1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

חשבונית עסקה מול חשבונית מס: ההבדלים

מאת: יורם שיפר

האם הקמתם עסק חדש ואתם מעוניינים לדעת האם עליכם להפיק קבלות, חשבונית מס או חשבונית עסקה? האם בחרתם תוכנה להנהלת חשבונות באינטרנט ואתם מתקשים להחליט אלו מסמכים עליכם להפיק באמצעות המערכת המתקדמת ובהתאם לדרישות ולהוראות מס הכנסה?
חשוב לדעת כי על פי הוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות, התשל"ג-1973), עסקים בישראל חייבים להוציא חשבונית בגין כל עסקה שנעשתה בין שני צדדים. עוסק פטור נדרש להוציא קבלה חוקית לאחר קבלת תמורה בגין עסקה, בעוד חברות בע"מ ועוסקים מורשים חייבים על פי ההוראות להוציא חשבוניות מס או חשבונית עסקה, ובמקרים מסוימים העסק יוצא חשבונית מס קבלה.

מתי להוציא חשבונית מס ומתי העסק צריך להפיק חשבונית עסקה?

כאמור, בגין כל עסקה בין שני צדדים העסק נדרש להוציא חשבונית. יחד עם זאת, יש שני סוגי מסמכים שהעסק יכול ורשאי להוציא לאחר העסקה בין שני הצדדים:
חשבונית מס – חשבונית מס משמשת לצורך תיעד העסקה בין שני הצדדים, זהו מסמך הכרחי לניהול פנקסי חשבונות כנדרש בתקנות. החשבונית מחייבת את העסק להעביר לרשויות המס מע"מ כחוק ומקדמות על חשבון מס הכנסה. כמו כן, החשבונית מאפשרת למקבל המסמך להזדכות מול מס הכנסה.
חשבונית עסקה – החשבונית משמשת לצורך תיעוד העסקה שנעשתה בין שני צדדים, המסמך אינו נדרש לניהול פנקסי החשבונות בעסק ואינו מחייב את החברה בתשלום מיסים, לכן גם מקבל החשבונית אינו רשאי להזדכות בגין החשבונית מול מס הכנסה. למעשה, זהו מסמך המהווה מעין דרישת תשלום מהלקוח, כמו חשבונית מס, אך אין צורך לדווח לרשויות המס כיוון שהחשבונית נועדה לצורכי תיעוד, המסמך יכול לשמש גם כאישור ואסמכתא לאישור העסקה בין שני הצדדים לפני התשלום בפועל בגין העסקה.

כדאי לדעת כי עוסק פטור אינו רשאי להפיק חשבונית מס, עם זאת באפשרותו להפיק חשבונית עסקה ללקוחותיו, ועל פי התקנות עליו להפיק קבלה מיד לאחר קבלת התשלום מהלקוח. עוסק מורשה או חברה בע"מ רשאים להוציא חשבונית עסקה כמסמך רשמי המשמש לדרישת תשלום, לאחר קבלת התשלום מהלקוח עליהם להוציא חשבונית מס וקבלה, כך למעשה עוסק מורשה יכול להימנע מתשלומי מע"מ לפני קבלת התגמול מהלקוח, והוא יכול לשלוט טוב יותר בתזרים המזומנים שלו, ולהימנע מפערי תזרים אם הוא מעניק ללקוחות תנאי תשלום כמו שוטף 30 או 60.

בעת הוצאת חשבוניות מס עוסק מורשה וחברה בע"מ חייבים בדיווח על העסקה ובתשלום לרשויות המס, לכן חשוב להבין מתי אפשר וכדאי להפיק חשבונית עסקה, וכמובן ניתן לפנות לרואה החשבון כדי לקבל ייעוץ מקצועי ולפעול בהתאם. אגב, בתוכנות המתקדמות להפקת חשבוניות וקבלות באינטרנט ישנה אפשרות להפיק את כל סוגי המסמכים המותרים בתקנות המס ובחוק הישראלי, בהתאם לסוג ההתאגדות העסקית. בנוסף, התוכנה כוללת כלי ניהול מתקדמים המאפשרים לנהל את העסק בצורה מקצועית, ויש אפשרות לקבל סיוע ותמיכה בכל שאלה ובעיה.

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.