1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

דו"ח שנתי לעוסק פטור

אילו דברים חשובים צריך לדעת על הדו"ח?

מאת: רו"ח זיו כרסנטי

עוסק פטור מחויב על פי חוק להגיש דו"ח שנתי לרשות המיסים, המפרט את הכנסות והוצאות העסק ולצרף אליו מסמכים שונים. כיצד מגישים את הדו"ח ומדוע חשוב להגיש אותו בזמן? כל הפרטים במאמר הבא.

הגדרת עוסק פטור

עוסק פטור חייב לעמוד בתנאים הבאים:

  • מחזור העסקאות שלו לא עולה על 107,602 ₪ בשנה (נכון לשנת 2023)
  • משלח ידו לא נכלל ברשימת המקצועות והעסקאות המחויבים להירשם כעוסק מורשה על פי סעיף 13 לתקנות המע"מ (רישום) הכוללת: מהנדס, עו"ד, רו"ח, יועץ לארגון, כלכלן, סוכן ביטוח, מתווך מקרקעין, שמאי ועוד.

הצהרת עוסק פטור למע"מ

בהתאם לתקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף, עוסק פטור נדרש להגיש הצהרת עוסק פטור למע"מ עד ל-31.1 בכל שנה, לגבי מחזור העסקאות שלו בשנת המס שחלפה. ניתן להגיש את ההצהרה באופן ידני במשרדי המע"מ, באופן מקוון או באמצעות רו"ח. במידה ומחזור העסקאות גבוה מ-107,602 ₪ (נכון לשנת 2023), העוסק מסווג כעוסק מורשה וחייב בתשלום מע"מ על ההפרש.

תהליך הגשת הדו"ח השנתי

הגשת דו"ח שנתי עוסק פטור כוללת מילוי טופס 1301 והגשתו לרשות המיסים.

מה כולל הדו"ח?  הדו"ח השנתי כולל פירוט של כלל הכנסות והוצאות העסק לשנת המס. יש לצרף לדו"ח מסמכים רלוונטיים שונים כגון: אישורי הפקדה לקופת גמל, קבלות מקוריות מתרומות המוכרת לפי סעיף 46, אישור מגורים ביישוב המוכר להטבות מס ועוד. כמו כן יש לצרף לדו"ח נספחים שונים כגון: דו"ח רווח והפסד לבעל עסק עצמאי, זיכויים וניכויים שונים, הטבות מס ורווחי הון מניירות ערך ונכסים.

עד מתי ניתן להגיש את הדו"ח? מועד הגשת דו"ח שנתי לעוסק פטור הוא עד ה-30 באפריל בשנה העוקבת לשנת המס.

כיצד  מגישים את הדו"ח?

הגשת דו"ח שנתי עוסק פטור באופן מקוון – הדרך הנוחה והמהירה ביותר היא להגיש את הדו"ח באופן מקוון באתר רשות המיסים, בצירוף המסמכים הרלוונטיים. לאחר שליחת הדו"ח וודאו שקיבלתם אישור מקוון על הגשתו.

הגשה מקוונת וידנית – ניתן להגיש את הדו"ח באופן מקוון ולאחר מכן להדפיס אותו, לחתום עליו ולהגיש בליווי המסמכים הדרושים למשרד השומה של מס הכנסה. וודאו קבלת אישור על הגשת הדו"ח על גבי ההעתק שלו.

הגשת דו"ח שנתי לעוסק פטור באופן ידני –  מי שנמצא מעל גיל פרישה, בעל הכנסה נמוכה או שאינו חייב בהגשת דו"ח שנתי ומבקש החזר מס, יכול להגיש את הדו"ח באופן ידני. במקרה זה יש להדפיס את טופס 1301, למלא את הפרטים, לחתום על הטופס ולהגישו בשני העתקים ובצירוף המסמכים הרלוונטיים, במשרד השומה של מס הכנסה (לאחר קביעת תור מראש). יש לוודא קבלת אישור על ההגשה על גבי העתק הדו"ח.

הגשה במערכת פניות הציבור – ניתן להגיש את הדו"ח השנתי בליווי המסמכים הדרושים, באמצעות מערכת פניות הציבור.

מה קורה אם לא מגישים את הדו"ח בזמן? במידה ונראה שלא תספיקו להגיש את הדו"ח בזמן, עליכם להגיש בהקדם האפשרי בקשה מנומקת להארכת הגשתו, לפקיד השומה בסניף מס ההכנסה ולקבל את אישורו לפי הגעת מועד התשלום. איחור בהגשת דו"ח שנתי לעוסק פטור (ללא אישור של פקיד השומה) נחשב לעבירה פלילית שעלולה להוביל לקנסות ו/או שנת מאסר!

לאחר הגשת דו"ח שנתי עוסק פטור – במידה ושילמתם מקדמות בסכום נמוך מהנדרש, יהיה עליכם להשלים את תשלומי מס ההכנסה בתוך 15 יום ממסירת הודעת השומה ולא יאוחר מהמועד המופיע בהודעה.  במידה וסכום המקדמות ששילמתם גבוה מהנדרש, תהיו זכאים להחזרי מס שיועברו ישירות לחשבון הבנק עליו הצהרתם.

INVOICE4U – שירותים מתקדמים שמקדמים את העסק שלכם

חברת INVOICE4U אשר הוקמה לפני 20 שנה על ידי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות', מגדולי המשרדים לראיית חשבון בארץ, מספקת לבעלי עסקים מגוון פתרונות לניהול העסק באופן יעיל וחסכוני כולל: הנפקת חשבוניות דיגיטליות, ניהול הוצאות, מערכת דיוור מתקדמת, מסחר אלקטרוני וחנויות אי-קומרס, סליקת אשראי באינטרנט ועוד. צוות המומחים שלנו זמין עבורכם עם תמיכה טכנית מקצועית ומענה אדיב לכל שאלה.

רוצים להזניק את העסק שלכם? למידע נוסף אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר

רו"ח זיו כרסנטי

רו"ח זיו כרסנטי, שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון".
מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה.
מנהל את הקשר מול רשויות המס.