1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

פתיחת תיק ביטוח לאומי

פרטים שכדאי שתדעו על פתיחת תיק ביטוח לאומי

מאת: יורם שיפר

החלטתם לצאת לעצמאות ולהקים עסק? הפעולה הראשונה שעליכם לעשות כדי להבטיח את זכויותיכם היא לפתוח תיק עצמאי בביטוח לאומי. הכנו לכם מדריך פשוט וקולע שיעזור לכם להשלים את המשימה.

שלב ראשון

האם אתם נחשבים כעצמאים?

לפי חוק ביטוח לאומי, עובד מוגדר כעצמאי במידה והוא עונה על אחד מהתנאים הבאים:

  • אדם העוסק במשלח ידו לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע
  • אדם שהכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו שווה או עולה על 50% מהשכר הממוצע, העומד על-5935 ₪ (נכון לשנת 2023)
  • אדם העוסק במשלח ידו לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע והכנסתו החודשית שווה או עולה על 15% מהשכר הממוצע, העומד על- 1781 ₪ (נכון לשנת 2023)

אינכם עונים לאף אחד מהתנאים הנ"ל? במקרה זה תחשבו כבעל הכנסה שלא מעבודה.

פתיחת עוסק פטור בביטוח לאומי – עצמאי שמחזור העסקאות שלו לא עולה על 107,602 ₪ (נכון לשנת 2023), נחשב כעוסק פטור שלא גובה מע"מ מלקוחותיו ולא חייב בדיווח למע"מ. עוסק פטור נדרש לדווח על פתיחת העסק לביטוח לאומי ומידה והוא עונה על אחד מהתנאים הנ"ל, עליו לשלם ביטוח לאומי בהתאם להכנסותיו.

שלב שני

פתיחת תיק עצמאי בביטוח לאומי

פתיחת תיק בביטוח לאומי כוללת מילוי טופס דין וחשבון רב שנתי 6101)).

כיצד ממלאים את הטופס? הדרך הקלה ביותר היא למלא ולשלוח את הטופס אונליין באתר ביטוח לאומי. ניתן כמובן לשלוח את הטופס בדואר לסניף ביטוח לאומי אליו אתם משויכים או להניחו בתיבת השירות בכניסה לסניף.

על מה צריך להקפיד במילוי הטופס? בטופס דין וחשבון רב שנתי תידרשו למלא פרטים אישיים ולהעריך את היקף ההכנסה הצפויה מהעסק. חשוב לדייק ככל האפשר בהערכה זו, משום שהיא משמשת כבסיס לקביעת גובה דמי הביטוח שתקבלו והסכומים בהם תבוטחו.

מה קורה אם ההכנסות משתנות? במידה והכנסותיכם יעלו או ירדו ב-10% לפחות, תוכלו להגיש בקשה לתיקון מקדמות, פעם ברבעון. במידה וההכנסות שלכם בסוף השנה יהיו נמוכות מהסכום המוערך, ביטוח לאומי יחזיר לכם את ההפרשים ובמידה וההכנסות שלכם יהיו גבוהות מהסכום המוערך, תידרשו לשלם את ההפרש.

שלב שלישי

תשלום דמי ביטוח לאומי

לאחר פתיחת תיק ביטוח לאומי מגיע שלב התשלום: עובד עצמאי בן 18 ומעלה שעדיין לא הגיע לגיל פרישה, חייב לשלם את תשלומי הביטוח הלאומי בעצמו. גובה דמי הביטוח נקבע לפי הכנסותיו בהתאם לחישוב הבא (נכון לשנת 2023):

  • שיעור מופחת – דמי ביטוח לאומי בשיעור של 2.87% מחלק ההכנסה של עד 60% מהשכר הממוצע העומד על 7,122 ₪
  • שיעור מלא – דמי ביטוח לאומי בשיעור של 12.83% מחלק ההכנסה של מעל 60% מהשכר הממוצע ועד להכנסה המקסימלית החייבת בדמי ביטוח לאומי העומדת על 47,465 ₪.

כיצד משלמים? ניתן לשלם את דמי הביטוח באמצעות הוראת קבע בבנק, הוראת קבע בכרטיס אשראי או במזומן.

מה קורה אם לא משלמים בזמן? צבירת חובות עלולה לפגוע בזכאותכם לקצבה! לכן, חובה להקפיד על תשלום דמי הביטוח בזמן וללא עיכובים

INVOICE4U – מגוון שירותים לעצמאים במקום אחד

חברת INVOICE4U הוקמה בשנת 2004 על ידי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות', מהמובילים והגדולים במשק, במטרה לספק לבעלי עסקים מענה יעיל ומקיף במקום אחד. אנו מציעים פתרונות מתקדמים לניהול אופטימלי של העסק שלכם כולל: הנפקת חשבוניות דיגיטליות, סליקת אשראי באינטרנט, מערכת ניהול לקוחות CRM, ניהול הוצאות ועוד. הפיצ'רים המתקדמים והידידותיים למשתמש, מלווים בתמיכה טכנית מקצועית ושירות לקוחות אדיב של צוות מיומן.

לפתרונות מותאמים אישית שיעזרו לעסק שלכם לצמוח צרו עמנו קשר

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדו לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.