1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

טופס 5329

טופס 5329 והמשמעות שלו

האם פתחת לאחרונה תיק עצמאי (עוסק מורשה או עוסק פטור)? האם פתחת לאחרונה תיק ניכויים במשרד מס הכנסה? האם קיבלת בדואר מעטפה עם מכתב הדורש ממך למלא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל, כלומר טופס 5329? המומחים שלנו ב-Invoice4u הכינו עבורכם מדריך בנושא טופס 5329 מס הכנסה. 

במדרך זה אנחנו עונים על שאלות נפוצות כגון: מהו טופס 5329 הצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל? למי מגישים אותו והאם ניתן להגיש טופס 5329 מקוון? מה חשוב לדעת על מילוי הטופס? מי חייב למלא אותו ומה קורה אם לא מגישים את הדו"ח?

 

מהו טופס 5329?

באופן כללי, כל אזרח או תושב מדינת ישראל המבקש לפתוח תיק עוסק מורשה או תיק עוסק פטור במס ברשויות המס, על מנת לדווח על הכנסותיו כעצמאי בהתאם לדרישות החוק, וכל עצמאי המבקש להעסיק עובדים, וכל תושב המעוניין להשכיר נכס, וכל תושב הנדרש על פי הפקודה למלא ולהגיש את הטופס – חייב למלא טופס 5329 עם פרטים נכונים ומדויקים.

למעשה, טופס 5329 מס הכנסה הוא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל. עצמאים מכירים היטב את הטופס ולרוב הם ממלאים אותו בעזרת מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס. אם שכיר מקבל דרישה למלא את הטופס ולדווח על מקורות ההכנסה שלו בארץ ובחו"ל – ככל הנראה השכיר עלה על הרדאר של רשות המיסים כיוון שהמכתב אינו נשלח סתם כך מרשויות המס.

חשוב לציין כי מדינת ישראל חתמה על שלל אמנות מס עם מדינות זרות, כולל ארצות הברית, מדינות ה-OECD ועוד. אמנות המס מאפשרת לרשות המיסים לקבל מידע על בעלי נכסים וחשבונות בנק בחו"ל, ובנוסף רשות המיסים חייבת לשתף מידע הנמצא ברשותה עם רשויות במדינות זרות. כמו כן, שכיר שמקבל דרישה למילוי הטופס נמצא תחת עיניה הפקוחות של רשות המיסים וככל הנראה התקבל מידע הנוגע לענייניו כמו מספר דירות שהוא משכיר, ריבוי נסיעות לחו"ל, בעלות על רכבי יוקרה וכו'.

 

למי הוא מוגש?

דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל מוגש למס הכנסה, על פי דרישה. ניתן להגיש את הטופס באופן מקוון לחלוטין באמצעות מערכת פניות הציבור באתר של רשות המיסים. יש להדפיס את הטופס, למלא אותו בדיוק רב ובלי להשמיט או לסלף מידע ולצרף אותו לפנייה לרשות המיסים. כמו כן, יש אפשרות להוריד את הטופס מאתר רשות המיסים ולהגיש אותו באופן מקוון בעזרת מייצג מוסמך המקושר לשירות שע"מ (שירות עיבודים ממוכנים) של רשויות המס בישראל, במקרה זה יש למלא ולהגיש טופס 5329 על ידי מייצג מוסמך כמו רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין.

כמו כן, ניתן להוריד את הטופס, להדפיס ולמלא אותו ולשלוח את המסמך באמצעות דואר אלקטרוני או פקס, ניתן גם להגיש את הטופס ידנית בסניף שבו מתנהל התיק שלכם במס הכנסה.

 

האם ניתן להגיש טופס 5329 מקוון?

בהחלט כן. ברשות המיסים מעודדים את כל מי שנדרש למלא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל להגיש טופס 5329 מקוון. את הטופס המקוון ניתן למלא ולשלוח עצמאית, יחד עם זאת מומלץ למלא ולשלוח את הטופס המקוון בעזרת מייצג מוסמך, עדיף רואה חשבון או יועץ מס.

 

מה תפקידו?

לטופס 5329 יש כמה תפקידים, לדוגמה:

  • בתהליך פתיחת תיק עצמאי במס הכנסה יש למלא את הטופס במלואו ולצרף מסמכים נוספים בהתאם לצורך והדרישה. לאחר כמה שנים מקבלים דרישה נוספת למילוי הדו"ח, ופקיד השומה משווה את הנתונים ועשוי להוציא דרישה לתשלום מס, לכן חשוב למלא את הדו"ח בעזרת רואה חשבון.
  • הטופס משמש לפתיחת תיק ניכויים ברשות המיסים.
  • שכירים הנמצאים על הכוונת של רשות המיסים, בדרך כלל בגלל אורח חיים ראוותני, רכישת רכבי יוקרה, טיסות רבות לחו"ל, הימנעות מדיווח על הכנסות מהשכרת נכסים ועוד.
  • כלי יעיל של רשויות המס לאיתור מעלימי מס והכנסות.

 

מי צריך למלא אותו ומה קורה אם לא?

סעיף 135 לפקודת מס הכנסה קובע את הסמכות של המנהל לדרוש מעצמאי, שכיר או תושב המדינה למלא את הדו"ח ולהגישו תוך 120 ימים. מי שאינו מגיש את הדו"ח במועד הנדרש ומי שמשמיט פרטים – חשוף לעיצומים מצד רשויות המס ומדובר בעבירה חמורה על פקודת מס הכנסה. יש לציין כי אי מילוי הדו"ח והשמטת מידע היא עבירת פלילית על כל המשתמע מכך.

 

מה כדאי לדעת על מילוי טופס 5329?

  • יש לקבוע ולבחור את בן הזוג הרשום על פי הוראות סעיף 64 ב לפקודת מס הכנסה.
  • יש לצרף לטופס 5329 טופס 4435 החתום על ידי שני בני הזוג.
  • שכיר המקבל דרישה למילוי הדו"ח נמצא ככל הנראה תחת בדיקה ברשות המיסים.
  • בעל עסק קטן (יחיד) עם מחזור הכנסות עד 60 אלף ₪ בשנה חייב לסמן בטופס עסק קטן.
  • מילוי הדו"ח בפעם הראשונה הוא קריטי עבור עצמאים לכן מומלץ לפנות לרואה חשבון של העסק.
  • הטופס משמש בין היתר לפתיחת תיק עצמאי ברשות המיסים.