1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

עצמאי שכיר יחד: כך תעשו זאת נכון

מאת: יורם שיפר

החוק בישראל מכיר במספר צורות של תעסוקה, לדוגמה עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ, שכיר, עצמאי ושכיר יחד. לכן, ישנם שילובים אפשריים כמו עצמאי שהוא גם שכיר, עוסק פטור ושכיר, עוסק מורשה ושכיר ואפילו בעל חברה או בעל שליטה שעובד גם כשכיר.

 

למעשה, אחת האפשרויות להגדיל הכנסה ולחיות ברווחה כלכלית היא שילוב בין עצמאי לשכיר. מאחר ושכירים רבים במשק המקומי לא מצליחים להגיע לשכר המספק אותם מבחינה כלכלית, רבים נאלצים לשלב עבודה נוספת כדי להגיע להכנסה המאפשרת להם לחיות בכבוד ולהגשים חלומות שונים, ולרוב השכיר יעבוד שעות נוספות לאחר שעות העבודה שלו אצל המעסיק, כאשר כעצמאי הוא יכול לעבוד בתחום זהה לתחום עיסוקו כשכיר או בתחום אחר לחלוטין. כך לדוגמה, מורה למתמטיקה עובד כשכיר במערכת החינוך, ולאחר שעות הלימודים והמחויבות שלו כלפי משרד החינוך ובית הספר, הוא יכול ללמד בבית או בבית תלמידיו שיעורים פרטיים במתמטיקה.

ראוי לציין כי בצל משבר הקורונה האפשרות להיות עצמאי ושכיר יחד נוגעת לרבים באוכלוסייה, לא מעט מהשכירים יצאו לחל"ת או שהם הפכו למובטלים עקב קיצוצים וגלי פיטורים בחברות ובארגונים השונים במשק, ויש עוד שכירים רבים שהכנסתם נפגעה עקב התפרצות נגיף הקורונה, לכן הם שוקלים לפתוח עסק חדש במקביל לעבודתם הרגילה כשכירים. לפני שפותחים עסק והופכים לעצמאי ושכיר יחד חשוב להכיר את הזכויות והחובות הנלוות למעמד ייחודי זה ברשות המסים ובביטוח לאומי, ויש להתייחס גם למיסים, לתוספת שיש לשלם לביטוח לאומי, לזכויות כמו אבטלה,חופשת מחלה ועוד.

מס הכנסה

באופן כללי, מדרגות המס לשכירים ולעצמאים הן דומות. מס הכנסה מחשב את סך ההכנסה של שכיר ועצמאי יחד והנישום צריך לשלם מס הכנסה בהתאם למדרגות המס כפי שנקבע בתקנות. עד להכנסה שנתית בגובה 75,960 ₪ (נכון לשנת 2020) שיעור המס הוא 10%, בגין הכנסה שנתית של 108,960-75,051 ₪ יש לשלם מס בשיעור של 14% וכך הלאה.
ניתן לעדכן את המעסיק לגבי פתיחת עסק ועבודה כעצמאי במקביל לעבודה כשכיר, עם זאת לא תמיד מעדכנים את המעסיק מאחר ויש מעסיקים החוששים להעסיק עובד שהוא גם עצמאי מסיבות שונות, לדוגמה פחות מחויבות כלפי המעסיק, פגיעה בביצועי העבודה של השכיר בגלל מחויבותו לעסק הפרטי ועוד.

ביטוח לאומי

 

עצמאי שהוא גם שכיר חייב בתשלומים לביטוח לאומי בהתאם להכנסה המרבית שלו. יש לשלם לביטוח לאומי החל מגיל 18 ועד לפרישה מהעבודה, כאשר עובד עצמאי חייב בתשלום לביטוח לאומי בשיעור 2.87% מחלק ההכנס

 

ה שלו עד 60% מהשכר הממוצע 12.83% מחלק ההכנסה שמעל השכר הממוצע. בנוסף, עצמאי ושכיר יחד חייב לשלם ביטוח בריאות למוסד לביטוח לאומי בשיעור של 3.1% על חלק מההכנסה שעד 60% מהשכר הממוצע ו-17.83% מהחלק שמעל 60% מהשכר הממוצע.
כשכיר עליו לשלם 3.5% מחלק השכר שעד 60% מהשכר הממוצע (ביטוח לאומי + ביטוח בריאות), והמעסיק משלם עבור השכיר 3.55% מההכנסה עד 60% מהשכר הממוצע. על החלק בשכר שמעל 60% מהשכר הממוצע, השכיר משלם 12% והמעסיק משלם 7.6%.

חובות וזכויות

שכיר זכאי לדמי אבטלה לעומת עצמאי שאינו זכאי, לכן השילוב של עצמאי ושכיר יחד עלול לגרום לקשיים במימוש זכויות כשכירים. עצמאי שהוא גם שכיר חייב לנהל את העסק שלו על פי התקנות המחייבות, עליו להגיש דיווחים בזמן, הוא יכול לבצע את הנהלת החשבונות לבד באמצעות תוכנת חשבונית אונליין, וכמובן שעליו להפיק חשבוניות מס ו/או קבלות בהתאם לצורת ההתאגדות העסקית. שכיר שהוא עצמאי מסוג עוסק פטור רשאי להפיק רק קבלות בעוד ששכיר שהוא עצמאי מסוג עוסק מורשה או חברה בע"מ חייב להפיק חשבוניות מס, למשל באמצעות חשבונית ירוקה, ועליו להגיש דו"ח שנתי ודוחות נוספים.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.