1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

עסקת ברטר – כל הפרטים החשובים

דברים שכדאי שתדעו

מהי עסקת סחר חליפין (ברטר)? איך מבצעים בפועל עסקת ברטר? מה החוק קובע לגבי עסקאות מסוג זה בין שני עסקים או בין שני יחידים (פרטי)? האם בעלי עסקים חייבים לדווח לרשויות המס על עסקת ברטר? המומחים של מערכת INVOICE4U נשאלים לא פעם מהי עסקת ברטר והאם וכיצד יש לדווח עליה לרשות המיסים, לכן הפעם הם הכינו עבורכם מדריך מקיף בנושא עסקת חליפין בין עסקים או בין יחידים.

 

מהי עסקת ברטר?

כבר בשלהי העת העתיקה אנשים החלו להחליף מוצרים ונכסים שונים שהיו ברשותם כנגד מוצרים ונכסים של אנשים אחרים. לכן, עסקת חליפין מוכרת כבר מהעת העתיקה, ולרוב מכנים אותה עסקת ברטר (Barter). בעסקה מסוג זה אין באמת צד אחד שהוא מוכר בלבד וצד אחר שהוא רק קונה, כיוון ששני הצדדים מחליפים ביניהם מוצרים ו/או נכסים בערך שווה.

חשוב לזכור כי בעבר הרחוק שיטת המסחר העיקרית הייתה מבוססת על עסקאות ברטר ושטרות הכסף עדיין לא היו קיימים. לכן, היה מקובל לבצע עסקאות חליפין בין איכרים בעלי תוצרת חקלאית כמו חיטה, ירקות ופירות לבין רועי צאן שמכרו בתמורה לתוצרת החקלאית בשר וחלב, וגם בעלי טחנות הקמח סיפקו לעובדים שכר בצורה של כיכרות לחם או שק קמח ולא שכר במטבעות.

במציאות של היום, עדיין ניתן לבצע עסקת ברטר על פי הכללים שנקבעו בחוקים ובתקנות המס. עסקאות מסוג זה מקובלות בענפים שונים, ועל פי כללי החשבונאות יש לדווח על סחר חליפין כשתי עסקאות נפרדות, לכן כל אחד מהצדדים המעורבים בעסקה חייב להוציא חשבונית לצד האחר.

 

כיצד היא מתרחשת?

באופן כללי ולאחר שהבנו מהי עסקת ברטר, כדאי לדעת כי בכל עסקת סחר חליפין יש שני צדדים, וכל צד המעורב בעסקה הוא גם מוכר וגם קונה. במילים פשוטות אפשרת לתאר עסקת חליפין כעסקה שבה נותנים מוצר או שירות כלשהו ומקבלים מוצר או שירות אחר בסכום דומה.

ראוי לציין כי עסקאות הברטר המסורתיות כמו פעם כמעט ונעלמו בגלל הקושי לבצע הערכת שווי ולהתאים את העסקה באופן שווה לשני הצדדים. יחד עם זאת, יש תחומי עיסוק וענפים שבהם עדיין מבצעים עסקאות מסוג זה, למשל בתחום הפרסום, עסקאות בין קמעונאים ליצרנים וליצואנים (העסקה מאפשרת לשני הצדדים להגדיל את היקפי הסחורה), וגם בתחום הנדל"ן ניצן למצוא עסקאות ברטר כמו החלפת דירות, עסקאות קומבינציה וכו'.

 

הכירו את סוגי עסקאות הברטר:

עסקת חליפין בין שני עסקים

בעולם העסקים ניתן לבצע עסקת ברטר בין שני עוסקים, בין אם הם עוסק פטור או עוסק מורשה ובין אם מדובר בחברה בע"מ. כך לדוגמה יבואן או יצואן יכול להחליט על סחר חליפין עם קמעונאי כדי שכל צד יגדיל את היקף הסחורות שלו, וגם בקהילות קטנות ובעלות סיממני מסחר מקובל לבצע עסקאות ברטר, למשל עוסק פטור המתמחה בבניית אתרים שמציע בעסקה את שירות בניית האתר לעוסק אחר המתמחה בעבודות שיפוצים ובתמורה להקמת האתר הוא עורך עבודות בבית או במשרד של העוסק האחר. דוגמה נוספת לברטר בין עסקים היא שירות משפטי הניתן על ידי עורך דין לסוכנות פרסום בתמורה לפרסום בדיגיטל. בעסקה זו כל עסק מוכר מוצר או שירות מסוים לעסק האחר ומקבל בתמורה מוצר או שירות שווה ערך.

 

עסקת חליפין פרטית שאינה עסקית

בשנים האחרונות גבר הביקוש לעסקאות הברטר בין אנשים, כלומר באופן פרטי. יש קהילות חברתיות שבהן נהוג לבצע עסקאות של סחר חליפין בין החברים, אך ניתן למצוא עסקאות מסוג זה גם בין יחידים שאינם משתייכים לקהילה כזו או אחרת, למשל אדם אחד שמוכר מקרר ישן ותקין בתמורה לקבלת מוצר חשמלי אחר כמו מכונת כביסה, שיעורים פרטיים לילדיו, ניקיון בית וכדומה.

 

מה אומר החוק על עסקת ברטר?

החוק בישראל מכיר בברטר כעסקה לכל דבר ועניין, אך כללי החשבונאות ותקנות המס קובעים כי העסקה תהיה חוקית אך ורק אם העסקה מדווחת כחוק וכל אחד מהצדדים לעסקה הוציא חשבונית ודיווח עליה לרשות המיסים. עסקאות מסוג זה חייבות לעמוד בכללי החשבונאות על כן כל צד המעורב בסחר החליפין חייב לדווח על העסקה ולוודא איזון בין שווי השירותים או המוצרים שהוא סיפק לשווי המוצרים או השירותים שהוא קיבל מהעסק האחר המעורב בעסקה.

אם עוסק מורשה או עוסק פטור מבצעים עסקת ברטר ללא דיווח והוצאת חשבוניות הם חשופים לסנקציות מצד רשות המיסים, לרבות פסילת ספרי חשבונות, קנס גבוה ועונשים הקבועים בדין הפלילי.

באופן כללי, נניח ושני עוסקים מעוניינים בברטר, במקרה זה כל אחד מהם חייב לדווח על המוצר או השירות שהוא מעניק לעוסק האחר בעסקה זו, לכן צד א' לעסקה מוציא חשבונית לצד ב', וסכום העסקה בשתי החשבוניות חייב לשקף את המחיר הריאלי של המוצר או השירות שכל אחד מהצדדים העניק. אם הסכום אינו זהה, כל אחד מהעוסקים חייב לנקוב את הסכום שמשקף את המוצר או השירות שהוא העניק לעסק השני, וניתן להשלים את ההפרש בהעברה כספית, אך בדרך כלל מקפידים על סכום זהה בשתי החשבוניות.

 

כיצד נזהרים בעסקאות אלה?

ישנם מצבים שבהם משתלם לבצע עסקת חליפין, למשל עסק בהקמה שמעוניין להוציא כמה שפחות כסף מהחשבון ולפתח נטוורקינג עם עסקים אחרים. במקרים רבים מבצעים עסקה מסוג זה כאשר המשאב העיקרי הוא זמן, למשל מתן שירותי ייעוץ פיננסי לעסק מסוים בתמורה לקבלת שירות כמו שיעורים פרטיים לילדים.

חשוב להימנע מצרות מול רשות המיסים לכן יש להיוועץ עם רואה חשבון או יועץ מס לפני שחותמים על חוזה ומבצעים את עסקת הברטר. כפי שציינו, כל אחד מהעסקים חייב להוציא חשבונית מס מפורטת ולדווח על העסקה כמו על כל עסקה אחרת, יחד עם זאת יש מקרים שבהם העסקה מורכת יותר ויש להתייחס נכון להיבטי מיסוי, פחת ועוד, לכן תמיד כדאי להיעזר ברואה החשבון.

 

איך אתם כבעלי עסקים צריכים לדווח על עסקת ברטר?

אם יש לכם עסק ואתם שוקלים לבצע עסקת ברטר עם עסק אחר עליכם להוציא חשבונית כחוק בגין התמורה שאתם מעניקים לעסק השני המעורב בעסקה, וכמובן שיש לדווח על העסקה לרשות המיסים. כמו כן, עליכם לקבל חשבונית מפורטת מהעסק האחר (צד שני לעסקה) ולדווח על ההוצאה. הסכום הנקוב בחשבונית חייב לשקף את הערך הריאלי.

 

האם ניתן להציע עסקה זו לכל ספק או לקוח?

כל מקרה לגופו. עסקת ברטר אינה מתאימה לכל בעלי העסקים והספקים, ולרוב מבצעים אותה בתחומי עיסוק כמו נדל"ן, פרסום וקמעונאות. ישנם עסקים שאינם מוכנים לבצע עסקאות ברטר, ויש עסקים המעוניינים בך, לכן נדרשת הסכמה של שני הצדדים.

כיום בעידן הדיגיטל יש ביקוש גבוה יותר לעסקאות הברטר בין עוסקים המעוניינים לסייע זה לזה באמצעות החלפת ידע, כישורים ומוצרים, וגם בתחום הנדל"ן מדובר בעסקה נפוצה במיוחד כאשר בעל מגרש מציע בברטר את המגרש שלו לקבלן בתמורה לדירות בנויות בבניין המגורים המשותף שיקום בשטח.

בכל שאלה ובקשה בנושא ברטר בין עסקים הנכם מוזמנים לפנות אל המומחים של מערכת INVOICE4U.