1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

חשבונית מס תקינה

מאת: יורם שיפר

תקנות מס ערך מוסף (ניהול פנקסי חשבונות), התשל"ו-1976 מגדירות מה צריך להופיע בכל חשבונית מס. אם חסרים נתונים בחשבונית או שהנתונים המופיעים בה אינם מדויקים או מלאים – החשבונית אינה תקינה. החשבונית היא דרישת לתשלום מהלקוח בגין עסקה מסוימת כמו עבודה או מכירת מוצר, ובסוף העסקה מפיקים חשבונית עם מספר סידורי ייחודי, והחל משנת 1976 מצרפים את גביית המע"מ לחשבונית, לכן היא נקראת חשבונית מס.

מדוע חשוב לדרוש חשבונית ולבדוק אותה?

בין אם אתם רוכשים מוצר או שירות מעסק מסוים ובין אם רכשתם מלאי או ציוד מספקים – עליכם לדרוש מבעל העסק להפיק עבורכם חשבונית, וחשוב לבדוק אותה היטב ולוודא שהיא תקנית. התנהלות נכונה בעסק מבוססת על רישום ההכנסות וההוצאות, דיווח תקני לרשויות המס וניהול נכון מבחינת חשבונאות. החשבונית מעידה על הוצאה או הכנסה, אך למרות החשיבות של המסמך החשבונאי רבים מבעלי העסקים והלקוחות אשר משלמים עבור שירות או מוצר, לא מוודאים קבלת חשבונית והם לרוב אינם משקיעים בבדיקת החשבונית.

החשבונית נחוצה ללקוח לצורך תיעוד העסקה, בלי חשבונית הוא לא יוכל להוכיח כי העוסק ביצע עבודה עבורו, לכן הוא לא יוכל להפעיל אחריות ולקבל תיקון.
יש עסקים המפיקים חשבונית פיקטיבית או שהם מציעים ללקוח לשלם במזומן בתמורה להפחתת המע"מ על עלות העבודה או המוצר. היקף העלמות המס בישראל גבוה ורשות המסים מנסה להילחם באמצעים שונים בתופעה הרווחת. אם החשבונית שקיבלתם אינה תקנית תתקשו לקבל שירות מהעסק מאחר וניתן להתנער מהעסקה, ובנוסף לא תוכלו לקזז מע"מ מהחשבונית שאינה תקנית ואתם עלולים לקבל גם קנס מרשות המסים.

איך מזהים חשבונית תקינה?

עוסק מורשה או חברה בע"מ יכולים להפיק חשבונית עסקה, חשבונית מס וחשבונית מס קבלה, לעומת עוסק פטור הרשאי להפיק רק קבלות מאחר והוא לא יכול לגבות ולקזז מע"מ. כדי לבדוק האם החשבונית שקיבלתם תקנית עליכם לבדוק האם היא כוללת את הפרטים הבאים:
שם וכתובת העסק.
מספר עוסק מורשה.
המילים חשבונית מס.
מספר סידורי של החשבונית (לכל חשבונית יש מספר אחר).
תאריך הפקת החשבונית.
המילה מקור חייבת להופיע על החשבונית המקורית הניתנת ללקוח.
שם הלקוח וכתובתו.
פירוט העסקה.
מחיר ללא מס, מע"מ בנפרד ומחיר כולל.
חתימה של העוסק או חתימה של אדם מורשה אחר בחברה.

מה עושים אם מזהים שהחשבנית אינה תקנית?

האחריות להפקת חשבונית מס תקינה מוטלת על העוסק ועליו לוודא כי הוא מפיק רק חשבוניות כדין. גם הלקוח חייב לבדוק את תקינות החשבונית, ואם החשבונית מיועדת לעסק, בעל העסק המעוניין לקזז מע"מ חייב לבדוק את תקינות המסמך. אם מקבלים חשבונית ומזהים שהיא אינה תקינה כדאי לבדוק באת רשות המסים האם יש לעוסק תיק ניכויים. ניתן להתייעץ עם נציגי רשות המסים לגבי תקינות החשבונית שקיבלתם ולדווח לרשות המסים על חשבונית פיקטיבית או לא תקינה.
יחד עם זאת, עדיף קודם כל לפנות לבעל העסק שהפיק עבורכם את החשבונית ולדרוש ממנו לתקן את המסמך או להפיק חשבונית חדשה ותקינה, יש לפנות לספק בכתב. אם העוסק מסרב להפיק חשבונית תקינה כדאי לפנות לייעוץ משפטי או להתייעץ עם נציגי רשות המסים.

לא קיבלתי חשבונית במקום – מה לדרוש מהעוסק?

יש עסקאות בהם העוסק לא מוציא במקום חשבונית, אך הלקוח מעוניין במסמך חשבונאי מוכר ורשמי לתיעוד העסקה. אם העוסק לא יכול להפיק חשבונית במקום יש לדרוש ממנו מסמך הנקרא חשבונית עסקה, ובמקרים של קבלת סחורה ללא חשבונית יש לדרוש תעודת משלוח מפורטת.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.