיר. האנשים שעליהם חלה חובת הדיווח הם העוסקים המורשים.

הדיווח יעשה על ידי העוסק אחת לחודש או במקרים מסוימים אחת לחודשיים (דו"ח דו חודשי). דיווח מע"מ מפורט יעשה בדרך כלל דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים.

עוסק פטור רשאי לקזז את המע"מ ששילם לעסקים אחרים בעת קנייה של מוצר או שירות הנוגעים לעסק שלו והדבר נקרא מס תשומות. הכנסתו של עוסק מורשה נקבעת על פי הכנסתו החודשית לא כולל מע"מ. כלומר, הכנסתו נמדדת על פי סכום הכסף אותו הרוויח לפני גביית מס הערך המוסף אותו הוא מחויב להעביר לרשות המיסים.

מס ערך מוסף יגבה במדינת ישראל בגין כל עסקה שמתבצעת ומחושב בשיעור קבוע של 17% ללא קשר לסכום העסקה.

איך יודעים מתי לדווח לרשות המיסים?

אז למקרה שתהיתם, אף אחד לא ידפוק לכם בדלת ויזכיר לכם על חובתכם לדווח לרשות המיסים. מתי כן ידפקו לכם בדלת? אם לא דיווחתם.

על עוסק מורשה חלה חובת דיווח חודשית או דו חודשית ובאחריותו חלה החובה לזכור ולדווח. עסקים אשר מדווחים באופן דו חודשי, יפיקו דו"ח אחד עבור שני החודשים ויעלו אותו לאתר בכל חודש זוגי. עליכם להיות אחראים על ניהול הכספים שלכם ולמלא אותם כמפורט באתר הרשות. דוח שיוגש עד ה – 19 לחודש נחשב לדיווח תקין במועד שנקבע. דוח שיוגש לאחר תאריך זה יחויב בקנס, ריבית והצמדה או בקיצור, תגישו בזמן. invoice4u יכולים לעזור לכם בניהול ההוצאות וההכנסות שלכם ותוכל לחסוך לכם זמן רב במילוי הדו"חות.

מה עושים במקרה של טעות בדו"ח?

טעויות הם דבר אנושי, אפילו רשות המיסים לא תעניש אתכם על כך, כמובן שרק במידה והדבר יתוקן. אז במידה של טעות בדו"ח המע"מ, אין סיבה להילחץ, ניתן ואף רצוי לתקנו.

נפריד בין דו"ח שגוי שנדחה על ידי רשות המיסים מהסיבות שיפורטו בהמשך, לבין דו"ח שבו נעשתה טעות ברישום ע"י העסק. במידה והטעות היא שלכם, יש להגיש דו"ח מתוקן שבו מצוינים הפרטים הנכונים. את הדו"ח המתוקן יש להגיש אך ורק במשרד המע"מ האזורי שאחראי על התיק של העסק שלכם.

הסיבה שבגללה דו"ח מקוון יכול להיפסל ע"י רשות המיסים, מקורה לרוב ברור ומובהק.

הדו"ח המקוון חייב להיעשות ברמת תקינות של מינימום 98%, דהיינו, במידה ובקובץ שהגשתם, רשומות התשומה השגויות עולות על סך 2% מסך התשומות שנרשמו בתחילת הדו"ח (בכותרת), הדיווח יפסל ויחשב כאילו שלא הוגש. בכל אופן ניתן להשתמש בסימולטור לפני הגשת הדו"ח אל הרשות ולבדוק את עצמכם שוב.

דיווח מע"מ – סיכום

לכל העוסקים המורשים שנכנסו לשוק לאחרונה, ראשית כל מזל טוב!.

חשוב לזכור שדיווח מע"מ נראה בהתחלה כמשהו מפחיד ומסובך שקשה להתמודד מולו לבד, אבל הסירו דאגה מלבכם. דיווח המע"מ, במיוחד באופן מקוון, הוא עניין פשוט ונוח שלא גוזל זמן רב מאלו שהנהלת הכספים והחשבונות שלהם נעשית בצורה מסודרת וברורה. כל עסק המוכר כעוסק מורשה במדינת ישראל חייב על דיווח מע"מ. תהיו בטוחים שאתם אחד מיני רבים ושאם כולם עושים את זה בכל חודש, גם אתם תצליחו. קראו את המאמר שוב בפירוט וצאו לדרך בטוחים ומוסמכים בדיווח מס הערך המוסף.