מעגל הקסמים של הנתינה, וההוצאה המוכרת
מאת: יורם שיפר
"מתנה כמוה כלטיפה: עלינו לשוב ולתיתה"
~ פרנסואה קאוואנה
ברוח החג המציין את יציאתנו לחירות, שהשנה המציאות עולה על כל דמיון במידת הקשר של החג למציאות, הרשינו לעצמנו להתפרץ לכם למסע קניית המתנות כדי לבשר לכם שלפחות חלק מהמתנות שתקנו יכולות להיות הוצאה מוכרת במס.
הוצאה מוכרת הוא כנראה אחד מצירופי המילים המתוקים והאהובים ביותר על כל מי שמנהל עסק.
הרבה יותר קל להוציא, או לאשר הוצאה, בידיעה שאיכשהו, חלק ממנה יחזור אלינו חזרה. לא אנרגטית, אלא תכלס לחשבון הבנק.
הנושא של הוצאות מוכרות הוא סבוך ומורכב, ואנחנו ממש לא מתכוונים להיכנס אליו פה, אבל כן ניכנס לעניין הקשר של הנושא למתנות שיוצאות מהעסק – ללקוחות, לספקים ובוודאי לעובדים, אבל זה כבר עניין אחר.
אז ככה.
הוצאה מוכרת מוגדרת כהוצאה שחיונית לייצור הכנסה. למרות שקצת קשה לטעון על מתנה שהיא לשם ייצור הכנסה, כולנו בני אדם וכולנו מבינים שלמתנות יש לפעמים מסר וערך שהוא מעבר לפינוק נקודתי. כשאנחנו נותנים מתנה, אך טבעי הוא לצפות לתמורה בעבורה, במישרין או בעקיפין – בצורת הכרת תודה או נאמנות, מוניטין טוב לעסק, תמריץ להרחבת הקשר העסקי ועוד – לכן הבינו ברשויות המס שכדאי והגיוני שמתנות ייחשבו להוצאה מוכרת והתקינו את תקנה 2(4) לתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסוימות), התשל"ב – 1972.
אבל לפני שנועלים נעלי ריצה וטסים למרכז הקניות הקרוב לביתכם, כמה נקודות שכדאי לדעת:
- אמא שלי, אחותי, חברה של השכן שלי והכלב של הדוד שלי לא נחשבים לקשרים עסקיים, אז ככל שנרצה לעודד מתנות לכולם, אלה לא המתנות שיוכרו לכם כהוצאה. רק אלה שיש לכם קשר עסקי איתם – לקוחות, ספקים או קשר עסקי אחר שניתן להוכחה.
- יש לרשום על החשבונית פרטי זהות המקבל על מנת לאמת כי אכן קיים קשר עסקי עם נותן המתנה, וגם את מקום נתינת המתנה.
- עלות המתנות גם היא מוגבלת. זה לא אומר שאסור לכם לקנות ללקוח שלכם דירה קטנה בפריפריה, זה רק אומר שכדאי שהיא לא תעלה יותר מ-210 ש"ח (לשנה, לאדם).
אז מה היה לנו כאן?
תמריץ רציני לרכישת מתנות ללקוחות וספקים, שמבטיחה לכם ערך מוסף של נתינה וחיזוק הקשר העסקי עם מקבל המתנה.
יורם שיפר – רואה חשבון ואחד מבעלי משרד רו"ח זיו, שיפר ושות'.
יזם בתחום האינטרנט. בין היתר פיתח מערכת להנהלת חשבונות דיגיטלית
ומערכות נוספות שנועדי לסייע לבעלי עסקים להמריא גבוה.