1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מהי חתימה דיגיטלית וכיצד היא מתבצעת

חתימה דיגיטלית נועדה להחליף את החתימה הרגילה של אדם מסוים, כלומר את החתימה בכתב ידו. זו חתימה ייחודית עבור החותם, לא ניתן לזייף אותה או להעבירה לאדם אחר, והיא נועדה להבטיח את המקוריות של המסמך ולהבטיח כי לא בוצעו שינויים במסמך לאחר הפקתו. 

כדאי לדעת כי החתימה הדיגיטלית נחשבת למרכיב עיקרי וחשוב במערכות הצפנה ואבטחת מידע, כיום נעשה בה שימוש נרחב, בין היתר בעדכוני תוכנה, בתוכנות להעברת מסרים מידיים, במסחר האלקטרוני, ברשתות תקשורת שונות, במכרזים מקוונים וכמובן גם בניהול חוזים מקוונים ובתוכנות להפקת חשבוניות מס ממוחשבות באינטרנט. בשנת 2004 נקבע חוק מסמכים ממוחשבים בישראל המתיר להשתמש בחתימה הדיגיטלית לצורך משלוח מסמכים ממוחשבים לצורכי מס, לכן כאשר בוחרים תוכנה להפקת קבלות וחשבוניות באינטרנט חשוב לוודא כי המערכת תומכת בחתימה דיגיטלית וכמובן מאושרת על ידי רשויות המס בארץ.

שינויים בהוראות לניהול ספרים

כתוצאה מהשינויים המהירים בתחום תקשורת המחשבים, במיוחד בעשור האחרון, אפשר להעביר קבצים ממחשב אחד לאחר במהירות ובאיכות גבוהה, וחשוב לזכור כי עד לפני מספר שנים טכנולוגיה זו נראתה רק בסרטי המדע הבדיוני. כדי לעשות סדר בנושא החליט המחוקק הישראלי לאמץ את החתימה הדיגיטלית לאחר שהטכנולוגיה החדשה אושרה לשימוש בארצות הברית ובמדינות מערביות נוספות.  

המחוקק הישראלי החליט על חוק חתימה אלקטרונית בשנת 2001 כדי להבטיח את התוקף המשפטי של החתימה האלקטרונית ולוודא את זיהוי החותם. עם זאת, עד שנת 2004 רשויות המס בישראל לא הכירו במסמכים שהתקבלו על ידי תקשורת מחשבים או באמצעות משלוח הקובץ ברשת. לכן, עד לשינוי ההוראות לניהול ספרים רשויות המס לא הכירו בחשבוניות מס ממוחשבות שהתקבלו באמצעות רשת האינטרנט, ובעלי העסקים לא יכלו לקזז מס תשומות במע"מ או לקבל הכרה בחשבונית ממוחשבת לצורך ניכוי מס הכנסה. 

לאחר החלת השינויים בהוראות לניהול ספרים רשויות המס החלו להכיר בחשבוניות מס ממוחשבות הנשלחות באינטרנט, וכיום רבים מהעסקים עבור להשתמש בתוכנות האינטרנטיות המתקדמות והאיכותיות.

כיצד החתימה הדיגיטלית מתבצעת?

החוק מכיר בשני סוגים של חתימה אלקטרונית:

  • חתימה אלקטרונית מאובטחת
  • חתימה אלקטרונית מאושרת

בהליך האישור של חתימה דיגיטלית מאובטחת ומאומתת ישנם שלושה גורמים המעורבים בהליך: בעל החתימה הדיגיטלית, גורם מאשר וגורם המסתמך על החתימה. את החתימה הדיגיטלית המאובטח אתם יכולים לרכוש באינטרנט מחברות המתמחות בכך, יש גם אפשרות לייצר לבד את החתימה. 

חתימה מאושרת ניתן לקבל משני גורמים מאושרים בישראל, אלו גופים המוסמכים להנפיק כרטיס דיגיטלי חכם, זהו גם הפתרון האמין יותר. מחיר הכרטיס הוא כ-300 ₪ לשנתיים, אפשר להשיג אותו דרך חברת ComSign או מחברת פרסונל איי.די. יש לחתום על מסמכים שונים, לקבל הסבר על התוקף המשפטי של החתימה הדיגיטלית.

כדי להוזיל עלויות ועל מנת לחתום על חשבוניות מס ממוחשבות באינטרנט, ניתן להזמין ולרכוש תעודת PFK מחברות המתמחות בכך.