הלכה העבודה או עבודה כהלכה ?

עצמאים,
הזמן שלכם יקר, מאוד יקר.
אם לקחתם  על עצמכם לבצע עבודה והגעתם למצב שאתם לא עומדים בזמנים או בביצוע, אתם כנראה עושים משהו לא נכון.
זה עולה לכם בזמן יקר וכסף וגם השם הטוב שלכם נפגע.
אז, איך נמנעים מטעויות נפוצות בקבלת עבודה מלקוח ?

הנה 5 'כללי אצבע' שכל עצמאי צריך לבדוק את עצמו לפיהם,
לפני שהוא לוקח על עצמו פרויקט או עבודה לביצוע.
אחרת, כנראה שלא תראו את הכסף או שאולי אפילו תפסידו את הזמן והשם הטוב שלכם.

  1. תיאום ציפיות זה לא רק לכריות
    זו אולי הנקודה החשובה ביותר.
    תיאום ציפיות איכותי ומפורט שנעשה בין שני הצדדים לפני שלוקחים את העבודה, מקדמת אותכם ל 50% הצלחה בסיום הפרויקט.
    שאלו את הלקוח על כל דבר וכל נושא גדול וקטן, אל תשאירו דברים כמובנים מאליהם, כי אלו יהיו מובנים רק לכם .
    שרטטו לוחות זמנים קשיחים, תארו ללקוח מה בדיוק יהיה התוצר הסופי, מה אפשר או אי אפשר לעשות בדרך,
    וקבעו מראש נוהלי עדכון וקשר שוטף שיהיו נוחים ומקובלים לשני הצדדים.
    שקלו גם להוסיף נקודות יציאה או ויתור מוסכם למקרים של אי הסכמה קיצונית, חבל על הזמן של שני הצדדים.
  2.  לוחות זמנים – 30 זוז…
    שאלו את עצמכם בכנות: האם אני באמת יכול לעמוד בלוחות הזמנים שהלקוח דורש ?
    האם התכנון ריאלי או שאני מתלהב ולא מחשב נכון ?
    בנקודה זו כדאי לחשוב על כל הדברים שיכולים להשתבש בדרך. האם לוחות הזמנים הם בשליטתך הבלעדית או שאתה תלוי בגורמים חיצוניים, לדוגמה.
    כדאי תמיד לקחת 'טווח  זמן בטחון' של עיכובים לא צפויים שיכולים לקרות ולהשפיע על מועד המסירה המוסכם.
    הכלל העתיק אומר שאם סיימת והגשת לפני הזמן תמיד תצא 'מלך',
    אבל אם תגיש באיחור פרויקט חשוב… כנראה לא תראה את הלקוח שוב, ואולי גם לא תראה את הכסף שלך במלואו.
    חשוב שתעריכו בצורה כמה שיותר מדויקת כמה שעות אתם הולכים להשקיע בעבודה, תיכף נחזור לנושא החשוב הזה.
  3. כמה זה עולה לנו  ?
    הרבה עצמאים לא מתמחרים נכון את השירותים שלהם ולא לוקחים בחשבון את כל העלויות המרכיבות את התמחור הנכון.
    התוצאה היא שהם עובדים קשה, מגישים את העבודה בזמן , אבל סוף החודש, טור ההכנסות לא מספק אותם.
    לדוגמה – כמה שווה הזמן שלכם ( זוכרים את  סעיף 2 למעלה ?  : ), כמה שעות תצטרכו להשקיע כדי לסיים באמת , זמן נטו שלכם.
    כאן חשוב להביא בחשבון גם את הזמן של פרילנאסרים ומיקור חוץ כזה או אחר שאתם מוציאים החוצה.
    העריכו את מידת הדיוק במסירה שלהם בצורה ריאלית ושלבו בהערכת הזמן הכוללת שלכם.
    אל תהססו להגיש הצעת מחיר שתחזיר את ההשקעה שלכם עם רווח קטן כלול, אתם לא עובדים בחינם והידע שצברתם שווה את התשלום
  4. מקדמות ותנאי תשלום
    עבדתם קשה מגיע לכם תשלום. סיכום מוקדם וברור על תנאי ואופי התשלום ימנע אי נעימות ומבוכה מול לקוחות, בעיקר לקוחות חדשים.
    הגדירו בדיוק את עלות השירות, פרטו את סעיפים החיוב בצורה ברורה ומובנת ללקוחות, חשוב שהם ידעו על מה הם משלמים בשקיפות מירבית.
    אל תתפשרו על לקיחת מקדמה של לפחות 20 – 33 אחוז מהעלות הכוללת.
    עמדו על כך שתקבלו מקדמה, זה יציג אתכם כמקצועיים ויסנן מראש את הלקוחות הלא רציניים שלא מתכוונים לשלם לכם.
    תשאלו את החברים העצמאים שלכם – הם כבר יספו לכם סיפורים מסמרי שיער על לקוחות שלא שילמו מקדמות ואחר כך לא שילמו בכלל.
  5. שחור על לבן טוב יותר מסיכום בעל פה
    גם הלקוחות שנשמעים הכי נחמדים בטלפון, יכולים לחוות אכזבה מכם או להתגלות כסרבני תשלום או לא מרוצים באופן קיצוני.
    לכן, מומלץ מאוד אחרי שיחת הסיכום מול הלקוח, להעלות את כל הסיכומים ( זמנים, ציפיות, תוצרים, תנאי תשלום וכו') על הכתב,
    ולהחתים את הלקוח על הצעת מחיר / הזמנת עבודה מסודרת.
    קשה הרבה יותר להתכחש על מסמך כתוב וחתום מאשר לסיכום בעל פה.
    יש כיום מגוון של  כלים טכנולוגיים שמאפשרים לכם להכין הצעת מחיר או הזמנת עבודה בצורה דיגיטלית מהירה , אפילו תוך כדי השיחה עצמה.
    אתם מוזמנים לבדוק את מערכת 2SIGN להחתמת מסמכים אונליין, מבית היוצר שלנו – מקבלים חודש התנסות – ללא כל התחייבות.

מאחלים לכם המשך שגשוג וצמיחה עסקית עם הקפדה על ההתנהלות השוטפת שלכם.

בברכה,

אמיתי סיטון
סמנכ"ל פיתוח עסקי ודיגיטל