שנת מס – מידע שימושי
פרטים שכדאי לכם לדעת
מהי שנת מס? איך היא נקבעת? אילו דוחות יש להגיש לרשויות המס בסוף שנת המס? איך מבצעים תכנון מס בצורה חכמה, יעילה ונכונה? המומחים של INVOICE4U הכינו עבורכם מדריך בנושא שנת מס והם עונים על השאלות הנפוצות בנושא מאחר שרבים מהעצמאים, בעלי העסקים, בעלי החברות והשכירים אינם יודעים כיצד קובעים את השנה ואיך זה משפיע על חבות המס וההתנהלות מול רשויות המס.
מהי שנת מס?
השיטה לחישוב מס הכנסה במדינת ישראל מבוססת על ההכנסה השנתית של הנישום. השנה אליה מייחסים את הכנסותיו של הנישום היא למעשה שנת המס, באנגלית Tax Year. כדאי לדעת כי עד חודש מרץ 1986 השנה התחילה ב-1 באפריל והסתיימה בסוף חודש מרץ שאחריו. החל משנת 1987 הוחלט לשנות את התקופה ולהתאים אותה לשנה הקלנדרית, לכן החל מחודש ינואר 1987 השנה מתחילה ב-1 בינואר ומסתיימת בסוף חודש דצמבר, בדיוק כמו בשנה האזרחית.
כדאי לדעת כי המושג שנת מס מוגדר בדיני המיסים, אך בעולמות הכלכלה והחשבונאות קוראים למונח בשם שנת כספים או שנה פיסקלית. לכן, מדובר בפרק זמן של שנה (12 חודשים) המשמש את הממשלה ורשויות המס לקבוע את חבות המס של הנישומים השונים, והשנה הפיסקלית נחוצה גם למקבלי ההחלטות ולאנשי הכספים בחברות ובארגונים על מנת לתכנן ולנהל את התקציב, לבדוק ביצועים כספיים, לדווח לרשויות המס על הכנסות והוצאות כדי לחשב את חבות המס של העסק או הארגון ועוד.
איך נקבעת שנת מס?
מדינות מגדירות וקובעות את שנת המס בדרכים שונות, ובישראל עד שנת 1986 השנה התחילה בחודש אפריל והסתיימה בחודש מרץ שאחריו. סעיף 1 לפקודת מס הכנסה הגדיר מחדש את פרק הזמן וקבע כי שנת מס תהיה תקופה של 12 חודשים רצופים שתחילתה בתאריך 1 בינואר, והשנה מסתיימת בסוף דצמבר.
ראוי לציין כי סעיף 7 לפקודת מס הכנסה מתיר לארגונים מסוימים לשלם את המס הנדרש על ההכנסות שלהם לפי פרקי זמן שונים, ולא רק לפי הכלל שקובע כי שנת הכספים תתחיל ב-1 בינואר.
שנת הכספים מאפשרת לממשלות לקבוע ולנהל תקציב באופן מסודר, בדיוק כמו אצל חברות ועסקים. יש לציין כי חוקי המס ותקנות המס משתנים בכל מדינה, לכן יש ממשלות ברחבי העולם שקובעות בצורה אחרת את השנה הפיסקלית, כך לדוגמה בבריטניה שנת הכספים מתחילה ב-6 באפריל ומסתיימת ב-5 באפריל שאחריו, כלומר בשנה העוקבת, ובאוסטרליה שנת הכספים מתחילה ב-1 בילי ומסתיימת בסוף חודש יוני שאחריו.
על מה מדווחים?
רשות המיסים בישראל קובעת את חבות המס של כלל הנישומים לאחר הגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה. למעשה, שנת מס היא התקופה לקביעת החבות של הנישום, עצמאי או שכיר, ויש דוחות שבעלי עסקים וחברות חייבים להגיש באופן שוטף לאורך השנה, ויש דוחות שחייבים להגיש בסוף שנת המס, לדוגמה דו"ח שנתי, ויש גם דוחות לפי דרישה כמו הצהרת הון.
הדיווחים המרכזיים שיש להגיש לרשות המיסים בשנת המס הם:
- דיווח למס הכנסה, כלומר דו"ח מס שנתי (טופס 1301) עם הנספחים והאישורים הנדרשים.
- הצהרת הון לפי דרישה מפקיד השומה, בדרך כלל אחת לכמה שנים.
- דיווח ותשלום מקדמות.
- דיווחים חודשיים או דו חודשיים למע"מ, למעט עוסק פטור.
- דיווח על רווחי הון.
- דיווח על ניכויי מס במקור.
- דיווח על תכנוני מס.
לאחר הגשת הדוחות ניתן לבצע תיאום מס ולקבל החזר מס, אם הנישום שילם מס ביתר, אחרת עליו להשלים את ההפרש. לכן, חשוב להקפיד על דיווחים ויש לבצע תכנון מס בעזרת אנשי המקצוע המנוסים. למידע נוסף צרו קשר עם המומחים של INVOICE4U.