1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מה ההבדל בין עוסק זעיר לעוסק פטור?

מה שכדאי לדעת.

מאת: יורם שיפר

האם יש הבדל בין עוסק פטור לעוסק זעיר? מי מוגדר כעוסק פטור ומי כעוסק מורשה?

הכנו לכם מדריך שיעשה לכם סדר במושגים השונים.

עוסק זעיר או פטור?

מה ההבדל בין עוסק זעיר לעוסק פטור? ההגדרה של בעל עסק כ"עוסק זעיר" השתנתה עם השנים ל"עוסק פטור". שני המונחים מתייחסים לעצמאי שמחזור העסקאות שלו לא עולה על 120,000₪ (נכון לשנת 2024) ומשלח ידו לא נכלל ברשימת המקצועות והעסקאות המחייבים רישום כעוסק מורשה לפי סעיף 13 לתקנות המע"מ (רישום) כגון: עו"ד, רו"ח, שמאי, רופא שיניים ועוד.

מה היא רפורמת העוסק הזעיר?

לאחר שהגדרנו מה ההבדל בין עוסק זעיר לעוסק פטור, יש לציין כי ב-9.5.23 אושרה רפורמת "העוסק הזעיר" במסגרתה, החל משנת 2024 עצמאים שהכנסתם אינה עולה על 120,000 ₪ יוכלו לקזז מהכנסותיהם הוצאה נורמטיבית בגובה של 30% מהמחזור, במקום לדרוש ניכוי הוצאות בפועל. הרפורמה נועדה להקל על עסקים קטנים על ידי הפחתת נטל הדיווח לרשות המיסים, המלווה בהשקעה של זמן ומשאבים. בעקבות הרפורמה עצמאים יוכלו להיחשב כעוסקים פטורים לצורך מע"מ וכעוסקים זעירים לצורך מס הכנסה.

מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה?

לפני פתיחת עסק קטן בעל העסק מחויב להצהיר על מחזור העסקאות המשוער במשרדי המע"מ, לקביעת סיווגו. עוסק פטור מחויב להפיק קבלות עבור עסקאותיו ואינו רשאי להפיק חשבוניות מס, משום שהוא לא גובה מע"מ מלקוחותיו. עוסק פטור אינו נדרש בדיווחים חודשיים או דו חודשיים למע"מ ובמקביל אינו יכול לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק.

עוסק מורשה הוא עצמאי שמחזור עסקאותיו עולה על 120,000 ₪ (נכון לשנת 2024). קיימים מקצועות המחייבים רישום כעוסק מורשה גם כאשר מחזור העסקאות נמוך מהסכום שנקבע באותה שנה. עוסק מורשה נדרש להפיק חשבוניות מס ולעליו לגבות מע"מ של 17% (נכון לשנת 2024) עבור כל עסקה. העוסק מחויב בתשלום חודשי או דו-חודשי למע"מ ורשאי לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק.

המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה

בהתאם לתקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף, עוסק פטור מחויב להצהיר למע"מ על גובה מחזור העסקאות שלו בשנה שחלפה עד ל-31/1 בכל שנה, באמצעות הגשת הצהרת עוסק פטור. במידה וגובה מחזור העסקאות של העצמאי עולה על הסכום שנקבע באותה שנה, סיווגו ישונה לעוסק מורשה. במקרה זה על בעל העסק לשלם את ההפרשים עבור שנת המס הקודמת ובשנת המס הבאה, עליו להנפיק חשבוניות מס ולהגיש דיווחים למע"מ.

הגשת דו"ח שנתי על ידי עוסק פטור

לאחר פתיחת עסק פטור, העוסק נדרש להגיש דו"ח שנתי לרשות המיסים, המפרט את כלל הכנסות והוצאות העסק בצירוף מסמכים כגון: אישורי הפקדה לקופת גמל, קבלות מקוריות מתרומות מוכרות לפי סעיף 46 ונספחים כגון דו"ח רווח והפסד.  יש להגיש את הדו"ח עד ל-30 באפריל בשנה העוקבת לשנת המס, באופן מקוון באתר רשות המיסים או באופן מקוון בשילוב הדפסת הדו"ח והגשתו בליווי המסמכים הרלוונטיים. בעל עסק שנמצא מעל גיל פרישה, שהכנסתו נמוכה או שאינו חייב בהגשת דו"ח שנתי ומבקש החזר מס, יכול להגיש את הדו"ח באופן ידני.

חברת INVOICE4U – שירותים מקיפים לעסקים

חברת INVOICE4U שהוקמה בשנת 2004 על ידי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות', מהגדולים והמובילים בארץ, מספקת מגוון שירותים מתקדמים לעשרות אלפי בעלי עסקים כולל: הנפקת חשבוניות אונליין, ניהול הוצאות, סליקת אשראי באינטרנט, מסחר אלקטרוני, ניהול לקוחות CRM ועוד. לקוחותינו נהנים מפתרונות יעילים ומותאמים אישית המלווים בתמיכה טכנית מקצועית ושירות לקוחות אדיב.

למידע נוסף לגבי השירותים המדויקים עבור העסק שלכם אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדו לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.