1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

מניות חסומות (RSU)

מניות חסומות - מה חשוב שתדעו

חברות רבות בארץ ובעולם בוחרות להעניק תגמול הוני לעובדים בטענה כי הענקת התגמול גורמת לייצור אינטרס משותף בין החברה לבין העובדים והמנהלים שלה, ובנוסף הענקת מניות חסומות מתמרצת את העובדים והמנהלים להביא את הארגון להישגים ולהצלחה עסקית. מה זה בדיוק מנייה חסומה? מה ההבדל בין תגמול הוני מסוג RS לבין RSU`s? מהם היבטי המיסוי בישראל ובארצות הברית בנוגע למיסוי מניות חסומות? המומחים של Invoice4U הכינו מדריך בנושא.

מהן מניות חסומות?

מעסיקים רבים, ביניהם לא מעט מחברות ההייטק, מעניקים תגמול הוני לעובדים ולמנהלים בצורה של מניות חסומות, במקור מניות RSU (ראשי תיבות של Restricted Stock Unit). כאשר המעסיק מעניק לעובדיו ולמנהליו יחידות מנייה חסומות הוא מעניק להם את הזכות לרכוש מניות של החברה לפי תנאים הנקבעים מראש. במקרים רבים מחליטים על תנאים המאפשרים לעובדי החברה לרכוש את המניות אחת לתקופה, וזאת כחלק מתוכנית התגמול ובמטרה ליצור עניין משותף. לעובד שזוכה לתגמול הוני יש אינטרס שהמניות שלו יהיו שוות יותר כסף לכן האינטרס של העובד והמעסיק הוא הצלחת החברה ורווחיות גבוהה.

מה זה RSU`S?

הענקה של יחידות מנייה חסומות Restricted Shares Units מהווה רק התחייבות של המעסיק במועד הענקת התגמול ההוני לעובדים בחברה. בפועל, החברה אינה מנפיקה מניות עבור העובדים והיא רק מתחייבת להעניק להם מניות של החברה בתחום תקופת ההבשלה וזכויות מכוח החזקה במניות החברה.

לאחר הסרת החסימה על מנייה חסומה העובדים זכאים לזכויות מכוח החזקתם במניות החברה, ויש להם זכויות כמו הצבעה, מכירה, העברה וקבלת דיבידנדים. חשוב לציין כי שיטת התגמול באמצעות הקצאת מניות חסומות לעובדים בחברה הפכה לדרך נפוצה ופופולרית להענקת תגמול הוני. חברות רבות בישראל, ובמיוחד חברות הייטק, החלו להעניק את המניות החסומות לעובדים כחלופה לאופציות הרגילות, ובעזרת מכשיר תגמול ייחודי זה החברות פותרות את החשש של העובדים מדילול מניות החברה.

ההבדל ביו תגמול הוני לעובדים מסוג RS לבין תגמול הוני מסוג RSU`S

יש שני סוגים של מניות חסומות, ומנייה חסומה מסוג RS (Restricted Shares) הינה מנייה של החברה המוענקת לעובדים במחיר מימוש אפס. כאשר המניות יבשילו העובדים הופכים לבעלי מניות בחברה והם זכאים לזכויות מכוח החזקתם במניות, וחשוב לציין כי קיימת זכאות לקבל דיבידנדים מיום ההקצאה הראשוני של מניות החברה, גם בתקופת ההבשלה.

המניות החסומות מסוג RSU`S הן התחייבות בלבד של המעסיק לאחר שהוא החליט להעניק תגמול הוני לעובדיו. בפועל, החברה אינה מנפיקה מניות לעובדים והיא רק מתחייבת להעניק להם מניות, והחברה תנפיק אותם בסיום תקופה החסימה.

חשוב לציין כי מבחינת העובד אין הבדל משמעותי כיצד החברה בוחרת להעניק תגמול הוני מאחר שבכל מקרה הוא יוכל לקבל את המניות רק בסיום תקופת החסימה, למעט ההבדל הנוגע לקבלת הדיבידנדים.

רשות המיסים קבעה כי הקצאת מניות RS ו-RSU`S היא הקצאת אופציות לכל דבר ועניין, לכן הוראות סעיף 102 לפקודת מס הכנסה חלות עליהן. חבות המס תחושב בעת מכירת המניות ורווח ההון ימוסה בזמן העברת המנייה מהנאמן לעובד או בזמן מכירת המנייה על ידי הנאמן במועד ההבשלה. שיעור המס שנקבע בתקנות עומד על 25%.

האם רילוקיישן משפיע?

בהחלט כן. אם העובד עשה רילוקיישן לארצות הברית המיסוי שחל על מניות חסומות מבוסס על מיסוי של הכנסה רגילה, לעומת ישראל שבה המיסוי חל רק על חלק מההטבה, לכן רק מעל רף מסוים משלמים מס רווח הון מלא. בארה"ב המיסוי חל על כל עלייה במחיר המנייה ומתייחסים למניות החסומות כהכנסה משכר החייבת בדמי ביטוח בהתאם.

יש להתייחס נכון להיבטי המיסוי החלים על המניות החסומות, בין אם עובדים בארץ ובין אם מקבלים את המניות בתנאי רילוקיישן. הנכם מוזמנים לפנות למומחים של Invoice4U על מנת לקבל ייעוץ מקצועי בנושא זה.