1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

סגירת תיק עוסק פטור

לפני שסוגרים את התיק - מה חשוב לדעת?

עשרות אלפי עסקים נסגרים מדי שנה מסיבות כאלו ואחרות. כאשר היזם מחליט לסגור את העסק שלו עליו לבצע זאת בצורה נכונה ויעילה אחרת הוא ימשיך להיות חייב בדיווח ובתשלום לרשויות המס. לכן, המומחים של Invoice4U הכינו עבורנו מדריך בנושא סגירת תיק עוסק פטור הכולל את השלבים הנדרשים לסגירת עוסק פטור ברשויות המס. בכל שאלה ובקשה הנכם מוזמנים לפנות אלינו לפרטים נוספים ולטיפול בסגירת תיק עוסק פטור או עוסק מורשה. 

חושבים לסגור את העסק? זה מה שחשוב שתעשו

אם החלטנו לסגור את העסק הקטן עלינו לפעול נכון מול רשויות המס. אם לא נבצע סגירת תיק עוסק פטור על פי ההוראות, ברשויות המס ימשיכו לראות בעסק שלנו כעסק חי, לכן נדרש להגיש דיווחים ולשלם מס הכנסה וביטוח לאומי בתור עצמאים. בנוסף לסגירת תיק עוסק פטור ברשויות המס השונות, כלומר מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, עלינו להודיע על סגירת העסק גם לרשות המקומית, לחברת חשמל ואין לשכוח לבטל את הפוליסה שרכשנו לביטוח העסק. כמו כן, עלינו לסגור את החשבון העסקי בבנק ולעדכן את החברה ממנה רכשנו ביטוח פנסיוני.

בפועל, עלינו לבקר בשלוש תחנות עיקריות כדי לבצע סגירת תיק עוסק פטור, ובהמשך המדריך יש פירוט על התחנות בהן יש להודיע על סגירת העסק. חשוב לדעת כי גם אם אין פעילות עסקית לאחר שהחלטנו לסגור את העסק, איננו יכולים לנוח על זרי הדפנה מאחר שעלינו לסגור את התיק כמה שיותר מהר, אחרת נמשיך לקבל דרישה להגשת דיווחים ולתשלום מס הכנסה ואנו עלולים לצבור חובות וקנסות למרות שבפועל אין פעילות בעסק.

יש לציין כי סגירת תיק עשויה לקחת מספר חודשים בגלל הביורוקרטיה המתישה הקיימת בישראל, אם מתקשים לבצע סגירת תיק עוסק פטור לבד מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מיומנים כמו רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין. כמו כן, חשוב לזכור כי לתהליך סגירת התיק יש גם השלכות רגשיות מאחר והחלום שלנו על עסק עצמאי מתרסק לנגד עינינו ויש לכך אפקט העשוי לגרום לנו לדחות את הטיפול בסגירת העסק.

ממה חשוב להיזהר?

לאחר שקיבלנו החלטה על סגירת עוסק פטור או עוסק מורשה עלינו להחליט האם לפעול מול רשויות המס לבד ולהתמודד עם הביורוקרטיה ומילוי הטפסים והדוחות או האם לפנות לבעל מקצוע המוסמך לייצג אותנו מול רשויות המס ולסגור עבורנו את העסק בתמורה לתשלום של כמה מאות שקלים.

עלינו להיזהר מדחיית הצעדים שעלינו לבצע מול רשויות המס וגורמים נוספים, וחשוב לזכור כי הביורוקרטיה בארץ קשה לכן תהליך סגירת התיק עשוי להימשך זמן רב. כל עוד לא קיבלנו אישור מרשויות המס על סגירת תיק עוסק פטור, ברשות המסים מתייחסים לעסק שלנו כעסק חי, על כן חלה עלינו חובה לדווח ולשלם מס הכנסה. אי דיווח והימנעות מתשלום מסים עלולה לסבך אותנו מול רשות המסים ולהביא לקנסות כבדים ולעיצומים נוספים.

למה כדאי לטפל בפרטים הקטנים?

בתהליך סגירת תיק עוסק פטור יש למלא טפסים רבים בכל אחת מרשויות המס, וחשוב לדייק במילוי הטפסים השונים ולהתייחס לכל הפרטים הקטנים. הטפסים שעלינו למלא כדי לסגור תיק עוסק פטור כוללים פרטים רבים ויש לדייק בנתונים ובמידע אחרת ניאלץ להתמודד עם ביורוקרטיה מתישה וממושכת, וכאמור כל עוד העסק לא נסגר כחוק, חלה עלינו חובת דיווח ותשלום מסים כעצמאים.

הפרטים שאנו ממלאים בטפסים השונים מהווים הצהרה רשמית ויש להם תוקף משפטי, לכן אי דיוק במידע, ובמיוחד בפרטים הקטנים, עלול לגרום לסיבוכים בסגירת התיק, לחקירות ברשויות המס, לתשלומים מיותרים ולקנסות כבדים.

מהם הצעדים בסגירת תיק עוסק פטור?

כדי לסגור תיק עוסק פטור עלינו לבצע את הצעדים הבאים:

  • סגירת התיק במע"מ – עלינו לדווח על סגירת העסק בתוך 15 ימים מהיום שבו הפסקנו את הפעילות העסקית.
  • סגירת התיק במס הכנסה – עלינו לדווח על סגירת העסק בתוך 90 ימים מיום הפסקת הפעילות העסקית, יש לסגור גם תיק ניכויים ולהגיש דוח שנתי.
  • סגירת התיק בביטוח לאומי – יש לדווח למוסד לביטוח לאומי על סגירת העסק, ומומלץ שלא לדחות את הדיווח אחרת נמשיך לשלם דמי ביטוח לפי מעמד של עצמאי, ובנוסף יש להודיע על סגירת תיק הניכויים.
  • סגירת חשבון בנק עסקי – אין לשכוח את סגירת חשבון הבנק העסקי אחרת נמשיך לשלם עמלות מיותרות.
  • דיווח לרשויות נוספות – במקביל לסגירת התיק ברשויות המס יש לעדכן רשויות נוספות כמו עירייה (חשבון ארנונה ומחלקת רישוי עסקים), חברת חשמל, חברת הביטוח ממנה רכשנו ביטוח לעסק, קרנות פנסיה, רשות המים וכו'. חשוב לסגור חובות מול הרשויות השונות.
  • שמירה פנקסים – החוק מחייב אותנו לשמור על פנקסי הספרים של העסק במשך 7 שנים.

למי ניגשים כדי לסגור תיק?

מע"מ

בשלב הראשון יש לדווח למע"מ על סגירת העסק בתוך 15 ימים מיום הפסקת הפעילות העסקית. עלינו למלא טופס 18 (הודעה על סגירת עסק/הצהרה) לפי תקנה 8 א לתקנות מס ערך מוסף, תשל"ו-1976 ויש להתייחס רק לשדות הקשורים לעוסק פטור. אם נשארו פנקסי חשבונות ריקים עלינו לדווח על כך ולמסור אותם במשרד מע"מ.

מס הכנסה

בשלב השני עלינו לדווח למס הכנסה על סגירת תיק בתוך 90 ימים מיום הפסקת הפעילות העסקית. עלינו למלא טופס 2550 (דרישת דברים בדבר הפסקת פעילות), לסגור תיק ניכויים אם העסקנו עובדים בעסק, ואין לשכוח את הדוח השנתי, גם אם העסק פעל חודשים ספורים בלבד במהלך שנת המס.

אגב, לאחר הדיווח על סגירת העסק למס הכנסה נקבל רשימה של פעולות שעלינו לבצע כדי לסגור את התיק באופן מוחלט וסופי, וחשוב לזכור כי חלה עלינו חובה להגיש דוח שנתי בזמן, כמובן עבור שנת המס האחרונה שבה הייתה פעילות עסקית, גם אם לחודשים ספורים בלבד.

ביטוח לאומי

בשלב השלישי עלינו לדווח לביטוח לאומי על סגירת העסק כדי לשנות את המעמד שלנו. עלינו למלא ולהגיש טופס 6101, ואם העסקנו עובדים עלינו למלא טופס 699.

יש להקפיד על שלבי הביצוע לסגירת התיק, בדיוק בסדר הזה, מאחר שעלינו להציג אישורים על סגירת התיק כדי להתקדם בשלבים הנדרשים לסגירת עוסק פטור. חשוב לתעד את כל המסמכים והאישורים, לשמור את פנקסי החשבונות במשך 7 שנים, לפעול נכון מול הרשויות השונות ולהימנע מעיכובים מיותרים העלולים להביא לחסימת חשבון הבנק, לקנסות ועוד.

האם ניתן לעשות זאת לבד?

אם פתחנו עוסק פטור לבד וללא עזרה אנחנו יכולים לבצע סגירת עוסק פטור לבד וללא צורך לשלם לאיש מקצוע מנוסה. יחד עם זאת, סגירת העסק היא חוויה מטלטלת ורובנו לא אוהבים להתמודד עם רשויות המס והביורוקרטיה המתישה. יש למלא את הטפסים השונים בדיוק רב ואין להסתבך עם רשויות המס לכן מומלץ בחום להיעזר ברואה חשבון או ביועץ מס.

לסיכום, מדריך זה נועד לסייע לנו לבצע סגירת תיק עוסק פטור בדרך הנכונה והיעילה ביותר. מומלץ להיעזר במומחים של Invoice4u כדי לסגור את התיק ולטפל בכל הניירת הנדרשת, וכך חוסכים זמן ואין צורך להתמודד עם הביורוקרטיה ונמנעים מעיכובים ומבעיות עם רשויות המס.