1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

צ'ק מבוטל מה זה והאם זה חוקי?

צ'ק מבוטל

מה המשמעות של צ'ק מבוטל והאם זה חוקי? מה לעשות אם לקוח של בית העסק שילם בהמחאה מבוטלת? איזה שימושים יש לצ'קים המבוטלים? ובכן, כיום יש אמצעי תשלום מתקדמים ונוחים יותר כמו כרטיסי אשראי ואפליקציות תשלומים, אך הצ'קים עדיין מהווים אמצעי תשלום נפוץ, ולא לכל הישראלים יש כרטיס אשראי. למעשה, יש מספר סיבות בהן אפשר לבטל את הצ'ק בצורה חוקית, אך אם רוכשים מוצר או שירות בעסק מסוים, משלמים בצ'ק ורק לאחר מכן מבטלים אותו ללא סיבה – במקרה זה מדובר בהונאה וזו עבירה לכל דבר ועניין.

 

צ'ק מבוטל מה זה?

צ'ק, בעברית צחה המחאה, הוא אמצעי תשלום שהיה נפוץ מאוד עד כניסתם של כרטיסי האשראי לחיינו. הצ'ק מאפשר לצרכנים לבצע הוראת תשלום דרך חשבון העובר ושב בבנק, וכל עוד המוטב לא פרע את ההמחאה והכסף עדיין לא ירד מחשבון הבנק שלנו, יש באפשרותנו להורות לבנק לבטל את הצ'ק.

את הצ'ק יכול לבטל רק בעל החשבון בבנק, יש לתת לבנק הוראה לביטול הצ'ק בכתב, וחשוב לציין את מספר ההמחאה בבקשה אותה שולחים לבנק. אפשר לבטל את הצ'ק בסניף הבנק עצמו, באמצעות הפקס או בשיחת טלפון המחייבת זיהוי ודאי של הלקוח.

מתי אפשר או צריך לבטל צ'ק? מה לעשות אם קיבלתי בעסק צ'ק מלקוח והוא ביטל את ההוראה לכבד את ההמחאה בבנק? האם יש מקרים שבהם עלינו לספק צ'ק מבוטל? 

 

מי רשאי לבטל צ'ק?

כפי שציינו, רק בעל החשבון בבנק רשאי לבטל את הצ'ק, ובמקרה של חשבון עם כמה מורשי חתימה ניתן לבטל את ההמחאה גם בעזרת חתימה של מורשה אחד. אם לאחר ביטול הצ'ק מתחרטים ומעוניינים שהבנק יכבד אותו, אפשר לבטל את הוראת הביטול בתוך שנה בלבד.

 

לקוח שילם בצ'ק מבוטל, מה עושים?

צרכנים רבים במדינת ישראל עדיין משתמשים בצ'קים כאמצעי תשלום בחנויות, בבתי עסק שונים ולצורך תשלום למוסדות כאלו ואחרים, למשל תשלום ארנונה, חשבון חשמל ועוד. במקרה שבו לקוח שילם בבית העסק בצ'ק ולאחר מכן הוא הורה לבנק לבטלו, העסק חשוף להפסד כספי מאחר שבמועד פירעון ההמחאה, הבנק לא יכבד את הוראת התשלום ולא יעביר כסף לחשבון העסק.

כאשר מקבלים מהבנק התראה על אי כיבוד הצ'ק חשוב לברר בסניף הבנק מה הסיבה לאי כיבוד ההמחאה. לעיתים הבנק אינו מכבד את הצ'ק שהופקד על ידי העסק מסיבות כמו טעות טכנית במילוי ההמחאה בתום לב, אי כיסוי מספיק בחשבון העובר ושב, נוכלות והונאות כמו תשלום בצ'ק מחשבון לא פעיל או רישום לא תקין של הצ'ק שלא בתום לב, ויש מקרים בהם הלקוח מעוניין לבטל את העסקה, מסיבה כזו או אחרת, והוא נותן הוראה לבנק לבטל את ההמחאה.

יש לפנות לבנק כדי לברר את הסיבה לאי כיבוד הצ'ק, ובמקרה של נוכלות או ביטול לא חוקי של ההמחאה יש לפנות לעורך דין מיומן ואפשר לפתוח תיק נגד החייב בהוצאה לפועל. מומלץ לשוחח עם הלקוח שהצ'ק שלו בוטל כדי לבדוק איתו למה הצ'ק לא כובד בבנק, ובמקרים של טעויות בתום לב או היעדר כיסוי מספיק בחשבון, בדרך כלל אפשר לפתור את בעיית התשלום ישירות עם הלקוח, וללא צורך בתביעות והוצל"פ, למשל תשלום באשראי במקום הצ'ק שבוטל.

אפשרות נוספת היא לרכוש ביטוח ייעודי כנגד צ'קים חוזרים, ואפשר גם לבצע ניכיון צ'קים אך יש להתייחס נכון לעמלה שיש לשלם לבנק או לחברת מימון העוסקת בכך.

 

מה השימוש העיקרי של צ'ק מבוטל?

ישנם מספר מקרים שבהם נהוג להשתמש בצ'ק מבוטל, לדוגמה תשלום לבעל עסק בצ'ק והוראת לבטל את ההמחאה לאחר שהעסק עדכן על גניבת הצ'ק. גם במקרה של גניבת פנקס צ'קים מומלץ להורות לבנק לבטל את ההמחאות, ואם משאירים צ'ק ביטחון וחוזה השכירות מסתיים, כדאי לבטל את הצ'ק ולמנוע מבעל הדירה לפרוע אותו. גם במקרים של סכסוך בין הצרכן לבין העסק הלקוח יכול להורות על ביטול הצ'ק, ויש מקרים נוספים בהם עלינו להציג צ'ק מבוטל, למשל בעת פתיחת תיק ברשויות המס.

למידע נוסף על ניהול עסק, תשלום באשראי וטיפול נכון בצ'קים מבוטלים – המומחים של Invoice4u כאן בשבילכם.