1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

עוסק מורשה או פטור?

מאת: יורם שיפר

ההחלטה אם לפתוח עוסק מורשה או פטור תלויה בגובה מחזור העסקאות הצפוי לעסק, סוג העסק, קהל היעד ועוד. לפני הקמת העסק מומלץ להתייעץ עם רו"ח מנוסה ומקצועי על מנת לבדוק איזה סיווג מתאים לעסק שלכם.

סיווג העסק

לפני פתיחת עסק בעל העסק מחויב לפנות למשרדי מע"מ לקבלת סיווג של עוסק מורשה או פטור.

עוסק פטור– עצמאי שמחזור עסקאותיו לא עולה על 120,000 ₪ (נכון לשנת 2024). העוסק הפטור רשאי להפיק קבלות עבור עסקאותיו ואינו רשאי להפיק חשבוניות מס, משום שאינו גובה מע"מ עבור השירותים או המוצרים שהוא מספק ללקוחותיו. העוסק פטור מדיווחים חודשיים או דו חודשיים למע"מ ואינו ראשי לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק.

עוסק פטור מחויב להצהיר על מחזור העסקאות שלו עד ה-31/1 בכל שנה ובמקרים בהם מחזור העסקאות עולה על הסכום שנקבע באותה שנה, סיווגו ישתנה למורשה. במקרה זה הוא יחויב בתשלום הפרשים עבור שנת המס הקודמת ובשנת המס הבאה יחויב להפיק חשבוניות מס ולדווח למע"מ.

עוסק מורשה – עצמאי שמחזור עסקאותיו עולה על 120,000 ₪ (נכון לשנת 2024). מקצועות ועיסוקים כמו: עו"ד, רו"ח, מתווך מקרקעין, יועץ מס, כלכלן, עורך, אדריכל ועוד, מחייבים רישום כעוסק מורשה בהתאם לסעיף 13 לתקנות המע"מ (רישום) גם אם מחזור העסקאות נמוך מהסכום שנקבע באותה שנה.

עוסק מורשה מחויב להפיק חשבוניות מס עבור עסקאותיו ועליו לגבות מע"מ בגובה של 17% (נכון לשנת 2024) עבור כל עסקה. העוסק מחויב בתשלום חודשי או דו-חודשי למע"מ בהתאם לצפי מחזור עסקאותיו והוא רשאי לקבל החזר מע"מ עבור הוצאות העסק.

עוסק מורשה או פטור – מה הם ההבדלים?

האם עדיף להיות עוסק מורשה או פטור? הנה כמה מההבדלים בין סוגי העסק:

סוג העסק – הבחירה בין עוסק מורשה או פטור תלויה בסוג העסק ולפני הקמת העסק יש לבדוק אם תחום העיסוק שלכם נכלל ברשימת העיסוקים המחייבים סיווג כעוסק מורשה.

תדמית העסק – התדמית של עוסק פטור היא של עסק קטן שנמצא בתחילת דרכו בעוד שלעוסק מורשה יש תדמית של עסק גדול, וותיק ורציני.

הנהלת חשבונות – עלויות הנהלת חשבונות של עסק המסווג כעוסק פטור נמוכות מאלו של עוסק מורשה.

בירוקרטיה – עוסק מורשה חייב לדווח כל חודש או חודשיים למע"מ ועליו לגבות מע"מ בגובה 17% (נכון לשנת 2024) עבור כל עסקה. עוסק פטור נהנה מהקלות בירוקרטיות, משום אינו נדרש לדווח למע"מ ואינו גובה מע"מ מלקוחותיו.

סוג הלקוחות – לעוסק מורשה יש יתרון בהתנהלות מול עוסקים מורשים וחברות, משום שהם יכולים להתקזז על המע"מ. עוסק פטור יכול להציע ללקוחות פרטיים מחירים אטרקטיביים יותר מאלו של עוסק מורשה, משום שאינו גובה מע"מ עבור עסקאותיו.

רכישות עם הקמת העסק – במידה והקמת העסק מלווה ברכישות גדולות של ציוד ומוצרים, ייתכן שעדיף לבעל העסק להיות מסווג כעוסק מורשה על מנת לקבל החזרי מע"מ עבור הרכישות.

פתרונות דיגיטליים לעסקים עם חברת INVOICE4U  

חברת  INVOICE4U שהוקמה לפני 20 שנה על ידי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות', מהמובילים במשק, מספקת לעסקים מגוון פתרונות ממוחשבים מתקדמים ויעילים כולל: הנפקת חשבוניות אונליין, סליקת אשראי באינטרנט, מערכת ניהול לקוחות CRM, מעקב אחר תזרים מזומנים, ניהול הוצאות, הפקת דו"חות ועוד, המלווים בתמיכה טכנית מקצועית ושירות לקוחות אדיב.

למגוון פתרונות המותאמים לעסק שלכם אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדו לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.