14 טעויות כואבות של עצמאיים שכדאי לכם ללמוד מהן
כל עצמאי, ובמיוחד בעל עסק שרק התחיל לעבוד בצורה עצמאית, עושה טעויות בתחילת הדרך.
חוסר הניסיון, לחצים רבים בו זמנית והמעבר החד מחיי שכיר "קלים" לקבלת החלטות של עצמאי הן מבין הסיבות הברורות לביצוע טעויות עסקית ושיווקיות.
מצד אחד, מבלי לטעות לא לומדים ולא צוברים ניסיון ניהולי ועסקי לטווח ארוך, אך מצד שני רצוי מאוד ללמוד מטעויות של אחרים ולהימנע מלחזור עליהן.
שאלנו כ-1,000 פרילנסרים מהן הטעויות הבזבזניות, הטיפשיות והכואבות ביותר שהם עשו בשנה הראשונה כשעברו משכירים לעצמאיים,
ו-14 הדברים הבאים חזרו על עצמם אינספור פעמים:
⛔️חושבים ש-1,000 שקל הם 1,000 שקל:
בתור עצמאיים כל הצעת מחיר שלכם צריכה לקחת בחשבון ש-1,000 שקל, הם בעצם הרבה פחות. יש ביטוח לאומי, מע״מ, מס הכנסה ועוד הוצאות רבות הקשורות לניהול העסק.
⛔️מתמחרים את עצמם נמוך מדי:
נגזרת של הסעיף הקודם בשילוב המחשבה ש ״רק התחלתי אז אני עדיין לא יכול/ה לגבות מחיר מלא״
⛔️לא מפרישים שקל לפנסיה, קרן השתלמות או קופת גמל:
כשהייתם שכירים כל זה קרה אוטומטית. עכשיו אתם צריכים לעשות משהו אקטיבי כדי שזה יקרה. ולא, אתם גם מסכנים את העתיד וגם מבזבזים המון כסף על הטבת מס שמגיעה לכם אם תפרישו כראוי.
⛔️נפגשים עם לקוחות בלי לגבות תשלום:
כשהייתם שכירים שילמו לכם גם על שיחות מסדרון. היום – כל שעה שאינה מתורגמת להכנסה מיידית, פוגעת בכם תזרימית.
⛔️מעקב לקוי אחר התזרים:
בישראל מוסר התשלומים גרוע (שוטף +60, 30, ועוד המצאות) ולכן דרוש מעקב פדנטי אחרי ההכנסות הצפויות ותאריך תשלומן. עדיף להיעזר בתוכנת ניהול דיגיטלית ולא להישען על אקסלים.
⛔️ עבודה בלי חוזי התקשרות:
מתחילים לעבוד עם לקוח ולספק לו שירות מבלי שהדברים עוגנו בהסכם חתום ובכך מגדילים את הסיכוי שלא ישלמו להם.
⛔️ מתבודדים: דווקא בתור עצמאיים אתם חייבים לשמר מעגל של קולגות להתייעץ איתם.
גם אם לא הייתם מחסידי ימי הגיבוש בעבודה כשכירים, האינטראקציה האנושית עם קולגות היא מפרה וחשובה.
⛔️ מתפעלים נכסים דיגיטליים בצורה רשלנית:
כשהייתם שכירים פנו אליכם ו״הזמינו עבודה״ בגלל תפקידכם הרשמי. אבל עכשיו, כעצמאיים, בלי תוכן ראוי או מערכת המלצת לקוחות משומנת, אתם לא תקבלו הזמנות עבודה.
לכן השקעה בתוכן (בלוג, יוטיוב, ערוץ אינטסגרם או כל מקום אחר כמו פייסבוק) היא חשובה יותר מתמיד.
⛔️ לוקחים לקוחות גרועים:
זה נכון שמפתה מאד לקחת את כל מי שבא כשהתזרים שלכם בעייתי, אבל לקוח גרוע יכול להתבטא בכך שהוא יגרום לכם לעשות פרוייקטים שאתם לא רוצים, מוסר תשלומים גרוע או מוניטין רע שלא תוכלו לנפנף בו בהמשך.
⛔️ לא יודעים לומר ״לא״ ולוקחים פרוייקטים שאתם לא מקצוענים בשבילם:
הערה שחזרה אליה מהמון פרילנסרים היא שהם לקחו פרוייקטים שהם לא בול תפורים להם.
למשל, פרילנסר שהוא מעצב אתרים, לקח על עצמו גם לתת את התוכן לאתר. והוא לא איש תוכן. לקוחות שנכוו מכם, בוודאות יעשו עליכם דיס-המלצה אז תיזהרו מזה ודעו לומר ללקוח מה גבול הגזרה שלכם .
⛔️ עובדים 14 שעות ביום:
בשביל זה עזבתם את העבודה כשכירים?
כל אחד שונה ,אבל בדרך אנשים לא ממש יעילים אחרי יותר מ-8 שעות עבודה ביום ומעבר ל-10 שעות הם כבר סובלים. במקום לעבוד יותר שעות, נסו לראות איך להפוך את הזמן שאתם עובדים ליעיל.
⛔️ עובדים בלי לתכנן:
אם אתם עצמאיים ואין לכם תכנון ומטרות 2 רבעונים קדימה – אתם עושים משהו לא נכון. אתם כבר עסק, וחשוב להבין שבלי מטרות ברורות ותכנון איך להשיג אותן, אתם דנים את עצמכם להיות ״מוזרמים״ לאן שמישהו אחר ייקח אתכם.
⛔️ חוסר שקיפות עם בן הזוג:
ספרו לבן הזוג שלכם מה עובר עליכם, הכינו אותו לכך שהשנה הראשונה שבה עוברים משכיר לעצמאי כרוכה בירידה מאד משמעותית בהכנסות (בהרבה מקרים) והפכו אותו לחלק מהתהליך, כי בטווח הארוך זה ישתלם.
⛔️ רואה חשבון טוב יציל את חייכם :
אל תתקמצנו על מישהו טוב שידע איך להפחית את חבות המס שלכם ולסדר לכם את כל הענייינים הכספיים. זה יכול להסתכם לאלפי שקלים בשנה ושקט נפשי.
עד כאן לבינתים, מקווים שהצלחנו למנוע מכם טעויות קריטיות, ולעורר מודעות לנושאים חשובים לעסקים חדשים.