1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

תיאום מס

אילו דרכים יש לבצע תיאום מס ולמה זה כדאי?

מאת: יורם שיפר

שיטת המס הנהוגה בישראל היא מס פרוגרסיבי, כלומר שיעור המס שנקבע שונה לכל חלק מהמשכורת, ולמעשה ככל שהמשכורת גבוהה יותר משלמים יותר מס, בעוד בעלי ההכנסות הנמוכות משלמים פחות מס. שיעור המס שיש לשלם נקבע על פי סך ההכנסות במהלך השנה, מס ההכנסה בישראל מנוכה במקור, לכן המעסיק מחשב את שיעור המס ומוריד אותו מהשכר של עובדיו. מאחר ויש שכירים רבים העובדים בכמה מקומות ולעיתים המעסיק מוריד מס יותר ממה שיש לשלם בפועל, נקבע נוהל של תיאום מס המאפשר לשכירים להימנע מתשלום מס יתר ולקבל החזרים בהתאם לבדיקה ולחישוב של פקיד השומה.

 

מתי כדאי לעשות תיאום מס?

מומלץ לערוך תיאום מס במקרים הבאים:
• השכיר מקבל משכורת משני מקומות עבודה או יותר.
• החלפת מקום עבודה במהלך שנת המס.
• השכיר מקבל קצבה מסוימת מעבר למשכורת ממקום עבודתו.
• השכיר שהה בחו"ל ב-3 החודשים הראשונים של שנת המס.
• השכיר עזב את מקום עבודתו והחל לעבוד במקום עבודה חדש לאחר חודשיים.
• גמלאים המקבלים קצבת פנסיה בנוסף למשכורת ממקום העבודה.
• זכאות להקלות בתשלומי המס כמו הורה יחידני וכו'.
באופן כללי, המעסיקים מחשבים את שיעור המס שעליהם להפחית מהמשכורת של העובדים, אך יש מקרים בהם החישוב אינו מדויק מאחר והעובד מקבל שכר ממקום עבודה נוסף או שהוא מקבל קצבה או זכאי להטבה במס. אגב, חשוב לציין כי לשכירים העורכים תיאום מס כדאי לעשות תיאום ניכויים גם במוסד לביטוח לאומי אחר ושיטת החישוב היא פרוגרסיבית, וכך ניתן להימנע מתשלום גבוה מהנדרש לביטוח לאומי.

 

איך עורכים תיאום מס?

את תיאום המס יש לערוך לפני ששנת המס מסתיימת, אפשר לערוך את התיאום בתחילת השנה. יש ארבע אפשרויות עיקריות לתיאום מס, ניתן לעשות את התיאום באינטרנט, לפנות בכתב לפקיד השומה לפי אזור המגורים של הנישום, ויש אפשרות לערוך את תיאום המס בעזרת מייצג.
• פנייה בכתב לפקיד השומה – יש למלא טופס 116 ולהגיש את הטופס לפקיד השומה בהתאם למקום המגורים של הנישום. יש אפשרות להגיש בקשה לתיאום מס ללא טופס 116 אך במקרה זה יש לספק מידע לגבי מקומות העבודה בהם מועסקים ולצרף מסמכים רלוונטיים כמו תלושי שכר ועוד.
• תיאום מס באינטרנט – באתר של רשות המסים ניתן לבצע את תיאום המס לבד, בשלב הראשון יש לעבור הליך רישום והזדהות כדי להיכנס למערכת, אפשר לבצע שלב זה בעזרת מייצג שיש לו כרטיס חכם, לדגמה רואה חשבון מוסמך, או שמבצעים הזדהות באמצעות פרטים אישיים כמו תאיך ההנפקה של תעודת הזהות. לאחר מילוי הבקשה והזנת כל הנתונים הנדרשים באתר האינטרנט ניתן להפיק אישור במקום.
• מייצג – הדרך היעילה והפשוטה ביותר לתיאום מס היא בעזרת מייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס (טופס 117). חשוב להכין ייפוי כוח למייצג ולספק לו את תלושי השכר וכל הפרטים הנדרשים למילוי ולהגשת הבקשה לפקיד השומה.
• תיאום על ידי המעסיק – הדרך הפשוטה ביותר לתיאום מס היא בעזרת המעסיק, אך שיטה זו מתאימה רק למקרים קלים ופשוטים. אם יש הכנסות נוספות צריך לערוך את תיאום המס באחת משלוש האפשרויות שציינו למעלה.

 

תיאום מס באינטרנט

כפי שציינו בפסקה הקודמת יש מספר דרכים לבצע תיאום מס, אך כיום יש אפשרות נוחה ויעילה יותר מאחר שרשות המיסים מאפשרת לכל מי שצריך לבצע תיאום מס באינטרנט. ברשות המיסים החליטו להקל על הנישומים החייבים לבצע תיאום מס, לכן הוחלט להקים מערכת תיאום מס באינטרנט, השירות מיועד לשכירים בעלי הכנסה משני מעסיקים או יותר ולשכירים המעוניינים לבקש אישור על הקלה בחישוב המס. השירות מאפשר לשכירים לערוך את תיאום המס באופן מקוון לחלוטין, ללא צורך לצאת מהבית, להפסיד כמה שעות מיום העבודה, וללא צורך להגיע למשרדי מס הכנסה.

חשוב לציין כי תיאום מס באתר האינטרנט של רשות המיסים הוא שירות חינמי, ללא כל עלות. יחד עם זאת, מומלץ לפנות לרואה חשבון או יועץ מס כדי להימנע מטעויות העלולות לעלות לכם הרבה מאוד כסף.

 

איך עושים תיאום מס באינטרנט?

נשאלת השאלה איך עושים תיאום מס באינטרנט ומה צריך לעשות כדי להשתמש בשירות המוצע על ידי רשות המיסים. ובכן, המומחים שלנו ב-Invoice4u מסבירים כי עריכת תיאום מס באינטרנט היא הדרך המהירה היעילה ביותר לביצוע הפעולה, וכדי לבצע תיאום מס במערכת של רשות המיסים יש לעבור למערכת לרישום לקוח חדש באתר ובתוך זמן קצר מקבלים סיסמה זמנית איתה אפשר להיכנס למערכת.

אם כבר נרשמתם באתר של רשות המיסים אין צורך לבצע רישום מחדש, ועליכם לפעול כך:

  • מילוי מספר תעודת זהות  וקוד משתמש. יש להקליד את קוד המשתמש שקיבלתם לאחר הרישום במערכת. לאחר מילוי הפרטים יש ללחוץ על לחצן המשך.
  • המערכת מפיקה סיסמה זמנית וחד פעמית, הסיסמה נשלחת לדואר האלקטרוני שציינתם בהליך הרישום ולטלפון הנייד שלכם (הודעת טקסט SMS).
  • יש להקליד את הסיסמה החד פעמית שהופקה עבורכם, שימו לב כי הסיסמה מיועדת לשימוש חד פעמי בלבד, ובנוסף היא תקפה לזמן מוגבל וקצר יחסית.

בנוסף על כך, כדאי לדעת כי אם תשאלו רואי חשבון או יועצי מס איך עושים תיאום מס באינטרנט, הם יסבירו לכם כי יש אפשרות נוספת לבצע את תיאום המס במערכת המקוונת בעזרת מייצג, בהתאם לכללים שנקבעו. אפשרות נוספת לכניסה למערכת לצורך ביצוע תיאום מס באינטרנט היא באמצעות כרטיס חכם או התקן TOKEN (טוקן).

במהלך עריכת תיאום מס אונליין שאתם מבצעים באופן עצמי, המערכת של רשות המיסים מזהה באופן אוטומטי הקלות בחישוב המס המגיעות לכם על פי חוק, ובנוסף לזאת המערכת מאפשרת לכם לבחור הקלות מס אחרות. בסיום תהליך תיאום מס באינטרנט במערכת המקוונת של רשות המיסים, תוכלו לצפות באישורים לתיאום מס. באפשרותכם להדפיס את האישורים, לשמור אותם במחשב או לשלוח את האישורים למשלמים שלכם.

כדאי לדעת כי במצב שבו סכומי ו/או סוגי ההכנסות והקלות המס שאתם מבקשים לא מאפשרים להפיק את האישורים באופן מידי, מערכת תיאום מס מקוון תבקש מכם לצרף את המסמכים החסרים. בסיום התהליך המקוון הבקשה שלכם תועבר אוטומטית ללשכת מס הכנסה האחראית על הטיפול בבקשה שלכם, ופקיד השומה יטפל בבקשתכם תוך חמישה ימי עבודה.

יש מקרים שבהם המערכת לתיאום מס באינטרנט אינה מסוגלת להשלים את תהליך תיאום המס המקוון, במצב זה המערכת שומרת טיוטה של כל הנתונים שהקלדתם, ובכניסה חוזרת למערכת תוכלו להמשיך בדיוק מהנקודה שבה עצרתם או שתיאלצו להתחיל מחדש את הכול. יש לציין כי בכל כניסה מחדש למערכת תיאום מס של רשות המיסים תוכלו לצפות באישורים שהונפקו עבורכם במהלך תיאום המס האחרון שביצעתם בשנת המס הנוכחית.

 

מידע חשוב

את התיאום כדאי לערוך רק אם יש הכנסות ממספר מקורות ואם זכאים להקלות בתשלומי מס. אם יש הכנסות ממספר מקורות ולא עורכים את תיאום המס – המעסיק שאינו עיקרי ינכה שיעור מס מרבי מהמשכורת, לכן חשוב להגיש את הבקשה במהלך שנת המס כדי להימנע מיתר תשלומים, ועדיף לעשות זאת בעזרת מייצג מנוסה.

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדו לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.