1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

חשבונית פיקטיבית

מדוע ממש לא כדאי לכם להפיק אחת.

מאת: יורם שיפר

לא פעם בעלי עסקים רבים בישראל מגישים לרשויות המיסים או ללקוחות שלהם חשבוניות פיקטיביות, בשוגג או במכוון. מה נופל תחת ההגדרה של חשבונית פיקטיבית, למה זו תופעה שעדיין רווחת בקרב חלק מהעסקים, ומהן ההשלכות עבור מי שעובר על החוק בסוגיה זו?

אמנם רוב בעלי העסקים מקפידים על החוק, אך יש מקרים בהם תרכשו מוצר או שירות כלשהו ותקבלו בתמורה חשבונית פיקטיבית, או שבמסגרת בית העסק שלכם תספקו בטעות ללקוח חשבונית פיקטיבית. אנו מבינים שככל הנראה מדובר בטעות, אך כשהיא מתרחשת, מדובר בתופעה פסולה מהיסוד שבנוסף לכך היא גם לא חוקית ויש לה השלכות משפטיות חמורות. אלו כותרות מאיימות וגדולות, אנחנו מודעים לכך, אז בואו נעשה סדר בפרטים.

מה זה חשבונית מס פיקטיבית?

חשבונית מס, בהגדרתה הבסיסית, היא מסמך מסחרי המהווה תיעוד לרישום עסקאות במסגרת מערכת הנהלת החשבונות וניהול הספרים של העסק שלכם. רישום זה מצד העסק מאפשר את קיזוז סכום החשבונית לצורכי מס הכנסה ומע"מ. החשבונית הפיקטיבית מאפשרת לעסק לבצע מניפולציות ולשלם פחות מס הכנסה ומע"מ, אך מדובר בעבירת מס חמורה.

כיום ישנם מספר סוגי חשבוניות פיקטיביות בישראל:

חשבונית מס פיקטיבית

חשבונית מס שהוצאה על ידי העסק מבלי שניתן בעבורה שירות מלא או חלקי, ובו החשבונית יוצאת מבית העסק ללא שבוצעה באמת עסקה בין הצדדים. המטרה של החשבונית הפיקטיבית היא להגדיל מחד את ההוצאות השוטפות של העסק לצרכי מס הכנסה וליהנות מקיזוז המע"מ וכל מגדילים את הרווח.

חשבונית מס מנופחת

זוהי בעצם חשבונית מס שהונפקה כאשר עם רישום סכום גבוה מהסכום האמיתי של העסקה או מהסכום עליו הוחלט בין הצדדים, וכך למעשה כל אחד מהצדדים גוזר קופון ומרוויח עוד קצת כסף לעצמו על חשבון קופת המדינה.

למה אנשים עושים את זה?

ראוי לציין כי תופעת חשבוניות פיקטיביות רווחת בישראל, ויש בעלי עסקים המבצעים הונאה כדי להימנע מתשלום מס כנדרש בחוק ועל מנת לשלם פחות מע"מ ומס הכנסה, תוך כדי ביצוע עבירות מס. בחלק מהמקרים העסקים שעושים את עבירה זו עושים אותה בשוגג, אך יש לא מעט מקרים שעסקים לא לגיטימיים מפיקים בכוונת תחילה חשבונית פיקטיבית כדי לנצל אותן לטובת פעילויות לא חוקיות.

מה אומר החוק לגבי תופעה זו?

שימוש בחשבוניות פיקטיביות יגרור השלכות משפטיות ופליליות רחבות היקף הן עבורכם והן עבור הסובבים אתכם. מדובר בעבירה פלילית לכל דבר, אשר כבר בתחילת שלבי החקירה שלה מעורבת הרשות להלבנת הון שרשאית להחרים כספים ורכוש של העבריינים. עבירות מהסוג הזה מסתיימות בקנסות כבדים ובעונשי מאסר משמעותיים עקב היותן גם עבירות צוואר לבן ולא רק עבירות מס, כמו גם עבירות כלכליות.

איך נמנעים מזה?

כדי להימנע מביצוע עבירה פלילית מומלץ לבעלי העסקים לבצע בדיקות מינימליות כגון בדיקת אישור ניהול ספרים וניכוי מס במקור מול פקיד השומה, ולתעד את הבקשה. כמו כן, במקרה של עסקה עליהם לשמור את ההעתק שלהם של מסמכי ההתאגדות של הצד השני של העסקה בהישג יד ולאמת אותם, לרבות תקנון, ת"ז, פרוטוקול זכויות החתימה ואישור העסקה וכו'. כמו כן, לפני תחילת כל תהליך התקשרות עם ספק כלשהו עליכם לבקש המחאה לדוגמא כדי לראות שהצד השני אמין ולגיטימי.

זה נשמע מאיים, אך עם שימוש בחשבוניות דיגיטליות כמו של חברת Invoice4u תוכלו להימנע מתקריות כאלו ואחרות בקלות, זאת בזכות נגישותן, זמינותן והעובדה שרק בעלי עסקים לגיטימיים מורשים להשתמש בשירותינו. רוצים לשמוע עוד? צרו עמנו קשר ונשמח לסייע לכם.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.