1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

חוק המזומן

הכירו את חוק המזומן

חוק המזומן נועד להגביל את השימוש בהון שחור שהושג שלא כדין. במסגרת חוק המזומן לא ניתן להעביר תשלום במזומן על עסקה של מעל 6,000 ₪ וכך צמצום השימוש במזומן מקבל תוקף חוקי. החוק נכנס לתוקף כבר בשנת 2019 ובאוגוסט 2022 תקרת הסכום לשימוש במזומן, ירדה והיא עומדת על 6,000 ₪. כאן ריכזנו עבורכם את המידע שחשוב להכיר על חוק המזומן החדש. 

חוק המזומן החדש – מה הוא אומר?

על חוק המזומן כבר שמעתם. אך חשוב לדעת כי החל מהראשון לאוגוסט 2022, תקרת השימוש במזומן ירדה ולכן חשוב להכיר את חוק המזומן החדש המגביל את השימוש במזומן אף לעסקים. חוק המזומן נכנס לתוקף בתחילת שנת 2019 והוא מייעל את המעקב אחרי ההון בישראל, אבל לא רק.

משרד האוצר לא תומך בחוק המזומן כדי לעודד שימוש בערוצים דיגיטליים. חוק המזומן החדש נועד אך ורק כדי להוביל לצמצום השימוש במזומן ולהגברת האכיפה על ההון השחור.

במסגרת חוק המזומנים החדש קיימת הגבלה על סכום המזומן הניתן לתשלום לבעלי עסקים ולאנשים פרטיים. הרבה אנשים מתנהלים לא נכון כלכלית והם מתקשים לדווח לרשויות המיסים כנדרש. זה יכול להיות בגלל הוצאת חשבוניות לקויה, בלגן של ניירת ומסמכים ועוד. כדי למנוע חוסר דיווח נכון, חוק המזומן החדש נכנס לתוקף.

על פי חוק המזומן החדש תוכלו להעביר תשלום במזומן על עסקה בגובה של עד 6,000 ₪. במקרים בהם העסקה יקרה יותר, תצטרכו להיעזר באמצעי תשלום אחרים. תוכלו לשלם 6,000 ₪ במזומן או 10% מגובה העסקה – לפי המחיר הנמוך מביניהם.

על מי משפיע חוק המזומן החדש?

חוק המזומן חל על כל עסקה בישראל. גם על אנשים פרטיים וגם על עוסקים מורשים ופטורים. מעניין לציין כי חוק המזומן החדש לא חל על עסקאות במזומן עם קרובי משפחה מדרגה ראשונה. אנשים פרטיים יכולים לנהל ביניהם עסקה במזומן עד לגובה של 15,000 ₪. חובת הוצאת חשבוניות לא חלה על עסקה בין שני אנשים פרטיים בה אחד מוכר לשני פריט יד שניה, לדוגמא.

עסקה בין אנשים פרטיים לעוסקים יכולה להתבצע במזומן עד לתקרה של 6,000 ₪. על עסקה בסכום גבוה יותר בעל העסק יוכל לגבות רק 6,000 ₪ במזומן או 10% מגובה העסקה, הנמוך מביניהם.

ההשפעה של חוק המזומן מגיע גם לתשלום בצ'קים. אדם פרטי לא יכול לקבל צ'ק על סכום של יותר מ-5,000 ₪ אם שמו לא מופיע בצ'ק.

על פי חוק המזומן החדש ניתן דגש לרישום תקבול אמצעי תשלום בעת הוצאת חשבוניות. חשוב לכתוב בעת הנפקת חשבונית, גם אם מדובר בהוצאת חשבונית ירוקה, את אמצעי התשלום שהתקבלו, מה גובה הסכום שהתקבל במזומן, צ'ק ואשראי.

מה המטרה העיקרית של חוק המזומן החדש?

על חוק המזומן כל אזרח ישראלי מחויב. הפרת החוק עלולה לגרום לקנסות ועונשים. גובה הקנס נקבע בהתאם לגובה הסכום בו נעשה שימוש במזומן שלא על פי חוק. על שימוש במזומן בסכום נמוך מ-25,000 ₪, גובה הקנס יהיה 15% מגובה השימוש במזומן. על סכום גבוה מ-25,000 ₪, אך נמוך מ-50,000 ₪, גובה הקנס יהיה 20% מסכום השימוש במזומן. על סכומים גבוהים יותר יגבה קנס בגובה 30%.

חשוב לדעת כי בנוסף לקנסות האמורות בחוק, מפר חוק המזומן עלול לקבל עונש מאסר של עד 3 שנים בגין מרמה וניסיונות להלבנת הון על ידי הוצאת חשבוניות כוזבות ועוד.

הפחתת הפשיעה

המטרה העיקרית של חוק המזומנים החדש היא הפחתת הפשיעה והשימוש במזומן לצורך הלבנת הון. צמצום השימוש במזומן עשוי להפחית מסחר לא חוקי כמו מסחר בסמים ובחומרים אסורים. הרשויות יקבלו דיווח על כל תשלום וממילא יהיה להן קל יותר לנהל מעקב אחר תשלומים לא חוקיים.

צמצום השימוש במזומן

בעקבות צמצום השימוש במזומן רשויות המס יקבלו דיווחים אמינים יותר ויהיה קשה יותר לעבור על החוק. במסגרת צמצום השימוש במזומן אנשים יוכלו להתנהל כלכלית באופן נכון יותר ולבצע מעקב מדויק על ההכנסות החודשיות השוטפות.

איך להימנע ממצבים לא נעימים?

כאמור, שימוש במזומן בסכום העולה על התקרה שנקבעה בחוק, עלולה להוביל לעונשים וקנסות. כדי להימנע מכך חשוב להכיר את סעיפי החוק ולהימנע משימוש לא חוקי. הדרך היעילה לבעלי עסקים להימנע מתשלומים המצריכים תשלום גבוה במזומן, היא הוצאת חשבוניות כחוק והתנהלות ספרים תקינה. כל בעל עסק מחויב בדיווח לרשויות המס ולא כדאי לזלזל בדרישות החוק.

עם INVOICE4U העסק מתנהל טוב יותר!

INVOICE4U גאה לתת מענה לבעלי עסקים שרוצים להתנהל בצורה חכמה עסקית. המערכת שפיתחנו מסייעת לבעלי עסקים לדווח לרשויות המס באופן יעיל ועקבי מבלי שבעל העסק יקלע למצבים לא נעימים. עסק שרוצה להתנהל טוב יותר, פונה להיעזר במערכת INVOICE4U הייחודית. גם אתם יכולים ליהנות מהנפקת חשבוניות אונליין מבלי צורך בניירת מיותרת הגורמת לעומס במשרד. גם לכם מגיע להנות מעסק המתנהל כמו שצריך.