1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

ההבדל בין חשבונית מס לקבלות עוסק פטור

מאת: יורם שיפר

בעלי עסקים רבים מתבלבלים בין חשבונית מס, קבלה וחשבונית עסקה. חשוב להקפיד על הפקת חשבונית מס וקבלות על פי התקנות המחייבות, אחרת אתם עלולים לשגות. לכן, כדאי לדעת כי ההבדל העיקרי בין חשבונית מס לקבלת עוסק פטור הוא קודם כל ההבדל בין שני סוגי עסקים – עוסק מורשה ועוסק פטור. בנוסף, עוסק מורשה חייב להפיק חשבוניות מס ובאפשרותו לקזז מע"מ, בעוד עוסק פטור יכול להפיק רק קבלות והוא אינו רשאי לקזז מע"מ.

כמו כן, עוסק מורשה חייב על פי התקנות המחייבות להפיק חשבונית מס על מנת לדרוש תשלום מהלקוח בגין עסקה מסוימת, בעוד עוסק פטור מוציא דרישת תשלום ולאחר קבלת התשלום עליו להפיק קבלות עוסק פטור ללקוח.

הבדל גדול ומשמעותי בין שני המסמכים: קבלות עוסק פטור וחשבונית מס?

עבור רוב האנשים היוצאים לבלות, לחגוג ולקנות, אין ממש חשיבות האם לאחר התשלום הם מקבלים חשבונית מס או קבלה. הלקוחות משלמים במגוון אמצעי תשלום כמו כרטיסי אשראי, מזומן, צ'קים או העברה בנקאית. לאחר התשלום עליהם לקבל חשבונית או קבלה, וההבדל בין שני המסמכים אינו קריטי עבורם. יחד עם זאת, עבור בעלי העסקים יש הבדל משמעותי בין חשבונית מס לקבלה.

עצמאים ופרילנסרים המנהלים עסק קטן לרוב בוחרים להיות עוסקים פטורים בגלל רמת ההכנסה הנמוכה יחסית, עוסק פטור מגיע להכנסות עד כ-100,000 ₪ בשנה, אם הוא חוצה את רף ההכנסות שנקבע בתקנות המס, עליו לשנות את הגדרת העסק לעוסק מורשה. חשוב לציין כי ישנם תחומי עיסוק המחייבים את בעל העסק להיות עוסק מורשה, לדוגמה רופאים, אדריכלים, עורכי דין וכיוצא בזה.

עוסק פטור אינו רשאי להפיק חשבונית מס, לכן הוא אינו חייב להעביר דיווח שוטף למע"מ, הוא גם פטור מגביית מע"מ מהלקוחות. עוסק פטור רשאי להפיק חשבונית עוסק פטור – חשבונית עסקה לצורך דרישת תשלום מהלקוח או קבלה עוסק פטור שעליו להפיק לאחר קבלת התשלום.

עוסק מורשה חייב לגבות מע"מ בכל עסקה, בין אם הוא מוכר מוצרים ובין אם הוא מספק שירות מסוים ללקוחותיו. הוא חייב להעביר דיווחים שוטפים למע"מ וכדי לגבות את התשלום עליו להפיק חשבונית מס. כיום, עוסקים מורשים יכולים לבצע הנהלת חשבונות באינטרנט ובאפשרותם להפיק חשבוניות מס ממוחשבות, כמו כן אפשר להפיק מסמך הנקרא חשבונית מס קבלה, במקום להפיק שני מסמכים. כדאי להשתמש במערכת מתקדמת להפקת חשבוניות וקבלות כדי לייעל את העבודה בעסק וליהנות מיתרונות רבים נוספים.

חשבונית מס קבלה נחשבת למסמך המאחד בין חשבונית מס לבין קבלה, זהו מסמך לצורכי נוחות וכדי לפשט את הליך הגבייה והתשלום. עוסק מורשה יכול להפיק חשבונית מס קבלה רק אם הוא קיבל תשלום במעמד ביצוע העסקה. כאמור, עוסק פטור אינו יכול להפיק חשבונית מס קבלה מאחר והוא לא רשאי לגבות ולקזז מע"מ.

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.