1-700-70-10-88 התחברות חודשיים חינם מ-ע-כ-ש-י-ו

אי מתן חשבונית מס

המדריך הכי מקצועי שתקראו בנושא אי מתן חשבונית מס

מאת: יורם שיפר

המועצה לצרכנות מפרסמת מידי פעם נתונים על תלונות המוגשות אליה על ידי הצרכנים בישראל, ואחת מהתלונות העיקריות של הצרכנים היא אי מתן חשבונית מס על ידי בעלי עסקים. החשבונית מהווה מסמך לתיעוד העסקה ותנאיה, היא כוללת פרטים על העוסק, תנאי העסקה ומועד לביצוע, ובנוסף החשבונית כוללת מע"מ שהעוסק נדרש להעביר לרשויות המס.

אי מתן חשבונית מס בעסקה מסוימת היא עבירת פלילית על כל המשתמע מכך. כדאי לדעת כי סעיף 47 (א) לחוק מס ערך מוסף, תשל"-1975, קובע שכל עוסק מורשה חייב להוציא חשבונית מס, כאשר גם הקונה חייב לדרוש את החשבונית מהעוסק. אגב, עוסק מורשה רשאי להוציא חשבונית עסקה ללקוח לצורך תיעוד העסקה שבוצעה, אך עליו להוציא גם חשבונית מס לפי דרישת הלקוח ולאחר קבלת התשלום עליו להוציא קבלה.

מדוע אי מתן חשבונית מס מנוגד לחוק?

העלמת מס היא עבירה פלילית, ועוסק שמעלים מס עובר על החוק וחשוף לקנסות ולעונשים נוספים הקבועים בחוק. כאשר מעלימים מס פוגעים בכלכלה המקומית ובחברה, חשוב לזכור כי המיסים הם המקור הכספי לשירותים הציבוריים מטעם המדינה ומוסדותיה. לכן, אי מתן חשבונית מס היא עבירה חמורה הגוזלת כסף מהקופה הציבורית, העבירה פוגעת ביכולת המדינה לספק שירותים בסיסיים וחשובים לכלל האזרחים, ולמעשה העוסק הופך לטרמפיסט על חשבונם של משלמי המיסים על פי דין.

לחובת הדיווח והפקת חשבוניות מס ללקוחות יש שני צדדים חשובים:

  • דיווח על עסקאות לרשויות המס והעברת תשלומי המס בגין העסקאות שבוצעו.
  • זכות הצרכן לקבל חשבונית מס וקבלה לצורך תיעוד העסקה והתשלום בגינה.

מה עושים כאשר ספק מתנגד להוציא חשבונית?

כאמור, סעיף 47 (א) לחוק מס ערך מוסף קובע כי הצרכן רשאי לדרוש מהספק להוציא חשבונית מס. את החשבונית העסק חייב להוציא תוך 14 ימים ממועד החיוב במס, כאשר עוסק מורשה חייב להוציא חשבוניות מס ממוספרות הכוללות מע"מ, בעוד עוסק פטור יכול להוציא רק קבלות מאחר והוא לא מדווח על מע"מ.

אם הספק מסרב לדרישת הצרכן להוציא עבורו חשבונית מס, עליו לפנות לספק בכתב ולדרוש ממנו חשבונית מס תקנית וכדאי לציין בדרישה את החוק המחייב. אי מתן חשבונית מס מהווה עבירה על החוק וניתן להגיש תלונה נגד העוסק ישירות לרשות המיסים, ובנוסף כדאי לפנות למועצה הישראלית לצרכנות.

מדוע לא תמיד כדאי לבקש חשבונית כאדם פרטי או כבעל עסק?

באופן כללי, מומלץ לכל הצרכנים הפרטיים לדרוש חשבונית מס מהספק, החשבונית מהווה תיעוד מפורט של העסקה, ואם הספק לא מבצע את עבודתו במקצועיות ועל פי דרישות הלקוח הפרטי, החשבונית נחוצה לצורך הליכים משפטיים.

יש מצבים שבהם לא כדאי לבקש חשבונית כאדם פרטי או כבעל עסק, לדוגמה אם אדם פרטי רוכש מוצר או שירות מ

עוסק פטור שאינו רשאי להפיק חשבוניות או אם רוצים לשלם פחות כסף עבור השירות או המוצר ומבקשים מהעוסק לוותר על החשבונית בתמורה להפחתת המע"מ או כדי לקבל הנחה משתלמת, אך זו עבירה על החוק וחשוב לזכור זאת.

בעלי עסקים השוכרים נכס מאדם פרטי לא יכולים לקבל חשבונית מהמשכיר, אך באפשרותם להפיק חשבונית עצמית שאינה משפיעה על מחזור העסקאות. לעיתים בעלי עסקים לא דורשים חשבונית מס מהספק שלהם כדי לדחות את התשלום, ובעיקר כדי לדחות את תשלומי המע"מ בגין העסקה שטרם שולמה, ואין לשכוח את מוסר התשלומים הירוד בארץ.

איך נראית חשבונית מס תקינה וחוקית?

חשבונית מס תקנית מופקת באופן ידני (פנקס חשבוניות המודפס בבית דפוס) או באמצעות תוכנה, כיום רוב העסקים עוברים למערכת להפקת חשבוניות אונליין כמו Invoice4u.

החשבונית התקנית כוללת את הפרטים הבאים:

  • שם וכתובת העסק.
  • מספר ע"מ/חברה.
  • כיתוב חשבונית מס והמילה מקור על החשבונית המקורית בלבד.
  • מספר סידורי.
  • תאריך.
  • פירוט העסקה.
  • מחיר ללא מע"מ, מע"מ וסכום כולל.
  • חתימה.

 

יורם שיפר

יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.