1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

התקווה של סטיב ג'ובס

מאת: יורם שיפר

"הצלחה היא אינה המפתח לאושר. אושר הוא המפתח להצלחה. אם אתה אוהב את מה שאתה עושה, אתה תצליח!" – בודהה

חלק מאיתנו חוגגים עם ג׳ובס יום יום, אולם הסיפור שלו כולל עליות ומורדות. והטיפ הכי גדול שלו הוא לאהוב את מה שאנחנו עושים.
הקלישאה הזו לעוסה עד דק. אחת לכמה חודשים אנו קוראים על הכוכב שהתחיל מכלום והצליח בגדול כנגד כל הסיכויים. על איינשטיין לדוגמא אמר המורה ללטינית: ״צמח זה לעולם לא יעשה קמח״.
סיפורים כאלה תמיד מעוררים מחשבה, על מה היה קורה אם או האם גם אני יכול? התשובה היא כן. האם אני אעז? ובכן, זו השאלה האמיתית.
ברחבי העולם חוגגים היום את יום סטיב ג׳ובס. וזו סיבה טובה לספר את סיפורו. אתם עוצמים את העיניים ומדמיינים את האייפון החדש שתרכשו, אתם מתנשאים על חבריכם ומספרים על המק שלכם הכסוף. אבל לא תמיד היה כך.

ג׳ובס החל את לימודיו בקולג׳ ריד באורגון, אולם נטש אותם אחרי סמסטר אחד בלבד. הלימודים היו יקרים והוא הבין שהוריו יממנו אותם מחסכונותיהם. זה לא הפריע לו להגיע להקשיב להרצאות שעניינו אותו במשך חודשים רבים. אחד מהקורסים היה קליגרפיה, לימים אמר שאם לא היה נושר מהלימודים, כלל לא היה מגיע לקורס הזה, שהשפיע כל כך על שפת העיצוב של עולם המחשבים.
זו היתה עבורו תקופה דלת אמצעים, בה ישן על הרצפה אצל חבריו ואפילו אסף בקבוקים תמורת הפיקדון כדי לקנות מזון. אחריה יצא, ממש כמו כל ישראלי ממוצע ל״טיול הגדול״ בהודו, שם בילה באשראם במשך מספר חודשים.

אחרי חזרתו לארצות הברית, במוסך של הוריו, הקים עם חבר את אפל. המחשב הראשון שיצרו היה Apple I שלא זכה להצלחה רבה. הדגם השני היה מחשב שהתאים לציבור הרחב ולא רק לגיקים חובבי מחשבים – המחשב האישי הראשון שזכה להצלחה. ולאחריו התעורר הצורך לייצר מחשב שיעקוף את המתחרים שתיכף ירימו ראש וג׳ובס פיתח את מחשב המקינטוש, הקרוי על שם זן מסויים של תפוחים.

סיפור טוב כולל מפלה, וזו לא איחרה לבוא. כשהבין ג׳ובס את מגבלות כישורי הניהול שלו, הביא במקומו מנכ״ל שדחק את רגליו, עד שב-1985 ג׳ובס פוטר מאפל. והתמוטט. במשך חודשים לא ידע מה לעשות עם עצמו, חש כשלון וחשב לעזוב את התחום, אלא שעדיין אהב את מה שעשה והחליט להתחיל מחדש. התרופה אמנם היתה מרה, אך הכרחית, אמר.
במקום לשאת בכובד ההצלחה של אפל הוא החליט להתחיל מחדש בקלילות וביצירתיות. והקים את חברת נקסט, חברת מחשבים אישיים עם מערכת הפעלה מבוססת יוניקס, מערכת חדשנית טכנולוגית. לימים, נקסט נרכשה על ידי אפל, וכעשור לאחר פיטוריו, שב ג׳ובס לחברה אותה ייסד.

לפעמים החיים מכים בך, כך על פי ג׳ובס, אך אסור לך לאבד תקווה. מה שגרם לו להמשיך היה שאהב את מה שעה. אם אתם לא אוהבים את מה שאתם עושים, המשיכו לחפש ללא פשרות.
כמנכ״ל החברה הציג דגמים חדשניים כמו איי-מק, איי-פוד וכמובן איי-פון. אגב הוא החליט להשתכר דולר אחד לשנה במשרדתו כמנכ״ל ובכך גם נכנס לספר השיאים של גינס.

אז אולי לא קוראים לכם ג׳ובס, אולי אין להורים שלכם מוסך ואת האייפון כבר המציאו, אבל גם אתם אם תאמינו ותתעקשו לעשות את מה שאתם אוהבים, תוכלו להצליח.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.