1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

חשבונית חד פעמית

מאת: יורם שיפר

 

מה זה בדיוק חשבונית חד פעמית? מתי מפיקים חשבונית מס חד פעמית? האם החשבונית מוכרת על ידי רשות המיסים? למה כדאי להפיק את החשבונית החד פעמית באמצעות מערכת חשבוניות אונליין?

בעולם של היום רבים מעוניינים להגדיל את מקורות ההכנסה שלהם, ושכירים המקבלים שכר מהמעסיק יכולים להקים עוסק פטור או עוסק מורשה כדי לנהל עסק עצמאי במקביל לעבודה. יחד עם זאת, במקרים רבים מבצעים עסקה חד פעמית ואין טעם לפתוח תיק ברשויות המס השונות ולהפך לעצמאי כדי לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפני השכיר לבצע עבודה מסוימת בתמורה לתגמול כספי.
סעיף 2 (1) לפקודת מס הכנסה מגדיר מהי עסקה אקראית וקובע כי עסקה אקראית בעלת אופי מסחרי נחשבת כחלק ממקורות ההכנסה הפירותיים , לכן העסקה חייבת במס שלי, ובחוק מע"מ נקבע כי עסקה אקראית היא כמו מכירת טובין או מתן שירות באקראי, כאשר השירות או המכירה הם בעלי אופי מסחרי.

מתי ומי משתמש בחשבונית מס חד פעמית?

שכירים רבים מעוניינים להגדיל את ההכנסה אך כאשר נקרית בדרכם הזדמנות לעסקה חד פעמית הם מתלבטים האם כדאי לבצע את העבודה ולספק שירות חד פעמי. שכירים חוששים מהתמודדות עם רשויות המס, הם לרוב לא יודעים כיצד לדווח על עסקה חד פעמית, והם לא רוצים לקבל דרישה להגשת הצהרת הון, להעסיק רואה חשבון ולהגיש דו"ח שנתי בסוף שנת המס.

לכן, יש הפונים לחברות המציעות שירות להפקת חשבונית חד פעמית לשכירים, זהו פתרון נוח במקרים מסוימים אך החברה לוקחת עמלה גבוהה לכן יש לבדוק את כדאיות העסקה האקראית.
כפי שציינו, החוק בישראל מתייחס לאפשרות להפיק חשבונית חד פעמית בגין עסקה אקראית. עם זאת, יש לבדוק מראש האם הפסיקה קובעה שמדובר בפעילות מכר המחייבת מס בשיעור של 25%, לדוגמה בעסקה כמו מכירת מקרקעין, או האם מדובר בעסקה פירותית כמו מכירת מוצרים באינטרנט או מתן שירות אקראי. כאשר בוחנים האם מדובר בעסקת פירותית או מכר מתייחסים לגורמים כגון: תקופת המימון, מחזוריות, בקיאות וידע, ארגון ושיווק, פיתוח ויזמות, נסיבות מיוחדת לביצוע העסקה.

בהתאם לפסיקה, אם מדובר בעסקה אקראית ובעלת אופי מסחרי בגין מתן שירות, וכל עוד עיקר ההכנסה של האדם הוא ממשכורת, מקצבה או מגמלה, והשירות ניתן לעוסק, למלכ"ר או למוסד כספי כשלהו (בהתאם פירוט בתקנה 6 א' לתקנות מע"מ) – אין צורך לפתוח תיק במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי, אך יש לדווח על העסקה וההכנסה שנוצרה באתר רשות המסים, וניתן להפיק חשבונית מס חד פעמית דרך חברה, באתר הייעודי של רשות המיסים או באמצעות תוכנה אונליין.

כדאי לדעת כי חשבונית חד פעמית נראית כמו חשבונית מס רגילה, יש למלא את כל השדות הנדרשים, כולל שם מלא של השכיר, שם הלקוח, תאריך, חתימות, פירוט העבודה, סכום לתשלום ועוד. הדרך הנוחה והבטוחה למילוי היא באמצעות תוכנה אונליין ייעודית להפקת חשבוניות וקבלות, כך ניתן לקבל עזרה מהתמיכה הטכנית ולמלא נכון את המסמך כדי להימנע מכאבי ראש ומבעיות מול רשויות המס.

מדוע כדאי להפיק חשבונית חד פעמית באמצעות שירות חשבוניות אונליין?

הדרך הנכונה והיעילה ביותר להפקת חשבונית מס חד פעמית היא בעזרת תוכנה מקוונת וייעודית להפקת חשבוניות וקבלות באינטרנט. חלפו הימים בהם עצמאים ונתוני שירותים מילאו חשבוניות ידניות, התוכנה מאפשרת מעקב, רישום נכון של ההכנסה, דיווח מהיר וקל לרשות המיסים ויש גם אפשרות לשלוח ללקוח דרישת תשלום באמצעות הפקת חשבונית עסקה. החשבונית החד פעמית נשלחת ישירות לדואר האלקטרוני או לווטסאפ של הלקוח האקראי.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.