1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

היתרונות והחסרונות הכרוכים בהקמת עסק משפחתי

עסק משפחתי – יתרונות וחסרונות

מאת: יורם שיפר.

עסק משפחתי הוא עסק הנשלט על ידי בני משפחה, לדוגמה הורים וילדים, גם אם יש שותפים עסקיים שאינם נמנים על בני המשפחה הקרובה. בעסקים פרטיים ניתן למצוא לא מעט עסקים משפחתיים כאשר חלק מבני המשפחה עובדים יחדיו, בדרך כלל בני הדור הראשון והשני. לא חייבים להיות שייכים למשפחת שטראוס או עופר כדי להקים ולנהל עסק משפחתי, זו דרך נפוצה לניהול עסקים קטנים, בינוניים או גדולים, ויש לעסק המשפחתי יתרונות וחסרונות עליהם נרחיב בכתבה זו.

מהם היתרונות של עסק משפחתי?

ההתנהלות העסקית בעסק משפחתי שונה מניהול עסק רגיל של אדם יחיד או שותפים, העסק המשפחתי מבוסס על אמון רב וכבוד הדדי, לעומת עסק רגיל שבו החיבור בין השותפים הוא עסקי בלבד. בעסק המשפחתי יש בדרך כלל פחות סכסוכים בגלל התחשבנויות על הוצאות של כמה מאות שקלים מאחר והכל נשאר במשפחה, אך כמו בכל עסק יש סיכון לסכסוכים, אך אם שומרים על תקשורת בריאה ופתוחה, כבוד הדדי ויושרה, אפשר לגשר בתוך המשפחה על הסכסוכים בלי להגיע לדיונים מתישים בבתי המשפט.

היתרונות העיקריים לניהול עסק משפחתי הינם:

• חשיבה ותכנון לטווח הארוך, בעסק המשפחתי לא מתמקדים במשכורות שמנות למנכ"ל ולשאר הבכירים אלא מתייחסים להצלחת העסק לטווח הארוך, וכל המשפחה מגויסת לטובת החזון העסקי והמטרות שרוצים להשיג.
• בעסק משפחתי לוקחים פחות סיכונים.
• עסק משפחתי בדרך כלל יותר יציב והוא נחשב לבטוח גם בעיני גורמים חיצוניים כמו בנקים, בתי השקעות, קרנות מימון וכו'.
• רמת המעורבות של בני המשפחה בעסק גבוהה וכולם נרתמים לטובת הצלחת החברה.
• ערוצי התקשורת בעסק המשפחתי טובים יותר מאחר ובני המשפחה משוחחים ביניהם גם אחרי שעות העבודה, במהלך אירועים או ארוחות משפחתיות וכו', ואין צורך להמתין עד לישיבה המתוכננת בעסק כדי לקבל החלטות, להעלות רעיונות חדשים ועוד.
• הרווחים של העסק המשפחתי נותרים בידי המשפחה בהווה ובעתיד.

מהם החסרונות העיקריים של עסק משפחתי?

• בעסק המשפחתי עלולים לצוץ סכסוכים קשים, כמו בכל עסק אחר, עם זאת הסכסוך עלול להוביל לפילוג במשפחה, למטענים רגשיים קשים וליחסים טעונים בין בני המשפחה הקרובה.
• בעסק משפחתי נהוג להטיל תפקידי מפתח על קרובי משפחה, עם זאת התפקיד לא בהכרח מתאים לבן המשפחה לכן העסק עלול לסבול מהאטה בפעילות בגלל חוסר מיומנות וכישורים של נושאי התפקידים הבכירים בעסק.
• במצבים מסוימים העסק המשפחתי עלול לסבול מבעיות התנהגות של בני המשפחה שאינם מתפקדים כראוי בחברה, והעסק צפוי לסבול מפגיעה.
• במצבי משבר עלולים חלק מבני המשפחה העובדים בעסק לחפש הזדמנויות מחוץ לעסק, הדבר עשוי לגרום לסכסוכים מרים בתוך המשפחה.

טיפים לניהול נכון של עסק משפחתי

ניהול נכון ותקין של עסק משפחתי מחייב ידע, כלים, ניסיון ניהולי, תקשורת פתוחה בין בני המשפחה, גמישות ועוד. הדור השני בדרך כלל מעוניין לבוא לידי ביטוי בעסק המשפחתי ולהוביל תהליכים חדשים ומודרניים יותר, למשל מעבר להפקת חשבונית דיגיטלית חינם, הקמת אתר מכירות מעבר לחנות הפיזית, חדירה לשווקים חדשים בארץ ובעולם, תהליכי מיזוג ורכישת עסקים מתחרים ועוד.

לכן, חשוב לנהל ישיבות עבודה מסודרות, לאפשר לדור החדש להשתלב בעסק תוך התאמת תפקידים ליכולות שלהם, לשמור על תקשורת פתוחה וכנה, להטמיע כלי ניהול עדכניים בעסק וחשוב להפריד בין הבית לעבודה כדי לשמור על התא המשפחתי ולהימנע מסכסוכים העלולים לפגוע בעסק המשפחתי ובגיבוש ובלכידות של בני המשפחה.

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.