1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

העלמת מס – מה העונש ואיך דואגים לשמור על החוק?

העלמת מס - כמה זה מסוכן ואיך מתגוננים?

רוב העצמאים מקפידים על החוק ומדווחים על כל ההכנסות שלהם כנדרש בתקנות. יחד עם זאת, יש עצמאים וגם שכירים בעלי הכנסות שאינן מעבודה שמחליטים לבצע העלמת מס, למשל אי דיווח על הכנסות שמקורן בחו"ל, העלמת הכנסות בעסק ועוד. העלמות מס הפכו למכת מדינה, זו עבירה פלילית על כל המשתמע מכך, ומעבר לכך זו עבירה מוסרית מאחר שמעלימי המס פוגעים בכל מי שתורם את חלקו למדינה באמצעות תשלום מיסים.

 

מהי העלמת מס?

חשוב לציין כי העלמת מס היא עבירה פלילית על פי החוק במדינת ישראל, ודינה מאסר, אך למרות חומרתה יש הרואים בה כהתנהגות נורמטיבית. הלכה למעשה, העלמת מס מכונה גם השתמטות ממס או התחמקות ממס, ומדובר בעבירה שבה אדם כלשהו מבצע פעולות לא חוקיות על מנת להימנע מתשלום מס או להקטין את חבות המס שלו בניגוד לחוק. יש להבחין בין הימנעות ממס באמצעות תכנוני מס לגיטימיים לבין העלמת מס מתוך כוונה.

לאחר שהבנו מה זה העלמת מס, כדאי להוסיף כי מעבר לכך שזו עבירה פלילית, זו גם עבירה מוסרית הפוגעת בחברה ובכלכלה. התופעה של השתמטות ממס פוגעת בהכנסות אוצר המדינה מגביית מיסים, מגבירה את תופעת ההון השחור ועלולה לגרור התנהלות כלכלית שאינה יעילה, למשל מסע בזבוזים ראוותני בחו"ל, ובנוסף נטל המס גובר על שומרי החוק ויש בתופעה זו גם פגיעה בעסקים אחרים ושומרי חוק, כיוון שהם אינם יכולים לזכות בשוויון הזדמנויות בעולם העסקים.

ראוי לציין כי מעלימי המס נחשבים לסוג של טרמפיסטים על הגב של עצמאים ושכירים אשר משלמים מיסים כחוק, והם גוזלים כסף מקופת האוצר שנועד לשמש למימון שירותי חינוך, בריאות, רווחה וכד' לכלל תושבי המדינה.

 

אילו מקרים מוגדרים כהשתמטות ממס?

העלמת הכנסות שהופקו בארץ או בחו"ל – אי דיווח מכוון לרשויות המס על הכנסות שונות שצמחו בארץ או בחו"ל, לכן הנישום מדווח על הכנסה קטנה ומשלם פחות מס ממה שבפועל היה עליו לשלם.

דיווח על הוצאות פיקטיביות – מכת מדינה ידועה, ויש עצמאים שרוכשים חשבוניות פיקטיביות, בדרך כלל מארגוני הפשיעה, על מנת להציג הוצאות מוכרות במס למרות שזו הוצאה פיקטיבית לחלוטין.

הצגת הוצאות פרטיות כהוצאות עסקיות – יש מקרים שבהם עצמאי מבצע העלמת מס באמצעות הצגת הוצאה פרטית ואישית כהוצאה לצורכי העסק. כך לדוגמה, הנישום מציג הוצאה על כרטיסי טיסה לחו"ל בטענה של טיסה למטרות עסקיות למרות שבפועל הוא טס לנופש.

דרישה לקבלת הקלת מס בעקבות מצג שווא – דיני המס מקנים הקלות והטבות שונות, ויש נישומים הדורשים לממש הקלה בתשלום המס תוך הצגת מצג שווא, למשל ניצול הקלות מס הניתנות לתושבים באזורי עדיפות לאומית.

עסקה מלאכותית או בדויה – השתמטות מתשלום מס במטרה להקטין את נטל המס החל על הנישום, למשל גירושין כדי לממש הטבות מס כאשר בני הזוג בפועל ממשיכים לחיות יחדיו כבעל ואישה.

 

מהי הענישה עם השתמטות ממס?

בחוק העונשין קיים סיווג של עבירות פליליות לפי מהותן ודרגת חומרתן:

  • עבירות פשע – עבירות פליליות שדינן מאסר בפועל מעל 3 שנים.
  • עבירות עוון – עבירה חמורה שדינה מאסר בפועל לתקופה של 3 חודשים עד 3 שנים.
  • עבירות חטא – עבירות שדינן מאסר עד 3 חודשים.

עבירות מסוג העלמות מס נכנסות בתוך כל אחת מהקטגוריות, ובמיוחד בקטגוריה של עבירות פשע. בדיני המס יש חלוקה לעבירות מס טכניות ולעבירות מס מהותיות, כאשר רף הענישה הגבוה יותר מתייחס לעבירות מהותיות. לאחר שהבנו כי בעקבות העלמת מס עונש יוטל על הנישום, חשוב לזכור כי יש לרשות המיסים אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לאיתור השתמטות ממס ובנוסף יש מוקד דיווח על העלמת מס, לרבות מוקד דיווח אנונימי על העלמת מס.

סעיף 220 לפקודת מס הכנסה קובע כי העלמת מס היא עבירה פלילית חמורה שדינה עד 7 שנות מאסר, ובנוסף ניתן להטיל קנס בגובה של עד פי 2 מסכום המס שהנישום העלים.

 

איך אתם כבעלי עסק צריכים להיזהר?

מומלץ לכל העצמאים לדווח על כל הכנסה, לתעד היטב את ההכנסות וההוצאות שלהם, להיעזר ברואה חשבון או ביועץ מס כדי לבצע תכנון מס אופטימלי ולגיטימי, וכמובן שכדאי להימנע מביצוע העלמת מס כזו או אחרת.

מדינת ישראל באמצעות רשויות האכיפה מגבירה את הפיקוח על מכת המדינה של העלמות המס, לכן כדאי לשמור על החוק, לדווח נכון על הכנסות והוצאות העסק, לשלם בזמן לרשות המיסים ועוד. המדינה נלחמת בתופעה של התחמקות ממס גם באמצעות חקיקה, למשל חוק איסור הלבנת הון וחוק לצמצום השימוש במזומן.

 

חושדים בכם שהעלמתם מס? מה תעשו?

אם קיים חשד נגדכם בגין העלמת מס או הוזמנתם לחקירה ברשות המיסים – חשוב לפנות מיד לרואה חשבון ולקבל ייצוג משפטי על ידי עורך דין מנוסה. לרואי חשבון ולעורכי דין יש פתרונות יצירתיים לטיפול בסוגיה זו ואין לוותר על ייעוץ וליווי של אנשי המקצוע.