1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

5 דרכים להתמודד עם חרדות בימי קורונה

מאת: יורם שיפר

מרגישים שאתם על הקצה חלק גדול מהיום? JOIN THE CLUB

משבר הקורונה, במיוחד תקופת הסגר השני, מציפה אצל מרבית האנשים תחושות קשות של חוסר וודאות וקושי להתמודד איתו.

משבר מטבעו תופס אותנו לא מוכנים, והמגיפה היא דוגמה מצוינת לכך.

בעיות וקונפליקטים לא פתורים נוטים לצוף בתקופות משבר, אבל זה לא אומר שאין מה לעשות כדי לשפר את יכולת ההתמודדות שלנו.

למרות שלפעמים היינו שמחים שזה יהיה אחרת, החיים מכילים גם בעיות, קשיים ואתגרים. מידת החוסן הנפשי משתנה מאדם לאדם, ומתבטאת בין השאר ביכולת ההתמודדות איתם. למרבה המזל, את החוסן הנפשי ניתן לטפח, ממש כמו תלמיד שהמיומנות שלו בפתרון בעיות גדלה ככל שהוא פותר יותר בעיות.

ביקשנו מלקוחה ותיקה של INVOICE4U, הפסיכולוגית דוניה ברודה, לתת לנו כלים להתמודדות טובה יותר עם חרדות וחוסר ודאות בתקופת המשבר:

  1. שומרים על שיגרה ככל הניתן. השמירה על שיגרה, במיוחד בתקופות משבר, מספקת תחושת יציבות, מפחיתה חרדות ומייעלת את התפקוד שלנו. שינה איכותית ומספיקה, שעת השכמה, זמן לארוחות משותפות בבית, זמן למקלחת, זמן לעבודה או משחק וכו' הם דרך לשמור על סדר יום.
  2. חוזרים למשאבים שלנו. לכולנו משאבים המהווים מקור לאנרגיה חיובית – אדם מסוים או חברת אנשים, חיות, מקומות, פעילויות, תחביבים או כל דבר שבנוכחותו אנו מתמלאים בתחושות חיוביות ומרגישים מוכלים ונתמכים. רגשות חיוביים גורמות לרוגע ושקט נפשי בתוכנו ומחזקות את תחושת השלמות הנפשית.
  3. לזכור שלכל דבר או מצב יש יתרונות וחסרונות. ג'ואנס סאלק, רופא וחוקר מפורסם אמר: "היו לי חלומות והיו לי סיוטים, בזכות החלומות התגברתי על הסיוטים". אם נתרכז בחלומות ולא בסיוטים, או ברווח של המשבר ולא בהפסד, נגדיל את הכוח שלנו לצלוח את המשבר בשלום. פינוי זמן ותשומת לב לילדים, הוצאות כספיות שפחתו, חישוב מסלול מקצועי מחדש, הן רק דוגמאות לדברים טובים שקורים לאנשים בתקופה זו.
  4. ברמה הקולקטיבית אנו עדים לנסיון לאחד כוחות להתגבר על הוירוס. איחוד כוחות גם ברמה המשפחתית, החברתית והקהילתית הוא חיזוק אדיר למערכת החיסונית הרגשית והחברתית שלנו. פעילות משפחתית משותפת, או פעילות איכותית של אדם עם עצמו, היא תמיד מפתח להתפתחות והתחזקות, קל וחומר בתקופות משבר.
  5. מיינדפולנס הוא הדובדבן שעל הקצפת – יעילותו של תרגול מיינדפולנס הוכחה ע"י חוקרי מוח רבים, ונמצא כי הוא מרגיע ומשחרר, מעלה את הריכוז, את הזיכרון, משפר את הבריאות הפיזית והנפשית ואף מעלה את החוסן הפיזי.

מיינדפולנס (התבוננות פנימה) – זו דרך לאימון וניהול הקשב שלנו וטיפוח תשומת הלב לחוויה הנוכחת.

איך עושים את זה ?

שבו בחדר/מקום שקט, עם עיניים עצומות, ללא תנועה והתבוננו פנימה, נסו להתרכז במה שקורה לכם "כאן ועכשיו", דהיינו ברגע הנוכחי – בגופכם ובנפשכם. זהו סוג של מדיטציה, זה מתאים לכל גיל, לילדים כמו למבוגרים. שבו בתנוחה נוחה, עקבו אחר מחשבותיכם, רגשותיכם ותחושותיכם הגופניות. אל תתנגדו ואל תשפטו את מה שעולה, פשוט התמסרו לכל מה שקורה וניסים ונפלאות יקרו לכם. מרבית האנשים זקוקים להנחייה כשהם רק מתחילים לתרגל, לכן מומלץ לקבל הנחייה מאיש מקצוע או אפילו לחפש סרטונים ברשת שיסייעו לכם בתרגול.

דוניה ברודה היא מומחית בפסיכולוגיה, בטיפול במשחק, CBT, טיפול גוף-נפש, טיפול סומטי בפוסט טראומה וטיפול באמצעות מיינפולנס. היא מטפלת בשפות עברית, רוסית וערבית, בילדים ובמבוגרים, הטיפול בילד ונוער נעשה דרך שירותי בריאות כללית.

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.