1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

החזר מס על משכנתא לעצמאים

איך זה בדיוק עובד?

האם עצמאים זכאים להחזרי מס על משכנתא? הידעתם כי ניתן לקבל החזר מס בגין רכישת ביטוח חיים למשכנתא? האם אתם עצמאים המנהלים את העסק מהבית ויש לכם משכנתא על הדירה? ובכן, לעצמאים רבים מגיעים החזרי מס ולעיתים מדובר בסכום גבוה ומשמעותי, לכן כדאי לפנות לרואה החשבון ולבדוק כיצד לקבל החזר מס. 

חשוב לציין כי הנושא של החזרי מס, כמו גם נושא ההוצאות המוכרות לצורכי מס הכנסה, עשוי להיות מורכב ומבלבל בגלל ריבוי התקנות והסעיפים הנוגעים לכך. בכתבה זו המומחים שלנו עושים סדר בנושא וכך גם אתם תוכלו לקבל החזר מס על משכנתא, ולממש את זכותכם.

 

החזר מס בגין רכישת ביטוח חיים

באופן כללי, יש שני מסלולים המאפשרים לעצמאים לקבל החזר מס על משכנתא – רכישת ביטוח חיים למשכנתא, ניהול עסק עצמאי מהבית וקבלת החזר מס בגין הוצאה מוכרת (הוצאות ריבית משכנתא). אם ביקשתם או לקחתם משכנתא מהבנק לבטח אתם יודעים כי הבנק מחייב אתכם כתנאי מקדים לקבלת ההלוואה לרכוש ביטוח משכנתא.

ביטוח משכנתא כולל שני ביטוחים: ביטוח מבנה וביטוח חיים. ביטוח מבנה נועד לכסות עלויות שונות לתיקון נזקים שנגרמו למבנה והוא מגן בעיקר על הבנק. ביטוח חיים למשכנתא נועד להבטיח לבנק את כספו במקרה של מותו בטרם עת של הלווה. ביטוח מבנה לא מוכר לצורכי זיכוי ממס הכנסה, לעומת ביטוח חיים המוכר ברשות המיסים לצורך זיכוי ממס.

סעיף 45א' לפקודת מס הכנסה קובע כי ניתן לקבל החזר מס בגין רכישת ביטוח חיים, ויש אפשרות לקבל החזר מס בשיעור של 25% ממחיר הפוליסה. חשוב לזכור כי עלויות הביטוח לנוטלי המשכנתאות נגזרות מסכום המשכנתא המאושרת לכם על ידי הבנק ושלקחתם בפועל, וזו הוצאה לא קטנה שיש לשקלל אותה יחד עם ההחזר החודשי.

כדי להבין את הנושא לפניכם דוגמה מספרית: נניח וההחזר החודשי של המשכנתא שלקחתם מהבנק הוא 4,000 ₪ לתקופה של 20 שנה. אם עלות ביטוח המשכנתא עומדת על 200 ₪ לחודש,  אתם זכאים להחזר מס בגובה של 25%, כלומר 50 ₪ לחודש. כאשר מחשבים את סך החזרי המס המגיעים לכם בגין ביטוח משכנתא מגיעים ל-600 ₪ בשנה, ולסכום של 12,000 ש"ל למשך תקופת ההלוואה, וזהו סכום משמעותי שלא כדאי לוותר עליו.

 

החזר מס על משכנתא עבור עצמאים העובדים מהבית

עצמאים העובדים מהבית יכולים להפחית את תשלומי מס ההכנסה באמצעות ניכוי הוצאות שונות, בעיקר הוצאות מעורבות, כגון חשבון חשמל, ארנונה, מים, דמי שכירות (למי שרלוונטי) ויש אפשרות לנכות גם הוצאות ריבית למי שמשלם משכנתא.

יש לציין כי הוצאות הריבית, במיוחד כיום כאשר הריבית התייקרה בכמה פעימות, עשויות להגיע לסכומים לא מבוטלים, וניתן לבקש החזר מס רטרואקטיבי לכן כדאי להפחית את חבות המס בדרך זו.

 

איך זה עובד?

עצמאי המעוניין לקבל החזר מס בגין רכישת ביטוח חיים למשכנתא חייב למלא ולהגיש טופס 135. יש לצרף לטופס הבקשה להחזר מס אישור שנתי שנשלח מחברת הביטוח ומסמכים נוספים לפי דרישה, לרבות צילום המחאה או אישור על ניהול חשבון מהבנק.

עצמאי העובד מהבית ומשלם משכנתא יכול להגיש בקשה להחזר מס בגין ניהול עסק מהבית, ועליו למלא ולהגיש טופס 1301 (דין וחשבון על הכנסות בארץ ובחו"ל), כלומר דוח שנתי למס הכנסה.

את הטפסים ניתן להגיש באתר המקוון של רשות המיסים, אך יש להגיש אותם גם ידנית באחד ממשרדי השומה של מס ההכנסה. מומלץ להגיש את הדוחות והטפסים להחזרי מס על משכנתא באמצעות רואה חשבון או יועץ מס. ראוי לציין כי במערכת אינווייס ניתן להפיק דוחות חשבונאיים וניהוליים שונים בקליק מהיר ובלי להסתבך עם הנתונים. לכן, עצמאים יכולים להגיש את הבקשה ישירות מהמערכת ולקבל את החזר המס המגיע להם על פי חוק.

יודגש כי ניתן לקבל החזרי מס עד 6 שנים אחורה, על פי הנחיות רשות המיסים, לכן מומלץ לכל עצמאי המשלם החזרי משכנתא לבדוק את זכאותו להחזר מס ולממש את הזכאות, מאחר שהסכומים עשויים להיות משמעותיים. בנוסף, חשוב לזכור כי מס הכנסה נקבע לפי מדרגות מס, לכן כדאי להקטין את חבות המס.

המאמר באדיבות שחר כרמון – מנכ"ל פריים משכנתאות.