1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

עוסק זעיר

המדריך לפתיחת עוסק זעיר. כל מה שכדאי לדעת.

מאת: יורם שיפר

ההגדרה של עוסק פטור מופיעה בחוק מס ערך מוסף (מע"מ) כעוסק שמחזור העסקאות השנתי שלו נמוך מהתקרה הקבועה בחוק, התקרה מתעדכנת אחת לשנה על פי שיעור עליית המדד. עוסק פטור נקרא בעבר עוסק זעיר, הוא אינו רשאי לגבות מע"מ מלקוחותיו, לכן הוא פטור מחובת הדיווחים החודשיים או הדו חודשיים למע"מ, והוא לא רשאי לקזז את המע"מ בגין הוצאותיו ורכישותיו השוטפות.

רישום עוסק פטור מתאים לעצמאים בעלי הכנסות שנתיות נמוכות יחסית, לשכירים המעוניינים בהשלמת הכנסה ולעסוק בעבודת צדדית כעצמאים, לסטודנטים ולמורים המעוניינים ללמד שיעורים פרטיים ועוד.

מחזור עסקאות שנתי נמוך ותחומי עיסוק

כאמור, עוסק פטור הוא עצמאי שמחזור העסקאות השנתי שלו נמוך מהתקרה הנקובה בחוק. נכון לשנת 2021 תקרת מחזור העסקאות לעוסק פטור עומדת על 99,893 ₪. ראוי לציין כי בעבר, עוסק פטור נקרא בשם עוסק זעיר, אך בתיקון 23 לחוק מס ערך מוסף משנת 2002 בוטלה החלוקה של עוסק זעיר ועוסק זעיר פטור וכיום משתמשים רק בעוסק פטור.

כדאי לדעת כי תקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף קובעת כי כל עוסק הפטור מתשלום מע"מ לפי סעיף 31 (3), חייב להגיש הצהרה עד ה-31 בינואר, בכל שנה, על מחזור העסקאות שלו בשנת המס הקודמת. את ההצהרה מגישים באופן מקוון באתר של רשות המיסים.

למרות שציינו כי עוסק זעיר נמדד לפני מחזור העסקאות השנתי שלו, יש עוסקים שלא יכולים להירשם במע"מ כעוסק פטור והם חייבים לפתוח תיק כעוסק מורשה. הרשימה כוללת בין היתר את בעלי המקצועות והעיסוקים הבאים:

בעלי מקצועות חופשיים

אדריכל, מהנדס, חוקר פרטי, אגרונום, רופא, פסיכולוג, וטרינר, רופא שיניים, מנהל חשבונות, רואה חשבון, עורך דין, הנדסאי, שמאי ועוד.

נותני שירות

כתבן, קצרן, מתרגם, עורך, מרצה, בניית תפאורה, נותן לשירות למופעים אמנותיים, בודק או מפקח על מבחנים ועוד.

עיסוקים נוספים

מתווך, סוחר או מתווך רכב, בעל בית ספר לנהיגה, בעל בית ספר פרטי או גן ילדים וכו'.  

בעת פתיחת תיק עוסק זעיר (עוסק מורשה) בלשכת מע"מ עליכם להצהיר מה ההכנסה השנתית הצפויה לאחר הקמת העסק. אם אתם בעלי מקצוע העוסקים באחד מהעיסוקים שציינו קודם – עליכם לפתוח תיק עוסק מורשה. כמו כן, אם חרגתם מהתקרה הקבועה בחוק, עליכם להצהיר על כך ולשנות במע"מ לעוסק מורשה.

איך פותחים תיק עוסק זעיר – שלב אחר שלב

פתיחת תיק במע"מ

יש למלא טופס 821 ברשות מס ערך מוסף, להצהיר על היקף העסקאות השנתי הצפוי ולצרף מסמכים כמו תעודת זהות וספח, צ'ק מבוטל או אישור על ניהול חשבון מהבנק, הסכם שכירות לעסק אם יש ומסמכים נוספים לפי דרישה.

פתיחת תיק במס הכנסה

התחנה השנייה לפתיחת תיק עוסק פטור היא ברשות מס הכנסה, יש למלא טופס 5329 ובהתאם לצורך למלא טופס 2542 לקבלת פטור מניכוי מס במקור. חשוב לצרף מסמכים כמו תילום תעודת זהות + ספח, הסכם שכירות או בעלות, ואם מתכננים להעסיק עובדים יש לפתוח תיק ניכויים ברשות מס הכנסה.

ביטוח לאומי

התחנה האחרונה לפתיחת עוסק פטור היא במוסד לביטוח לאומי, לאחר פתיחת התיק תקבלו בדואר פנקס מקדמות המבוסס על הערכת היקף העסקאות השנתי הצפוי.

מומלץ לאחר פתיחת התיק להצטרף לשירות המקוון והמתקדם טכנולוגית של Invoice4U. ניתן להצטרף לתקופת ניסיון לחודשיים על מנת להתנסות במערכת להפקת חשבוניות וקבלות אונליין. המערכת תסייע לכם לנהל את העסק כמו המומחים, לנהל נכון את ההוצאות וההכנסות, לדווח לרשויות המס בקלות, לגבות תשלומים מהלקוחות ויש גם אפשרות למערכת סליקה, לחבר את התוכנה להפקת חשבוניות למערכת CRM, למערכת דיוור, לאתר סחר אלקטרוני ועוד.

כמו כן, כדאי לבחור רואה חשבון מוסמך ומנוסה, בעזרתו ניתן לפתוח את התיק בנושא עוסק זעיר ברשויות המס בקלות ובמהירות מהמחשב שלו, ורואה החשבון נחוץ להכנת דוח שנתי, למעקב אחר ביצועי העסק, לייעוץ פיננסי ולמגוון שירותים נוספים.  

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.