1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מהפכת האיקומרס בעקבות מגפת הקורונה וכיצד תוכלו גם אתם להיות חלק ממנה

נכתב על ידי: ליאור ארן

מגפת הקורונה שינתה את הרגלי החיים שלנו. למדנו לעבוד ולבלות בבית, הסתגלנו לנפוש בגבולות ישראל, התרגלנו למסכה המעטרת את פנינו ונאלצנו להסתגל למציאות שבה אנו נבדקים ומתחסנים בתדירות גבוהה.
המציאות החדשה הכניסה מגבלות רבות לחיינו אבל גם חשפה אותנו לעולם אינסופי של קניות אונליין.

מגמת הגידול בקניות אונליין היא לא מגמה חדשה. היכולת לרכוש מוצרים באמצעות האינטרנט החלה כבר באמצע שנות ה-90 עם העלייה לאוויר של האתרים אמזון ואיביי (1995). במשך שנים הרכישות אונליין תפסו נפח זניח ביחס לרכישות הפיסיות אולם המגמה היתה ברורה. כבר למעלה מעשור שרשתות הריטייל הגדולות בעולם מדווחות שעיקר הגידול בנפח הפעילות שלהן וברווחים שלהן נובע מהגידול בפעילות האונליין.

החל משנת 2010 ועד שנת 2019 גדלה הפעילות בעולם האיקומרס בקצב ממוצע של 15%-20% מידי שנה. ההערכות הן כי בשנת 2019 המכירות הגלובליות באתרי איקומרס עמדו על כ-3,354 מיליארד דולר! ואז הגיעה הקורונה שטרפה את הקלפים והובילה לכך שמחזור המכירות בעולם האיקומרס זינק בשנת 2020 ב-30% והגיע לשיא של למעלה מ-4,300 מיליארד דולר, טריליון דולר (1,000 מיליארד) יותר מאשר בשנת 2019. אם ציפינו שבשנת 2021 המגמה תתייצב ואולי תהיה חזרה קלה לאחור הרי שעל פי הנתונים של המחצית הראשונה של 2021, ניתן כבר להעריך כי מחזור המכירות בעולם האיקומרס יתקרב השנה ל-5,000 מיליארד דולר, 5 טריליון!

עוד לפני פרוץ המגפה רוב רשתות הריטייל המובילות כבר פעלו בזירה הדיגיטלית. אז מה בעצם השתנה? בראייה צרה ניתן לומר שהצמיחה נובעת מכורח המציאות וכי המעבר לקניות אינטרנטיות הינו התפשרות של הצרכנים והסתגלות למצב החדש. המצב החדש הוא אכן הבסיס לשינוי אבל התוצאה שלו היא הרבה מעבר לפשרה.

המצב החדש אילץ את גופי הריטייל הגדולים והקטנים לחשוב אחרת – לאמץ טכנולוגיות חדשות, יכולות לוגיסטיות משופרות, יכולות תמיכה ושירות מרחוק בסטנדרט גבוה (כפי שאנו מציעים בחברת וויקומרס), גיוס של כוח אדם בעל מיומנויות מתאימות ובסה״כ יצרו חוויה משופרת ומתקדמת הרבה יותר. צרכנים בשנת 2021 נהנים מאתרים מתקדמים, מהירים, מעוצבים ואיכותיים יותר. הם נהנים ממגוון אדיר של מוצרים שמגיע אליהם מהר יותר ועם הרבה פחות תקלות ובעיות. הם נהנים משירות איכותי במגון ערוצי תקשורת – בטלפון, צ׳ט, מייל, ווטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם ובסיכומו של דבר הם זוכים לחווייה מגוונת, שירותית ומהירה שהופכת את הרכישות אונליין למהנות ויעילות, ממש לא לפשרה.

מגזרים שלמים שלא היו רגילים לבצע רכישות בחנויות אינטרנטיות נחשפו לעולם זה וגילו את היתרונות שלו. גם קבוצות באוכלוסיה שקנו בעבר אונליין החלו לרכוש מוצרים בתחומים ובקטגוריות חדשות. הדוגמא המובהקת לכך היא קטגוריית המזון שחוותה גידולים משמעותית עוד לפני הקורונה אבל הפכה במהלך הקורונה מנישה של מאמצי חידושים למיינסטרים.

חשוב להבין, ניהול חנות אינטרנטית היא לא פעולה שניתן לעשות כבדרך אגב. היא דורשת תכנון, השקעה ותחזוקה. זה מתחיל בבחירת הפלטפורמה הנכונה עבורכם. זו יכולה להיות פלטפורמה פשוטה כמו החנות האינטרנטית של ישראכרט או כמו שופיפיי הבינלאומית. זו יכולה להיות פלטפורמה מורכבת יותר כמו ווקומרס שלרוב תדרוש התערבות מפתח וזו יכולה להיות פלטפורמה כמו מג׳נטו שמיועדת לאתרים עם תעבורה גבוהה במיוחד וקטלוג מוצרים ענק. לרוב הפלטפורמות ולפלטפורמות נוספות ניתן למצוא אינטגרציות איכותיות דרך invoice4u.

שום אתר איקומרס לא יהיה שלם ללא פתרון סליקה ראוי וללא חיבור למערכות הנה״ח. ניתן למצוא היום אינטגרציות המאפשרות חיבור מהיר לפתרונות סליקה כגון ישראכרט, משולם ואחרות וחיבור למערכות ERP מגוונות כגון חשבשבת ופריוריטי.

לאחר בחירת הפלטפורמה, עיצוב ופיתוח האתר, צריך לבנות את התשתית הלוגיסטית. ניתן לבנות מחסן לוגיסטי ייעודי, להשתמש במחסן קיים או להיעזר במחסן חיצוני המתמחה בתחום האיקומרס כגון המחסן של חברת איגולד הממוקם באשדוד.
לאחר מכן יש לבנות את הבסיס התפעולי והשירותי של האתר. חשוב להבין שאתר איקומרס לא עובד ״לבד״. אתר איקומרס הוא חנות עם לקוחות. ואלו דורשים שירות – שואלים שאלות, מתייעצים, מתלוננים על תקלות ועוד. כדי ליצור חווייה חיובית שתחזיר את הלקוחות אל האתר שלכם אתם חייבים לתת להם שירות מעולה. ניתן להקים מערך שירות ייעודי בחברה שלכם או להיעזר במוקד שירות מתמחה בתחום האיקומרס כמו מוקד השירות של חברת וויקומרס.

לאחר הקמת האתר, המערך הלוגיסטי והמערך התפעולי והשירותי צריך כמובן לשווק את האתר. אתר איקומרס ללא שיווק הוא כמו חנות שהוקמה בלב המדבר. שיווק אתר איקומרס היא פעולה מתמשכת וראוי להקדיש לה מאמר נפרד.

לסיכום, ברור כי עולם האיקומרס רק ימשיך ויצמח ויהפוך למרכיב משמעותי וכנראה עיקרי בפעילות של רוב גופי הריטייל. אתר איקומרס מהווה הזדמנות אדירה אבל הוא גם דורש השקעה, יידע וסבלנות. אם אתם עדיין לא שם, עכשיו זה הזמן להכנס פנימה בכל הכוח. בהצלחה!

 

בנוסף להיותו לקוח INVOICE4U, ליאור ארן הוא מנכ״ל ובעלים של חברת וויקומרס המתמחה בשירות לקוחות, תפעול ושיווק אתרי איקומרס