1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

הקמת עסק

היום בו בחרת להיות עצמאי.ת

מאת: יורם שיפר

בניגוד למרבית המאמרים העוסקים בהקמת עסק, שפורשים בפניכם את מפת הטפסים שאתם זקוקים להם כדי לפתוח תיקים ברשויות המס, אנשי המקצוע שיכולים לעזור לכם (ביננו, זה די מסתכם ברואה חשבון/יועץ מס, אבל יש כמה אנשי מקצוע נוספים שישמחו להתפרנס מהעזרה שתבקשו) וקווי האוטובוס שמגיעים למס הכנסה, במאמר הזה החלטנו לעסוק דווקא בתהליך שעובר/ת בעל/ת עסק בכניסה להרפתקה הזו שנקראת ניהול עסק. 

אז נכון שלצד כל נתון משמח תמצאו גם נתון שיבאס אתכם כל כך עד שתשקלו להסב את העסק לחנות כלי נשק. למשל, כ-4000-5000 עסקים חדשים נפתחים מדי חודש בישראל. אבל רובם נסגרים כבר לאחר השנה הראשונה. במיוחד במציאות של פוסט הקורונה, המציבה רף קשוח יותר להצלחה.

מצד שני, משברים מן הסוג הזה מתרחשים בכל משק אחת לתקופה, ומעצבים מחדש את המציאות העסקית והכלכלית. העיקרון הזה תקף גם פה: שכירים רבים שאיבדו את מקום עבודתם במהלך 2020, החליטו לצאת להרפתקה והקימו עסקים חדשים ברוח התקופה – מסחר אלקטרוני, משלוחים, קורסים והדרכות, בישול ואפייה ביתיים וכדומה.

רבים מהם הצליחו. לא הצלחה זניחה או הישרדות, אלא הצלחה ממש. מהו סוד ההצלחה שלהם? חלק מהעניין הוא כנראה המענה שהם נותנים במציאות העכשווית. מה יקבע את המשך הצלחתם? זה כבר סיפור אחר.

אז מה ההבדל בין שתי נקודות ההתייחסות?

ההיבט הטכני של הקמת עסק עוסק בשאלות:

מה עושים? באיזה רשויות עליי לפתוח תיק? האם אני עושה את זה לבד או נעזר? מה צריך להביא איתי? ועוד 864598 שאלות מהסוג הזה, שתמיד מולידות שאלות חדשות.

זהו גם ההיבט שבעלי עסקים רבים מייחסים לו חשיבות יתרה, ולפעמים אפילו עיקרית. ההיבט הטכני קיים כמובן גם לאחר שלב הקמת עסק: זה ההיבט המתמקד בעשייה בפועל. הוא הכרחי, אך לא מספיק.

להיבט האסטרטגי יש משקל אחר, אופי אחר, השפעה אחרת על הסיכוי של העסק להצליח: בהיבט הזה, לא משנה באיזה תחום העסק שלך פועל, אלא הדרך בה הוא הולך לפעול. או במילים אחרות: יותר מה מאיך.

מי שמגדיר מהי הצלחה זה כל אחד ואחת לעצמו/ה כמובן, אבל אנחנו לוקחים על עצמנו את המשימה להפנות את תשומת ליבכם לכמה רכיבים שכל הצלחה מורכבת מהם. כולם ביחד או כל אחד לחוד.

אם תחרות מהווה שיקול עבורכם, אז קבלו טיפ קטן: תחרות תמיד הייתה ותמיד תהיה. למרבה המזל. אם יודעים למנף אותה לטובת העסק, היא מביאה איתה הרבה מאד איכויות.

 

בואו נדבר על אסטרטגיה

אסטרטגיה היא התנ"כ של העסק, שיש בו את כל התשובות לכל השאלות והאתגרים שעסק מתמודד איתם.

  • יעדים ומטרות, שהם הבסיס להכל
  • ערכים, שהם החומרים עליהם העסק מושתת
  • חזון, שמכתיב לאן העסק רוצה להגיע
  • קהלי היעד, שהם אלה שיקבעו אם העסק בכיוון
  • היתרון היחסי של העסק בסביבה בה הוא פועל

כשיש אסטרטגיה, אפשר להתחיל לגזור ממנה תכניות פעולה של הקמת עסק וניהולו בכל המישורים: שיווק, מכירות, תקציבים, מיתוג ועוד ועוד.

אסטרטגיה היא מגילת העצמאות של העסק, היא הכתובת לכל שאלה שעולה בחיי העסק: איך נכון לפעול? למה טקטיקה לא הצליחה? איך לשרוד משבר?

כל שאלות האיך יושבות על המה שעליו בנויה האסטרטגיה. אם עשיתם קמפיין גדול שלא הצליח, הדבר הנכון לעשות הוא לחזור לאסטרטגיה ולהבין האם הוא הושתת עליה? האם המטרות שלו, המסרים שלו, קהל היעד שלו, היו נאמנים לאסטרטגיה.

מסיבות רבות, חלקן עלומות וחלקן ברורות, בעלי עסקים רבים ממעיטים בחשיבותה של האסטרטגיה ודוחים אותה למועד שלא באמת קיים, שקוראים לו "יותר מאוחר". זו אחת הטעויות המרכזיות של בעלי עסקים, במיוחד קטנים אגב, שכן עסקים גדולים לא יוצאים לדרך ללא אסטרטגיה. העסקים הקטנים הם אלה שלא רואים את משמעותה להצלחתם.

אז בפעם הבאה שתחפשו את הערוץ השיווקי שהכי נכון לכם, או תתלבטו כמה כדאי להשקיע, ואיך להנחות את אנשי שירות הלקוחות שלכם לדבר עם הלקוחות, תזכרו שכל התשובות טמונות באסטרטגיה העסקית שלכם.

 

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.