1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מס חברות

אולי זה אפילו טוב עבורכם?

נכון לשנת 2023 מס החברות עומד על 23%, המס מוטל על רווחי החברה בע"מ (בערבון מוגבל). בדומה למס המוטל על ידי המדינה על יחידים (שכירים או עצמאים), גם חברות בערבון מוגבלות חייבות בתשלום מס למדינה. המס מוטל על חברות בישראל מכוח פקודת מס הכנסה, ושיעור מס החברות נקבע בסעיף 126 לפקודה.

מי נדרש לשלם מס חברות? האם המס החל על חברות בישראל גבוה או נמוך בהשוואה למדינות אחרות? כיצד משלמים את המס? האם יש דרכים לגיטימיות להקטנת חבות המס? כל זאת ועוד בכתבה שהכנו עבורכם.

 

מי נדרש לשלם מס חברות?

כיוון שמס החברות הוא למעשה מס הכנסה שמשלמת חברה בע״מ, הוא משולם מדי חודש באמצעות מקדמות מס הכנסה. בסוף השנה, לאחר חישוב מדויק של ההכנסות בפועל, נקבע אם החברה שילמה יותר או פחות מהנדרש בחוק, ואז יקרה אחד מהשניים:

  • החברה תקבל החזר עבור התשלום הנוסף ששילמה.
  • החברה תידרש להוסיף את הסכום החסר.

מי שנדרש לשלם מס חברות אלה חברות בע״מ, גדולות או קטנות, המשלמות מס הכנסה המחושב כאחוז יחסי מההכנסה של החברה. שימו לב שאמנם מדובר על מס הכנסה, אבל המס מוטל על רווחי החברה ולא על ההכנסות שלה. המשמעות היא שאם בשנה מסוימת החברה לא הרוויחה ולו פרוטה שחוקה אחת, באותה שנה היא גם לא תידרש לשלם מס.

ראוי לציין כי במשך השנים בחרה מדינת ישראל להקטין את שיעור מס החברות על מנת למשוך חברות ותאגידים בינלאומיים המעוניינים להתרחב, לחדור לשווקים חדשים ולהקים מרכזים במדינה. כאשר המדינה הפחיתה את שיעור המס היא בפועל שיפרה את האטרקטיביות של ישראל בעיני משקיעים זרים.

לאחרונה התקבלה החלטה בארגון ה-OECD על הטלת מס חברות גלובלי בשיעור מינימלי של 15%, וגן ישראל חתמה על ההסכם. רפורמת המס החדשה יוצאת לדרך השנה (2023) והמס הגלובלי יוטל בינתיים רק על חברות המרוויחות מעל 750 מיליון אירו בשנה.

 

תשלום מס חברות

חברות בע"מ משלמות את המס באופן שוטף באמצעות מקדמות מס הכנסה או על ידי ניכוי מס במקור. המס מחושב כאחוז מתוך הכנסות החברה בחודש הקודם. אם בסוף השנה עולה מהחישוב במס הכנסה כי החברה שילמה יותר מס ממה שהיה עליה לשלם בפועל היא תקבל החזר, אחרת עליה להשלים את ההפרש.

 

ומה עם מס ההכנסה שאמור לשלם בעל החברה?

אם מס החברות מוטל על החברה, מהו הדין לגבי הבעלים של החברה? ובכן:

  • במקרה שבו המס לא משולם על ידי החברה, בעל החברה הוא הגורם החייב לשלם מס זה לרשויות המס.
  • במקרה שהבעלים הוא שכיר בחברה שלו, הוא יחויב בתשלום מס הכנסה לפי מדרגות המס כמו כל שכיר אחר בישראל. חוץ מזה, משכורת הבעלים של החברה מחושבת כהוצאה של חברה בע״מ. המשמעות היא שמס החברות במקרה זה יהיה קטן יותר.

 

מהו גובה המס בארץ לעומת העולם?

בשנת 2018 נקבע כי מס החברות בישראל יהיה בשיעור של 23% מרווחי החברה, לאחר ב-2017 שיעור המס עמד על 24%. חשוב להבין כי מצד אחד הורדת שיעורי מס החברות תכניס פחות כסף למדינה, אבל מצד שני הפחתה כזו עשויה לשפר את המוטיבציה של היזמים השונים להקים חברות חדשות, לייצר יותר מקומות עבודה ובכך להצמיח ולפתח את הכלכלה המקומית.

בעולם הגדול, מדינות רבות המעוניינות לעודד את החברות הבינלאומית לפתח פעילות עסקית בשטחן, משוות בין שעורי מס החברות שמטילות המדינות השונות, ונוטות להפחית את המס הנהוג במדינתן כדי למשוך יותר משקיעים זרים אל המדינה.

 

דוגמה למס חברות במדינות אחרות:

  • בארצות הברית יש לכול מדינה תנאים משלה הנוגעים לדיני המסים, לשיעורי המס ולחישוב שלו. ויש הבדל בין תשלום המס למדינה עצמה לבין תשלום המס הפדראלי. בכול אופן, ב-2017 בוצעה בארצות הברית רפורמת מס חדשה. היום, מס החברות הפדראלי עומד על 21%, במקום 35% בשנים הקודמות.

ברומניה – המס חל רק על חברה שמחזור ההכנסות שלה הוא עד 1 מיליון יורו בשנה.

בפולין – שיעור מס החברות עומד על 19% והוא אף נמוך יותר כשמדובר על חברות קטנות.

הנתונים מלמדים כי בעולם, כמו גם בישראל, חלה מגמה של הפחתת מס החברות כדי לעודד השקעות זרות וצמיחה.

מומלץ לפנות לרואה חשבון או ליועץ מס כדי להקטין את חבות המס בדרכים לגיטימיות, זהו נושא מורכב בגלל תקנות המס הרבות, ובעזרת המומחים ניתן לבצע תכנון מס אופטימלי המאפשר חיסכון כלכלי וגידול ברווחיות החברה.