1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

"הצ'ק בדרך" – עשר דרכים להתמודד עם לקוחות קשי גבייה

עצמאי? בעל חברה גדולה? או אולי פרילנס, עסק של איש אחד?

כל אחד וודאי מכיר את התסריט הידוע בו לקוח החייב לכם תשלום שכר טרחתם מעדכן שהתשלום שלכם "בדרך". האם מדובר בשיטת "מצליח" להרוויח עוד זמן, או שאולי מדובר בלקוח תמים שאכן שלח את התשלום בדואר ישראל והוא ה"אשם" בעיכוב הגעת הצ'ק?

כך או אחרת, מדובר במצב בלתי נסבל בו התשלום המגיע לכם אינו מונח בחשבון הבנק שלכם, מה שעלול אף להכריע עסקים קטנים.

קיבצנו כאן מספר טיפים שעשויים להואיל לכם על מנת להימנע ממצבים בלתי נעימים אלה.

1. שוטף 60 מת! – עמדו על תנאי התשלום שלכם באופן אסרטיבי ואף תוך לקיחת הסיכון של אובדן הלקוח! אם שבעתם מתנאי תשלום בלתי נוחים בדמות עסקאות של שוטף 30,60,90 וכד' אין סיבה שתמשיכו להסכים לכך. כפי שידעתם לשווק את העסק שלכם, דעו גם לשווק את האסרטיביות שלכם שאינכם עובדים לפי שיטת השוטף הבלתי נגמר!

בכל מקרה, אנו ממליצים להוציא ללקוח חשבון עסקה ורק לאחר התשלום להפיק לו חשבונית מס קבלה. הדבר מותר על פי חוק, הלקוח לא יכול לשלול זאת, הואיל והחוק מחייב אותו לבצע תשלום כנגד חשבון עסקה. פעולה זו תחסוך לכם הקדמת תשלומי מסים, מקדמות מס ומע"מ.

2. בקשו מראש לקבל את הצ'ק ביד – בקשו מהלקוח שברגע שהצ'ק נחתם (עוד אסטרטגיה לעיכוב, אולי נקדיש לו פוסט נפרד..) הרי שאינכם מעוניינים שיישלח בדואר ואתם מבקשים להגיע לקחת אותו בעצמכם. כך לפחות תדעו שיש לכם אותו שריר וקיים בידכם, ושאינו עושה דרכו ימים ושבועות בדואר ישראל. שווה את הטרחה.

3. בקשו תשלום מראש – כן, זה אפשרי. ניתן בהחלט להעמיד תנאי זה כחלק מהשירות שלכם. ואם לא את כל הסכום, הרי שאת חלקו. זה מקובל והגיוני, בפרט אם מעורבות הוצאות מבחינתכם על מנת לקדם את השירות עבור הלקוח.

4. התעקשו על תשלום רק בהעברה בנקאית – דיגיטלי, ישיר, מהיר ובטוח. כאן אין מקום לחוכמות: ברגע שהתשלום בוצע יהיה לך עדכון ואסמכתא, ולא ניתן יהיה לומר שהתשלום "בדרך".

5. הזכירו מועד תשלום ללקוח – אל תסמכו על הזיכרון שלו. בפרט אם זכרונו מטעה אותו כאשר הוא חייב לכם כסף… לקראת סוף החודש, או בסמוך לזמן התשלום, שלחו לו מייל, או הודעת טקסט בסלולר, או התקשרו על מנת לוודא שהוא זוכר. זו גם הזדמנות טובה כמובן ל"סמול טוק" מרומם.

6. השתמשו במערכת דיגיטלית להפקת חשבוניות ודרישות תשלום – מערכות אלה תעזורנה לכם להבין אילו חשבונות עסקה טרם שולמו, ומתי תאריך הפירעון הצפוי. גשו לפריט "דו"ח חשבונות פתוחים" וגלו מי חייב מה ומתי. לעיתים חוב מצטבר בגלל שבעל העסק הקטן חסר בזמן על מנת לגשת לכל המידע, היות שהוא גם מנהל השיווק, הפיתוח העסקי והמזכירה בעסק.. לפיכך דווקא בעלי עסקים קטנים יפיקו ערך מוסף רב אם ישתמשו בתוכנות דיגיטליות שעלותן החודשית זעומה, ויחסכו זמן עבודה יקר. הסדר שתוכנות מסוג זה עושות בעסק הוא יקר מפז.

7. השתמשו במערכת סליקת אשראי – השימוש בטכנולוגיה זו יצעיד קדימה את העסק שלכם מיתוגית ופונקציונלית. לא ניתן יהיה לקיים עסקאות ללא תשלום במקום. שלחו את הלקוח לשלם באתר והוא יקבל מיידית חשבונית מס קבלה אל מול החיוב. פתרון זו מתאים במיוחד לבעלי עסקים להם אתר מכירות אלקטרוני ומסחר מקוון באינטרנט.

8. הפסיקו את השירות לאלתר. אמנם מדובר בפתרון קצת תוקפני אך כשאין ברירה אין ברירה – שלפו את נשק יום הדין בעת הצורך, לאחר שהתראתם על כך ללקוח מספר פעמים.

9. חכו בסבלנות לתשלום המיוחל, ובמקביל נסו לגייס לקוח חדש אחר. לעיתים אין טעם להשקיע אנרגיה בגבייה ובלקוח בעייתי. התשלום בסופו של דבר יגיע, אך ברגע שתוכלו תברכו לשלום ולא להתראות את אותו לקוח בעייתי ותפתרו לעצמכם את הבעיה לפחות בעתיד.

10. טרם שילם למרות הכל? פנו לבית משפט לתביעות קטנות. אין סיבה שלא תזכו. ייתכן שמדובר במסע ארוך, אך וודאי תרגישו טוב עם עצמכם שאתם מנסים לעשות משהו לגבי החוב. זכרו לתעד כל שיחה, מכתב, מייל והבטחה שניתנה בעל-פה.